Gjest Wig Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg mistenker psyker'n min for å ha et anstrøk av homofobi. Er jeg overfølsom eller var uttalelsen hans faktisk litt uheldig? Her er historien: Jeg utrykte bekymring for en jeg kjenner, at han er homofil, men ikke tør innrømme det. Den første reaksjon fra psyker'ns side etter disse sparsomme opplysninger fra meg var at 'bare han ikke får et FOR utsvevende sexliv så'. (Han sa ikke utsvevende, det var en mer negativ beskrivelse, som jeg har hørt før, men ikke kommer på nå). Den reaksjonen gav meg ikke lyst til ådiskutere det videre. Mitt inntrykk var at han mente at mannlige homofile hadde et slike voldsomt sexliv og at det var negativ. DET var homofili i hans øyne, ferdig med det. En hetero er et menneske med et sexliv, mens en homo er bare sexlivet. Mine bekymringer, som jeg ikke rakk å komme med før hans uttalelse og ikke hadde lyst til å komme med etterpå, var at denne mannen måtte ha det vondt med seg selv (hvis jeg hadde rett i mine antagelser), at han kanskje aldri fikk et menneske å dele livet med og om han i det hele tatt FIKK et sexliv. Mistet litt tilliten til han? Hva om jeg selv var homofil, da ville jeg ihvertfall aldri tørt å ta opp det med han etter den salven. Syntes dere også det tydet på en litt fordømmende holdning? Eller må jeg jobbe med meg selv så jeg ikke i så stor grad analyserer alt som blir sagt i terapitimene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 >Mistet litt tilliten til han? Hvorfor det? Du er jo ikke homofil, og da blir hans _eventuelle_ homofobi bare et tankeeksperiment fra din side. >Syntes dere også det tydet på en litt fordømmende holdning? Det gidder jeg ikke spekulere i. >Eller må jeg jobbe med meg selv så jeg ikke i så stor grad analyserer alt som blir sagt i terapitimene? Støttes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/#findComment-574701 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wig Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 >Mistet litt tilliten til han? Hvorfor det? Du er jo ikke homofil, og da blir hans _eventuelle_ homofobi bare et tankeeksperiment fra din side. >Syntes dere også det tydet på en litt fordømmende holdning? Det gidder jeg ikke spekulere i. >Eller må jeg jobbe med meg selv så jeg ikke i så stor grad analyserer alt som blir sagt i terapitimene? Støttes. Hans homofobi VILLE bli et problem på den måten at jeg ikke ville kunne stole på eventuelle råd han gav meg, siden hans syn ville være farget av hans eget negative syn på homofili. Feks spørsmål om jeg skulle snakke med kameraten min om det på en eller annen måte. Om det ville hjelpe han eller ikke. Om han hadde erfaring fra hvordan andre hadde løst lignende problemer. SER du ikke problemet fortsatt? Hvis jeg var dypt religiøs og jeg visste at psykologen var ateist, så ville jeg selvfølgelig ikke føle at han kunne gi meg veldig gode råd om mine problemer med det. Eller hvis han var erklært motstander av alternativ medisin og jeg var tilhenger av det. Terapeuten skal egentlig holde seg nøytral, altså ikke vise personlige meninger, siden det kan skade terapiarbeidet for pasienten. Det jeg altså mente var at hans uttalelse kanskje ikke var helt nøytral. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/#findComment-574722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest selje Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hans homofobi VILLE bli et problem på den måten at jeg ikke ville kunne stole på eventuelle råd han gav meg, siden hans syn ville være farget av hans eget negative syn på homofili. Feks spørsmål om jeg skulle snakke med kameraten min om det på en eller annen måte. Om det ville hjelpe han eller ikke. Om han hadde erfaring fra hvordan andre hadde løst lignende problemer. SER du ikke problemet fortsatt? Hvis jeg var dypt religiøs og jeg visste at psykologen var ateist, så ville jeg selvfølgelig ikke føle at han kunne gi meg veldig gode råd om mine problemer med det. Eller hvis han var erklært motstander av alternativ medisin og jeg var tilhenger av det. Terapeuten skal egentlig holde seg nøytral, altså ikke vise personlige meninger, siden det kan skade terapiarbeidet for pasienten. Det jeg altså mente var at hans uttalelse kanskje ikke var helt nøytral. Jeg er enig med deg. Samtidig er det klart at man "hører" hva terapeuten sier på en annen måte enn på hva andre sier. Og det må man huske, noe du også gjør. En helt annen ting er at psykologens bemerkning ikke behøver være annet enn det som kom fram: en bekymring for at din venn skulle "knulle alle" og dermed leve farlig.Gode homsevenner av undertegnede sier at sexlivet ER litt mindre knyttet til én enn vanlig er for heteroer. Skjønt tar man en titt på de siste Åpent Forum-dagene, så er det klart at det der er mer tvilsomt å mene enn før... Si det til psykologen, du! At du syntes bemerkningen hans var nedlatende overfor homser, og be ham komme med hva han egentlig mente, for at du ikke skal miste tiltroen til ham som åpen, godtakende person. DET er viktig for forholdet ditt til ham som behander! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/#findComment-574755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Hans homofobi VILLE bli et problem på den måten at jeg ikke ville kunne stole på eventuelle råd han gav meg, siden hans syn ville være farget av hans eget negative syn på homofili. Feks spørsmål om jeg skulle snakke med kameraten min om det på en eller annen måte. Om det ville hjelpe han eller ikke. Om han hadde erfaring fra hvordan andre hadde løst lignende problemer. SER du ikke problemet fortsatt? Hvis jeg var dypt religiøs og jeg visste at psykologen var ateist, så ville jeg selvfølgelig ikke føle at han kunne gi meg veldig gode råd om mine problemer med det. Eller hvis han var erklært motstander av alternativ medisin og jeg var tilhenger av det. Terapeuten skal egentlig holde seg nøytral, altså ikke vise personlige meninger, siden det kan skade terapiarbeidet for pasienten. Det jeg altså mente var at hans uttalelse kanskje ikke var helt nøytral. Det jeg først og fremst ser, er at du forsøker å oppkonstruere problemer og dilemmaer. Men hvis denne type verdensanskuelse er noe at det du behandles for, så for all del.... At en terapeut skal være nøytral er sikkert riktig. Men en terapeut er også et produkt av sin oppvekst, sine gener, sine interesser, verdier, holdninger, hvilke bøker h*n har lest, hvilke bøker h*n ikke har lest, osv, osv. Å tro at man da sitter igjen med et "produkt" (person) som er nøytral i all sin terapeutiske gjøren og laden, tror jeg nok mer er teori enn praksis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/#findComment-574758 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wig Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg er enig med deg. Samtidig er det klart at man "hører" hva terapeuten sier på en annen måte enn på hva andre sier. Og det må man huske, noe du også gjør. En helt annen ting er at psykologens bemerkning ikke behøver være annet enn det som kom fram: en bekymring for at din venn skulle "knulle alle" og dermed leve farlig.Gode homsevenner av undertegnede sier at sexlivet ER litt mindre knyttet til én enn vanlig er for heteroer. Skjønt tar man en titt på de siste Åpent Forum-dagene, så er det klart at det der er mer tvilsomt å mene enn før... Si det til psykologen, du! At du syntes bemerkningen hans var nedlatende overfor homser, og be ham komme med hva han egentlig mente, for at du ikke skal miste tiltroen til ham som åpen, godtakende person. DET er viktig for forholdet ditt til ham som behander! Jeg har kommet med slik forsiktig 'kritikk' av hans uttalelser tidligere. Og det har ikke falt heldig ut for å si det slik. Så det prøver jeg ikke igjen. Får finne meg en som det er litt mer 'tak' i kanskje. Som ikke må tas på med silkehansker. Skjønner ikke at fyren kunne finne på å jobbe med psyksik belastet materiale, når han virker til å ha samme 'sjuken' sjøl. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/#findComment-574851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hilsen en psykolog Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg har kommet med slik forsiktig 'kritikk' av hans uttalelser tidligere. Og det har ikke falt heldig ut for å si det slik. Så det prøver jeg ikke igjen. Får finne meg en som det er litt mer 'tak' i kanskje. Som ikke må tas på med silkehansker. Skjønner ikke at fyren kunne finne på å jobbe med psyksik belastet materiale, når han virker til å ha samme 'sjuken' sjøl. Jeg synes endel av de kommentarene du har fått ovenfor her, er vås. Din reaksjon på din terapeut synes jeg er helt adekvat, og jeg forstår godt at du mister tilliten. Derimot synes jeg at du bør si til ham hvordan du opplevde det han sa, og at det gjorde at du følte du ikke kunne drøfte de bekymringer du tenkte på. Om du har følt han ikke har tatt kritikk av deg før, bør du si dette også. Dersom han ikke klarer å møte deg på noe av dette, synes jeg ikke han er noen god terapeut, og du burde finne deg en annen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101045-ford%C3%B8mmende-uttalelse-om-homofil-legning/#findComment-575214 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.