Gå til innhold

Søke studier... hjertesukk

Anbefalte innlegg

Gjest Linda25
Skrevet

Jeg er en ung kvinne som virkelig sliter med å stå fremfor noen å legge frem for eksempel et prosjekt. Hele livet har jeg hatt det slikt. Jeg takler å være i en klasse men IKKE fremføring.

Nå skal jeg søke på skole. Men mange ting jeg er interessert i og vet jeg kan være flink i kutter jeg ut på grunn av at det står f.eks at muntlig fremføring er vanlig(f. eks i prosjekt).

Skulle ikke studiene kunne være tilpasset mennesker som har angst for slikt også? Jeg blir så lei meg av å ikke kunne velge fritt. Føler meg som i et fengsel...

Hva synes du om dette?

Jeg er så drittlei av at alle skal være "like"

Skrevet

Ved universitetet i Oslo finnes det kurs for å lære å hanskes med slike problemer. Mange av studiene er dessuten bygget opp med forelesninger og gruppearbeid, og ikke fremføringer. Tenkt på det alternativet?

Skrevet

I enkelte typer yrker er det vanlig å legge fram prosjekter framfor andre mennesker, derfor er det viktig at studenter får en innføring i dette allerede via studiet. Hvis du ikke takler dettte blandt studentene, hvordan skal du da klare det i jobbsammenheng? Det har ingenting med å være lik å gjøre, men å forberede studenter på den jobben de skal gjøre senere i livet.

Gjest Linda25
Skrevet

Ved universitetet i Oslo finnes det kurs for å lære å hanskes med slike problemer. Mange av studiene er dessuten bygget opp med forelesninger og gruppearbeid, og ikke fremføringer. Tenkt på det alternativet?

Vet du noen eksempel på hvilke stuider som ikke er basert på mye fremføringer? Det står ikke akkurat tydelig i forklaringen av de forskjellige studiene. Tusen takk for at du tipset meg angående kursene. Men mitt problem er såpass inngrodd at jeg tror det vil ta flere år med modning før jeg kan takle fokus på en slik måte. Jeg er ingen grå mus som gjemmer meg om du tror det. Men akkurat det med fremføring og høytlesing takler jeg ikke. Rart det der.

klem til deg fra meg

Gjest Linda25
Skrevet

I enkelte typer yrker er det vanlig å legge fram prosjekter framfor andre mennesker, derfor er det viktig at studenter får en innføring i dette allerede via studiet. Hvis du ikke takler dettte blandt studentene, hvordan skal du da klare det i jobbsammenheng? Det har ingenting med å være lik å gjøre, men å forberede studenter på den jobben de skal gjøre senere i livet.

Ja jeg er klar over det du skrev der. Men det er mange yrker der en ikke trenger å legge frem ting for medarbeidere også. Men studiene frem til de yrkene inneholder mye fremføring av prosjekter. Det kan ikke være slik at studiene utestenger mennesker med redsel for fremføringer. (angst).

petter smart
Skrevet

Å kunne legge fram et prosjekt e.l. for en gruppe mennesker er noe som kreves i svært mange jobber. Derfor er det naturlig at dette gjøres i undervisningen.

Hva med alle andre ting folk har redsel for? Mange takler ikke eksamener (og det er ingen eksamener etter at man begynner å jobbe), skal disse få fritak fra å ta eksamen?

Tror nok du må jobbe med problemet ditt, enten før studiene eller underveis. For presentasjoner kommer du ikke utenom, og det bør du ikke heller. Du vet aldri hva du kommer til å jobbe med. Tror ikke et slikt fritak, som måtte kommet fram på vitnemålet, hadde vært særlig heldig ved jobbsøking heller.

Evt får du velge et studie der de ikke bruker presentasjoner.

Skrevet

Vet du noen eksempel på hvilke stuider som ikke er basert på mye fremføringer? Det står ikke akkurat tydelig i forklaringen av de forskjellige studiene. Tusen takk for at du tipset meg angående kursene. Men mitt problem er såpass inngrodd at jeg tror det vil ta flere år med modning før jeg kan takle fokus på en slik måte. Jeg er ingen grå mus som gjemmer meg om du tror det. Men akkurat det med fremføring og høytlesing takler jeg ikke. Rart det der.

klem til deg fra meg

På de jeg har vært innom har det knapt vært en fremføring. (Mat.Nat og nå medisin. Jo forresten, vi har presentasjon av pasientkasus i blant.). Tror ikke det er særlig mye fremføring på noen av kursene på UiO, men jeg vet ikke sikkert. Men jeg vil råde deg til å velge studium etter hva du vil lære, ikke etter hvordan opplegget er...

