Gå til innhold

Fedme - nytt femonen blant barn!

Anbefalte innlegg

Gjest Sky Is The Limit
Skrevet

Har aldri sett så mange feite (!) barn som nå. Helt ned i 2 års alderen. Lurer på hvordan helsebildet ser ut om 30 år jeg. Ikke rart de blir feite heller da. De blir proppa med hamburgere, Cola og gotteri.

Ikke har de koordinasjon heller. Dataspill og TV titting er tidsfordriv. Jeg synes synd på de stakkars overvektige barna. De blir mobbeoffer på skolen og får dårlig selvtillit. Foreldre skjerp dere!

Skrevet

Dette gjelder vel ikke sååå mange. Ening med deg når det gjelder motorikk og koordinasjon. Her kunne mange vært bedre.

Skrevet

Tror du ikke mange foreldre også tar oppgaven alvorlig.

Har selv en jente på 7 år som er overvektig. Hun har god kondis, er mye ute å leker, går på barneidretten og spiser mat som er fattig på fett og sukker. Allikevel har vekten rast på, nettopp p.g.a. sykdom. Hvordan tror du det er da å bli forhåndsdømt, som lat og matvrak, den ene gangen i 1/2 året en tilfeldigvis spiste på et gatekjøkken.

Skrevet

Har selv en jente på 7 år som er overvektig. Hun har god kondis, er mye ute å leker, går på barneidretten og spiser mat som er fattig på fett og sukker. Allikevel har vekten rast på, nettopp p.g.a. sykdom. Hvordan tror du det er da å bli forhåndsdømt, som lat og matvrak, den ene gangen i 1/2 året en tilfeldigvis spiste på et gatekjøkken.

Dattera di er unntaket for regelen. Jeg mener de barna som blir foret opp på usunn mat. Det er også forskjell på overvektige og feite barn. Jeg har bodd i USA nå, og der er epidemien veldig utbredt. 3 av 10 er så feite at de plages med hjerteproblemer allerede før 12 års alder.

Heldigvis er det ikke så mange feite barn i Norge, men jeg er redd det bare er et tidsspørsmål. Det er en tikkende bombe, og jeg synes også at foreldrene bør begynne å bry seg mer.

Gjest Sky Is The Limit
Skrevet

Mente ikke å rakke ned, men å gi foreldre en tankevekker. Medisinering som forårsaker fedme er noe HELT annet. Jeg snakket om usunn livsstil og lite fysiske utfordringer.

Håper du ikke tok det ille opp.

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg er enig i at fedme er et gryende problem blant barn og ungdom.

Men, mobbing skjer ofte fordi noen er anderledes. Er mange overvektige vil kanskje mobbing av slike bli mindre.

Skrevet

Mente ikke å rakke ned, men å gi foreldre en tankevekker. Medisinering som forårsaker fedme er noe HELT annet. Jeg snakket om usunn livsstil og lite fysiske utfordringer.

Håper du ikke tok det ille opp.

Men det som er så synd, er at det er de samme fordommene som rammer "uskyldige" barn og det oppfattest av ungene.

Dere skulle bare ant hvor mange sårende kommentarer min datter har fått og hvor mye hun tar det inn over seg. Det er ikke lett å være mor til en 7 åring som vil slutte å spise, fordi folk er etter henne om hvor tykk hun er og hun er ikke veldig overvektig., ca 10 kg.

Det er ikke medisinering som er grunnen til vekten, men heller foreløpig mangel på medisin.

Jeg undervuderer ikke enkelte foreldres manglende oppfølging av barns kosthold og aktivitetsnivå, men i dagens samfunn er det faktisk veldig akseptert at overvektige folk kan fortelles hvor feil de spiser og hvor enkelt det er å gå ned i vekt, hvis en bare vil. Dette får også små barn slengt etter seg og da begynner det å bli skremmende.

Gjest Solblomsten
Skrevet

Jeg er enig i at fedme er et gryende problem blant barn og ungdom.

Men, mobbing skjer ofte fordi noen er anderledes. Er mange overvektige vil kanskje mobbing av slike bli mindre.

Mange ER allerede overvektige på skolen hvor avkommet mitt går, og mange av dem blir mobbet/utfryst.

Jeg ble sjokkert når min ca 45 kg tunge ungdom(jente) kom og spurte hvilken aldersgrense det var på fettsuging.Og hun er slank!Det verste var at hun spurte seriøst.

Jeg tror det utsultede idealet som moteskaperne/reklamen viser oss har skylda i at så mange unge er sykelig opptatt av vekt/utseende.Det er mye viktigere og lære ungene og godta mangfoldet,enn og tvangsslanke unger.Lære de og spise sunnt og røre seg er bra, men det skal de gjøre for helsen sin skyld,ikke for og bli tynne.Det er sunnere(og mye penere) og være litt rund enn og være skinnskrapt beinrangel!

Gjest siljev
Skrevet

Dette gjelder vel ikke sååå mange. Ening med deg når det gjelder motorikk og koordinasjon. Her kunne mange vært bedre.

Det med motorikk er faktisk et norsk fenomene (ev svensk oxo) I andre land - skal ikke lengere enn danmark - er man ikke opptatt av motorikk i det hele tatt. Noe som er merkelig når man vet at de fleste ferdigheter kan forbedres gjennom godt forhold til egen kropp. Andre land spesiellt england, frankrike, usa, er man mer opptatt av lett målbare resultater som matematikk, fysikk, o.l. "lese" fag

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...