punkyB Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg har fått restskatt i år .... grrrr..... Jeg sluttet i jobb i år - og fikk utbetalt feriepenger. De pengene som var for foregående år skal være skattefritt - mens det som var for inneværende år må man betale skatt på - stemmer ikke det? Sånn det ser ut har jeg blitt skattet på hele beløpet. Hele beløpet er ført på skattbar inntekt . Skulle ikke da beløpet som var feriepenger for fjoråret IKKE ha stått på skattbar inntekt? Snedige skattefradrag for å redusere skatten mottas også med takk!!! Forslag som går gjennom belønnes med kvikklunsj. 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Alle feriepenger blir beregnet som inntekt - ergo du må skatte av det også.. 0 Siter
Gjest Hårni Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Hadde gevinsten vært et nummer, skulle jeg lagt meg i selen.... 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 >>De pengene som var for foregående år skal være skattefritt - mens det som var for inneværende år må man betale skatt på - stemmer ikke det? Jo. >>Sånn det ser ut har jeg blitt skattet på hele beløpet. Hele beløpet er ført på skattbar inntekt . Skulle ikke da beløpet som var feriepenger for fjoråret IKKE ha stått på skattbar inntekt? Jo Men du må betale skatt av det likevel til slutt. Prøv å kontakte arbeidsgiver og fortell, så sender de en retteoppgave til ligningskontoret. Blir det godtatt der, får du beløpet av arbeidsgiver og selvangivelsen blir rettet. Kvikklunsj ? 0 Siter
Zelig Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg trodde man skattet av alle feriepenger, jeg, men først året etter? Ihvertfall står feriepengene jeg fikk i fjor som inntekt i år. Når man slutter i en jobb kan man altså få feriepengene "skattefritt" så lenge det er på riktig side av året, men hvis man slutter før årsskiftet må man skatte allerede da. Tror det er sånn. Hvis du skjønte noe av dette, da.. 0 Siter
punkyB Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 >>De pengene som var for foregående år skal være skattefritt - mens det som var for inneværende år må man betale skatt på - stemmer ikke det? Jo. >>Sånn det ser ut har jeg blitt skattet på hele beløpet. Hele beløpet er ført på skattbar inntekt . Skulle ikke da beløpet som var feriepenger for fjoråret IKKE ha stått på skattbar inntekt? Jo Men du må betale skatt av det likevel til slutt. Prøv å kontakte arbeidsgiver og fortell, så sender de en retteoppgave til ligningskontoret. Blir det godtatt der, får du beløpet av arbeidsgiver og selvangivelsen blir rettet. Kvikklunsj ? Du må skrive sånn at jeg skjønner det først .... *S* Altså - jeg kan be min forrige arbeidsgiver om å ta vekk det feriepengebeløpet som var fra foregående år FRA min skattebare inntekt?? Hva mener du da med at jeg må betale skatt allikevel?? Og hva med de snedige fradragene ? Du er pr. nå kommet opp i 2 kvikklunsj. 0 Siter
punkyB Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Jeg trodde man skattet av alle feriepenger, jeg, men først året etter? Ihvertfall står feriepengene jeg fikk i fjor som inntekt i år. Når man slutter i en jobb kan man altså få feriepengene "skattefritt" så lenge det er på riktig side av året, men hvis man slutter før årsskiftet må man skatte allerede da. Tror det er sånn. Hvis du skjønte noe av dette, da.. Jeg sluttet i april - så den delen av feriepenge som var for året før fikk jeg utbetalt da istedenfor i juni. Og det trodde jeg skulle være helt skattefritt , men jeg er jaggu ikke helt sikker. Jeg fikk også feriepenger for jan-mars - og de blir skattbare, bortsett fra at arbeidsgiver ikke trakk skatt fra de ved utebetaling. Det var jeg veldig glad for da - men ikke nå ...... :-(( Hadde jeg bedt de om å vente med å utbetale de til i år - så hadde de også blitt skattefrie - trodde jeg. 0 Siter
