hokus Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hei! Dette er noe jeg sliter skikkelig med. Jeg har smerter i venstre kne og venstre håndledd. Problemet i håndledet oppstod da jeg var 18. Dette er 4 år siden. Mistenker at det oppstod under mitt daværene arbeid i fjøs. Smertene dukker opp når jeg får hånden presset bakover, mot meg. Eksempelvis slik som ved utførelse av armhevinger. Smertene kan nesten "forsvinne" i flere mnd i slengen for så å komme tilbake med full styrke, mer eller mindre plutselig. Fastlegen min mente dette ville gå over av seg selv, noe jeg etter 4-5 år tviler på. Militærlegen mente at dette var kronisk og ville vare livet ut! Naturligvis er ikke dette et svar jeg kan slå meg til ro med. Hva kan jeg gjøre? Har tatt x-ray og sett at det ikke finnes løse beinsplinter der inne. Kan leddet trenes opp med vekter? Er alternativer som akupunktur en løsning? Ang. Det vonde kneet mitt, oppstod det helt plutselig under en joggetur vinteren i 00. Jogga mye på denne tida på hardt underlag. Smertene kom tilbake mer og mer jo lenger jeg prøvde å jogge etter dette, uansett underlag. Gikk derfor til en idrettskadeklinikk i stavanger. Der mente de jeg hadde langdistanse kne, som enten kunne kureres ved en enkel operasjon, eller masse tøying. Det å tøye har jeg drevet med i en evighet nå uten at jeg føler det hjelper. Hva bør jeg gjøre? Tøye aggresivt hvær dag, tre ganger om dagen? Hvordan kan jeg eventuellt få tatt operasjonen? Evig taknemmelig om du kan gi meg råd jeg kan bruke :-) Hilsen Andy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 -hokus La oss begynne med det vond håndleddet. For å utelukke skade i leddet av f. eks. leddbrusken, er det fornuftig å få gjort CT -rtg. eller MR- undersøkelse.Smerter i og rundt ett ledd når man er 22 år og som ikke gir seg, bør man nok se litt grundig på. Hvis man så finner at alt er den skjønneste orden, så er nettopp trening for bedre styrken det rette. Men som sagt, ta en ting ad gangen. Unge mennesker kan i de aller fleste tilfellene trene bort et langdistanse kne. All trening som ikke provoserer frem smerte er bra for deg. Sykkel med ikke for tunge gir er erfaringsmessig bra. Operasjon kommer skjelden på tale, men hvis dette blir aktuelt, rådfør deg nærmere på klinikken du besøkte om hvor dette kan gjøres i nærheten der du bor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.