Gjest Linda25
Skrevet

På de jeg har vært innom har det knapt vært en fremføring. (Mat.Nat og nå medisin. Jo forresten, vi har presentasjon av pasientkasus i blant.). Tror ikke det er særlig mye fremføring på noen av kursene på UiO, men jeg vet ikke sikkert. Men jeg vil råde deg til å velge studium etter hva du vil lære, ikke etter hvordan opplegget er...

Takk for svaret du ga meg. Lykke til med utdanningen og fremtiden din.

Skrevet

Takk for svaret du ga meg. Lykke til med utdanningen og fremtiden din.

Bare hyggelig, og i like måte! :)

Gjest gjennomsnittlig
Skrevet

Hei!

Jeg vil absolutt råde deg til å velge studium ut fra dine interesser og ikke hvor du må ha foredrag osv.

Uansett hvilken utdanning du velger, vil du aldri bli nødt å ta en jobb der du må holde foredrag. Det finnes masse jobber der du garntert aldri får bruk for å kunne holde foredrag.

Personlig har jeg ingen angst for å holde foredrag, om det så stod 10000 mennesker å hørte på. Men likevel mener jeg at undervisning med foredrag stort sett er bortkasta. Det der med å holde foredrag som en slags "eksamen" er noe stort motetull som forhåpentligvis snart vil bli avskaffet.

Alle de prøvene hvor jeg har hatt muntlige foredrag osv har blitt veldig useriøse og har aldri hørt om noen som ikke har klart en slik eksamen. Det er MANGE som har angst for slike eksamener. De gir beskjed til læreren/eksaminator og så ender de opp med at de får en samtale med læreren i stedet for noe høytidelig foredrag.

Lykke til! Jeg vet at dette vil ordne seg for deg, bare prøv!!

Klem,

Gjest Kastraten
Skrevet

Les litt her - kanskje dette kan være interessant? Vet om flere som har fått utrolig god hjelp!!!

www.tftnorway.com

Skrevet

Dessverre er det nok sånn at du må lære deg å mestre slike situasjoner hvis du skal studere (de fleste fag), og hvis du skal jobbe. Heldigvis har de fleste universiteter kurs for slikt. Husk at det er MANGE med sosial fobi/angst som ikke engang orker å sitte i et klasserom, og ikke klarer tanken på å skulle si noe som helst, til noen. Med kurs og evnt. terapi kommer veldig mange seg fint ut av det.

Du sier at du synes det er galt at alle skal være like, ja, det er det selvfølgelig. Men dessverre så kommer man ikke så langt i dag, i visse utdannelser/yrker, hvis man ikke mestrer ulike presentasjonsteknikker. Jeg kan ikke i farten komme på noen utdannelser hvor man aldri behøver å stå fremfor noen å presentere arbeid/oppgaver osv. Muligens kommer du unna hvis du tar et helt studium som privatist. Men problemet vil dukke opp igjen når du skal ut i jobb. Og tenk deg et "innadvendt" yrke som forfatter eller kunstner, selv de må lære seg å presentere verkene sine til andre. Dessverre så er det sånn at individet må tilpasse seg samfunnet vi lever i, på en eller annen måte, ellers faller man ut på sidelinjen.

Meld deg på et "ta ordet"-kurs, eller kurs i presentasjonsteknikk. Hvis du tror at problemet stikker dypere enn som så kan du kanskje vurdere psykoterapi. Jeg tror dette er noe du egentlig ønsker å mestre. Noe av det å bli eldre består i å overvinne sine egne redsler og hemninger, og det føles veldig befriende når man modner på en slik måte.

Skrevet

klem til deg fra meg

Men ved kvalitetsreformen skal alle kurs ha fremføringer både som del av undervisningen, og også som eksamensform. Både ved UiO og de andre universitetene.

Noen sier hurra, og andre fortviler...

Gjest Linda25
Skrevet

Hei!

Jeg vil absolutt råde deg til å velge studium ut fra dine interesser og ikke hvor du må ha foredrag osv.

Uansett hvilken utdanning du velger, vil du aldri bli nødt å ta en jobb der du må holde foredrag. Det finnes masse jobber der du garntert aldri får bruk for å kunne holde foredrag.

Personlig har jeg ingen angst for å holde foredrag, om det så stod 10000 mennesker å hørte på. Men likevel mener jeg at undervisning med foredrag stort sett er bortkasta. Det der med å holde foredrag som en slags "eksamen" er noe stort motetull som forhåpentligvis snart vil bli avskaffet.

Alle de prøvene hvor jeg har hatt muntlige foredrag osv har blitt veldig useriøse og har aldri hørt om noen som ikke har klart en slik eksamen. Det er MANGE som har angst for slike eksamener. De gir beskjed til læreren/eksaminator og så ender de opp med at de får en samtale med læreren i stedet for noe høytidelig foredrag.

Lykke til! Jeg vet at dette vil ordne seg for deg, bare prøv!!

Klem,

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...