snø Skrevet 13. april 2003 Del Skrevet 13. april 2003 USA's motiver kan vi sikkert skrive noen innlegg om. Jeg kan liste opp 10-12, og det kan sikkert du også. Noen motiver er edlere enn andre. Vi kan sikkert være enige om at ett av disse er olje, men det er en forenkling å tro at det er kun dette det dreier seg om. Jeg synes du bagatelliserer Saddams rolle og de katastrofale konsekvenser han har hatt på Iraks utvikling de siste tretti årene. Han har vært en tragedie for hele regionen. Han er blitt stanset og holdt i ørene, og fått pryl når han fortjente det. Det er USA som har vært hovedkraften bak begrensingen av Saddams makt. Ja, jeg er enig i at debatten er unyansert. Ikke minst naive krigsmotstandere har stått for stupidiseringen av diskusjonen gjennom sitt spinale usa-hat og sitt gnål om olje som eneste motiv. Du har selvsagt rett i at gjenoppbyggingen blir krevende. Men dette er ikke noen god grunn til å holde Saddam ved makten. Du har også rett i at USA ikke kan gi seg til å fjerne alle tullinger som regjerer rundt omkring, med makt. For egen del går grensen i det øyeblikk disse despotene får nok makt og nok våpen til å true naboer eller den vestlige verden, enten direkte eller indirekte gjennom støtte til terror. Derfor blir det etter min vurdering, nødvendig med avvæpning av Nord-Korea, det siste kommunistiske diktatur. De har kanskje allerede atomraketter som kan nå Japan og kanskje California. Jeg forstår godt de japanere og amerikanere som ikke ønsker å gå til sengs og være avhengig av hva en gal kommunist måtte finne på. Først noen Tomahawk-raketter, og deretter; Send in the Marines. ...... Vi får håpe at Irak-aksjonen har vist Nord-Korea at USA har midler og vilje til å gjøre det som er nødvendig, og at vi kan få til en fredelig løsning. Men altså; aldri fred på diktatorers premisser. Takk for at du ble en smule mer saklig i det minste :-) MEN: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=55498 Akkurat nå gjør Usa meg en smule nervøs.... Det kan virke som om egoet deres har blitt en smule overdimensjonert etter de siste ukene... Bush!! - jeg mente ikke det jeg sa om å frigjøre alle land fra deres diktatorer! Jeg bagetaliserer ikke Saddam, jeg fornekter IKKE det han har gjort, og at han er en ulykke for landet sitt - og for regionen. Min kritikk rettes mot at Usa dikter opp årsaker til å gå til angrep mot et annet land. Ok, olje er ikke hele bildet her, men en ganske vesentlig del av det. Det faktum at det foreløpig kan se ut som om USa har lykkes i å få fjernet en diktator, endrer ikke det faktum at grunnlaget de hevdet for å fjerne ham er ikke-eksisterende. Og at de nå ser ut til å hevde (jeg tror fremdeles ikke på alt jeg leser, det var dette med å gange med to og dele på fire plusse på og trekke fra halvparten...) at Syria nå oppbevarer masseødelggelsesvåpenene, slik at de truer med å gå til angrep på dem...! Alvolig talt, om ikke dette er vagt skremmende, så er det noe alvorlig galt fatt med noens følelsesliv!! Nei, jeg er ikke "Saddams hore", men at det er enkelte nick her som er villige til å gjøre unevnelige ting med Bush begynner å bli åpenbare for meg... Er det ikke litt skremmende å tenke på at nærmere 2/3 av alle amerikanere (bosatt i Usa) tror at årsaken til at Usa gikk til krig var at de hadde _funnet_ massødeleggelsesvåpen?? Man kan si hva man vil om hjernevaska irakere, men det kan muligens virke som om informasjonen som når fram til amerikanerne heller ikke er helt i pakt med virkeligheten...? Ikke at jeg forstår hvorfor jeg gidder å delta i denne diskusjonen, da.., Takk for meg, tror jeg trekker meg tilbake til å skrive gratulasjoner på forum for adopsjon ;o) Beste hilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/100598-hvor-er-saddams-horer-n%C3%A5/page/2/#findComment-572179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.