Gå til innhold

NHD: definisjon på 'psykisk syk'?

Anbefalte innlegg

Gjest appendix

Finnes det noen klar definisjon på det, som er alment brukt blant terapeuter?

Må du være schizofren for å være psykisk syk?

Er litt forvirret, siden min ex-psykiater alltid sa 'du er ikke psykisk syk'. Men samtidig var jeg jo arbeidsudyktig pga angst, depresjon, tvangsspising og et par personlighetsforstyrrelser (som han selv diagnostiserte).

Er ikke dette nok for å si at jeg er psykisk syk da? Eller er det gradsforskjeller på å være psykisk syk, ha en psykisk lidelse eller slite psykisk. Er dette tre forskjellige grader av psykdom? Men hva er i så fall hva?

Hva mener du om det jeg skriver nå: Min forrige psykiater mener jeg hadde såpass store problemer med motoverførig da han hadde meg som pasient, at han diagnostiserte det produktet hans personlighet framkalte hos meg, som ble synlig for han der og da. Tror ikke han tok høyde for at det kunne ha noe med han å gjøre. Jeg syntes han var 'en merkelig type' fra første dag. Og det gjenspeiles jo i vårt 'forhold'. Skummelt å stille diagnose da, hvis det er han som får meg til å være på den måten jeg er i timen.

Nå går jeg hos en psykolog, og han er en helt annen type. Han får fram det beste i meg, istedet for det verste. Han blåser av de diagnosene jeg fikk, det er jo helt fremmed for HAN, siden han ikke fremkaller irritasjon hos meg. Jeg er jo også HELT annerledes i terapitimene med han enn jeg var med den forrige.

Er det virkelig SÅ tilfeldig hvilken diagnose du kan ende opp med? Da skulle jeg faktisk greie å manipulere fram den diagnosen jeg ville ha, hvis det var et ønske fra meg.

Jeg føler på en måte at jeg står overfor noe jeg ikke har kontroll over, men som kanskje ikke fungerer godt nok, samt at DETTE som ikke fungerer godt nok skal i verste fall bestemme over min framtid, hvordan den blir.

Har du noe beroligende å si?

Problemet er jo litt at min 'nåværende' er psykolog, og blir derfor sannsynligvis ikke hørt så mye på når det gjelder diagnoser som en psykiater.

Misunner de som stoler på at systemet virker som det skal! Det måtte være deilig....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101024-nhd-definisjon-p%C3%A5-psykisk-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...