punkyB Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Alle feriepenger blir beregnet som inntekt - ergo du må skatte av det også.. Påkkeren ..... er du sikker på det? Er det bare at man får de utbetalt uten at skatt trekkes da - men beløpet blir lagt til inntekten som man lignes utfra? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 >>De pengene som var for foregående år skal være skattefritt - mens det som var for inneværende år må man betale skatt på - stemmer ikke det? Jo. >>Sånn det ser ut har jeg blitt skattet på hele beløpet. Hele beløpet er ført på skattbar inntekt . Skulle ikke da beløpet som var feriepenger for fjoråret IKKE ha stått på skattbar inntekt? Jo Men du må betale skatt av det likevel til slutt. Prøv å kontakte arbeidsgiver og fortell, så sender de en retteoppgave til ligningskontoret. Blir det godtatt der, får du beløpet av arbeidsgiver og selvangivelsen blir rettet. Kvikklunsj ? Feil av meg å si at selvangivelsen blir rettet, det er arbeidsgivers skattekonto som rettes hvis de ikke har innbetalt skatt for deg enda. Har de betalt, må det på neste periodes oppgjør og du får det debitert da. Noen arbeidsgivere pleier å si at du får igjen de pengene neste år av ligningskontoret, og vil ikke rette opp på neste kjøring, men det må de, da oppgjøret ditt er feil. 0 Siter
Lenny Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg trodde man skattet av alle feriepenger, jeg, men først året etter? Ihvertfall står feriepengene jeg fikk i fjor som inntekt i år. Når man slutter i en jobb kan man altså få feriepengene "skattefritt" så lenge det er på riktig side av året, men hvis man slutter før årsskiftet må man skatte allerede da. Tror det er sånn. Hvis du skjønte noe av dette, da.. Feriepenger og skatt er svært enkelt å svare på: Feriepenger er full ut skattepliktig som all annen lønn. Uansett. Ingen unntak. Om du får de utbetalt i løpet av året, året etter, om du slutter eller fortsetter i jobben, eller uansett hva annet du måtte finne på: Feriepenger er skattepliktg. 0 Siter
punkyB Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Feil av meg å si at selvangivelsen blir rettet, det er arbeidsgivers skattekonto som rettes hvis de ikke har innbetalt skatt for deg enda. Har de betalt, må det på neste periodes oppgjør og du får det debitert da. Noen arbeidsgivere pleier å si at du får igjen de pengene neste år av ligningskontoret, og vil ikke rette opp på neste kjøring, men det må de, da oppgjøret ditt er feil. Det er nok jeg som har fått pengene .... og ikke futen *S* Snakket du om de fra foregående år , inneværende eller begge nå forresten? 0 Siter
punkyB Skrevet 11. april 2003 Forfatter Skrevet 11. april 2003 Feriepenger og skatt er svært enkelt å svare på: Feriepenger er full ut skattepliktig som all annen lønn. Uansett. Ingen unntak. Om du får de utbetalt i løpet av året, året etter, om du slutter eller fortsetter i jobben, eller uansett hva annet du måtte finne på: Feriepenger er skattepliktg. Faen altså - ingen kvikklunsj på deg - dette var svaret jeg IKKE ville ha !!!! Men takk allikevel .... *S* 0 Siter
Zelig Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg sluttet i april - så den delen av feriepenge som var for året før fikk jeg utbetalt da istedenfor i juni. Og det trodde jeg skulle være helt skattefritt , men jeg er jaggu ikke helt sikker. Jeg fikk også feriepenger for jan-mars - og de blir skattbare, bortsett fra at arbeidsgiver ikke trakk skatt fra de ved utebetaling. Det var jeg veldig glad for da - men ikke nå ...... :-(( Hadde jeg bedt de om å vente med å utbetale de til i år - så hadde de også blitt skattefrie - trodde jeg. Åja, da ville jeg trodd at skattepengene fra ifjor ville først blitt skattlagt neste år. Mens det du fikk for jan-mars i år skal skattes med en gang. Sånn har det blitt gjort med meg i flere jobber. Dog kan jeg ikke noe særlig om skatteregler -så jeg vet ikke helt hvorfor jeg rota meg inn i denne tråden 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Du må skrive sånn at jeg skjønner det først .... *S* Altså - jeg kan be min forrige arbeidsgiver om å ta vekk det feriepengebeløpet som var fra foregående år FRA min skattebare inntekt?? Hva mener du da med at jeg må betale skatt allikevel?? Og hva med de snedige fradragene ? Du er pr. nå kommet opp i 2 kvikklunsj. >>Du må skrive sånn at jeg skjønner det først .... *S* OK >>Altså - jeg kan be min forrige arbeidsgiver om å ta vekk det feriepengebeløpet som var fra foregående år FRA min skattebare inntekt?? Feil ord, de må føre feriepenger for forrige ferieår som trekkfrie feriepenger, og føre feriepenger for inneværende ferieår som trekkpliktige. >>Hva mener du da med at jeg må betale skatt allikevel?? _Alle_ feriepengene du fikk nå, føres som vanlig inntekt på lønnsoppgaven for i år og du betaler skatt av det neste år, feriepenger er ikke skattefrie, men bare forskyver skatten framover. Alt blir regnet i samme pott på selvangivelsen i oppgjørets time. >>Og hva med de snedige fradragene ? Jeg får fradrag for "liten fatteevne", det kan du prøve ! Ellers må du bruke fantasien. Ikke så mye å trekke fra for vanlige folk. Da må du starte firma som jeg. Skjønner ikke hvorfor ikke flere gjør det. Hobbyvirksomhet og 1000 kr grensen er også store og gode smutthull. >>Du er pr. nå kommet opp i 200 kvikklunsj 0 Siter
Gjest Pricilla Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Jeg trodde man skattet av alle feriepenger, jeg, men først året etter? Ihvertfall står feriepengene jeg fikk i fjor som inntekt i år. Når man slutter i en jobb kan man altså få feriepengene "skattefritt" så lenge det er på riktig side av året, men hvis man slutter før årsskiftet må man skatte allerede da. Tror det er sånn. Hvis du skjønte noe av dette, da.. selvfølgelig skattet du av dem det året du fikk dem! : ) De står som inntekt på selvangivelsen for 2002 - altså inntekt i 2002, akkuratt som vanlig lønn. Det er i desember vi har halv skatt. Ellers så må vi skatte av hver krone.. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Det er nok jeg som har fått pengene .... og ikke futen *S* Snakket du om de fra foregående år , inneværende eller begge nå forresten? Der var et kun feriepenger for forrige ferieår, de trekkfrie, som de feilaktig har trukket skatt av i år. 0 Siter
Lenny Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Feriepenger og skatt er svært enkelt å svare på: Feriepenger er full ut skattepliktig som all annen lønn. Uansett. Ingen unntak. Om du får de utbetalt i løpet av året, året etter, om du slutter eller fortsetter i jobben, eller uansett hva annet du måtte finne på: Feriepenger er skattepliktg. Grunnen til at dette ofte misforstås er at arbeidsgiver ofte kan utbetale feriepenger trekkfritt (trekkfritt er ikke det samme som skattefritt). Dvs det ikke foretas forskuddstrekk. F.eks. vanlige arbeidstakere får ikke skatetrekk av lønna i juni (og halvt skattetrekk i desember). Men så foretas det tilsvarende høyere skattetrekk slik at dette er ikke noe man "får". Dette kan være litt komplisert, men det trenger du ikke bry deg om. For det er skatteoppgjøret som kommer til sist som endelig er avgjørende. Og her er det enkelt: Feriepenger er alltid skattepliktig. Tips til skattefradrag som reduserer skatten så mye at du kan kjøpe deg en kvikk lunsj hver eneste dag: Spar i BSU om du ikke gjør det allerde! 0 Siter
Zelig Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 selvfølgelig skattet du av dem det året du fikk dem! : ) De står som inntekt på selvangivelsen for 2002 - altså inntekt i 2002, akkuratt som vanlig lønn. Det er i desember vi har halv skatt. Ellers så må vi skatte av hver krone.. Åja *lister meg ut av tråden* Halv skatt i desember, DET visste jeg og 0 Siter
Lenny Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Påkkeren ..... er du sikker på det? Er det bare at man får de utbetalt uten at skatt trekkes da - men beløpet blir lagt til inntekten som man lignes utfra? Flott, jeg ser du har skjønt det på egen hånd.. Det du skrev der er helt riktig:) 0 Siter
Atene Skrevet 11. april 2003 Skrevet 11. april 2003 Her var det mye rotete svar. Kort og greit: Feriepenger er skattepliktige uansett. Derimot er det som regel ikke skattetrekk på dem. Det kompenseres med høyere trekk resten av året. Og angående "halv skatt" i desember: Det samme gjelder her. Desemberlønningen er selvfølgelig like skattepliktig som all annen lønn, og som feriepengene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.