Gå til innhold

manisk-depressiv


Gjest Trientali

Anbefalte innlegg

Gjest Trientali

Når man er manisk-depressiv så er man høy og så plutselig lav og like fort høyt igjen? er det noen regel for når anfallene kommer, og hva slags medisiner brukes det mot dette? er man mansik depresiv selv om man ikke er så høyt og lavt, men er fornøyd, men så sier plutsetlig noen noe du ikke liker, eller ser noe du ikke liker, så blir du lav igjen. Eller er det kanskje ikke så enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du nevner høres ikke ut som typisk bipolar lidelse.

En lettere form for bipolar lidelse, cyklotymi kan det være.

Eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

(Bruk søk-knappen på det røde feltet)

Tilstandene kan behandles med stemningsstabilisatorer: Litium, Tegreol, Orfiril, Lamictal.

------------------------

Cyklotymi

Vedvarende ustabilitet i stemningsleiet som medfører en rekke episoder av depresjon og lett heving av stemningsleiet, men der ingen av dem er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen bipolar affektiv lidelse (F31.-) eller tilbakevendende depressiv lidelse (F33.-) kan forsvares.

Denne lidelsen finnes ofte hos slektninger til pasienter med bipolar affektiv lidelse. Noen pasienter med cyklotymi kan med tiden utvikle bipolar affektiv lidelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trientali

Det du nevner høres ikke ut som typisk bipolar lidelse.

En lettere form for bipolar lidelse, cyklotymi kan det være.

Eller emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

(Bruk søk-knappen på det røde feltet)

Tilstandene kan behandles med stemningsstabilisatorer: Litium, Tegreol, Orfiril, Lamictal.

------------------------

Cyklotymi

Vedvarende ustabilitet i stemningsleiet som medfører en rekke episoder av depresjon og lett heving av stemningsleiet, men der ingen av dem er tilstrekkelig alvorlige eller langvarige til at diagnosen bipolar affektiv lidelse (F31.-) eller tilbakevendende depressiv lidelse (F33.-) kan forsvares.

Denne lidelsen finnes ofte hos slektninger til pasienter med bipolar affektiv lidelse. Noen pasienter med cyklotymi kan med tiden utvikle bipolar affektiv lidelse

det er ingen i familien min som har hatt det (som jeg vet). Det er bare det at jeg plutselig kan bli deprimert, ofte uten grunn, men ser noe eller hører noe og blir nedfor igjen. Sliter med en vanlig depresjon som jeg blir behandlet for...men kan egentlig aldri tenke meg at jeg er manisk-depressiv. Det er bare det at stemningsleiet kan skifte så veldig fort. Psyk. har egentlig ikke gjort noe for å finne ut hva jeg har, kun pratet og utifra det har hun antatt "alvorlig depresjon med fare for selvskading". Det med selvskadinga gjelder ikke i like stor grad i dag. Burde hun ikke ta noen slags tester for å finne dette ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen i familien min som har hatt det (som jeg vet). Det er bare det at jeg plutselig kan bli deprimert, ofte uten grunn, men ser noe eller hører noe og blir nedfor igjen. Sliter med en vanlig depresjon som jeg blir behandlet for...men kan egentlig aldri tenke meg at jeg er manisk-depressiv. Det er bare det at stemningsleiet kan skifte så veldig fort. Psyk. har egentlig ikke gjort noe for å finne ut hva jeg har, kun pratet og utifra det har hun antatt "alvorlig depresjon med fare for selvskading". Det med selvskadinga gjelder ikke i like stor grad i dag. Burde hun ikke ta noen slags tester for å finne dette ut?

Ingen i familien din trenger å ha slike sykdommer for at du skal få diagnosen.

Du kan jo be behandleren sjekke om du fyller kriteriene for diagnosen. Det fins tester for sånt.

Men kan det være normale humørsvigninger du opplever?

Ikke alt er sykdom.

Hva er det som får deg til å tro at dine humørsvigninger er unormale eller sykelige?

Det du kommer fra til må du nevne for din behandler.

God natt :)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

En psykiater er den rette til å finne ut dette. Ikke en psykolog. Hvis psykiateren mener du fyller kriteriene for diagnosen, kan du få medisiner. Disse må IKKE sammenliknes med antidepressiva.

Medisinene virker ikke hvis ikke du har diagnosen.

Håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En psykiater er den rette til å finne ut dette. Ikke en psykolog. Hvis psykiateren mener du fyller kriteriene for diagnosen, kan du få medisiner. Disse må IKKE sammenliknes med antidepressiva.

Medisinene virker ikke hvis ikke du har diagnosen.

Håper du finner ut av det.

En psykolog kan også sette diagnose. Så du kan spørre psykologen din om dette her.

Men det stemmer at kun en psykiater eller en lege kan skrive ut medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Aina E

En psykolog kan også sette diagnose. Så du kan spørre psykologen din om dette her.

Men det stemmer at kun en psykiater eller en lege kan skrive ut medisiner.

Men takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aina E

Mulig det er lettere å få svar om du starter en ny tråd.

Svaret til deg (takk) havnet visst under feil tråd... Vedr. det andre spørsmålet er det ikke såå viktig for meg å få svar. Hadde det vært, ville jeg betalt for det, men det var tanker som spant ut i fra det "SlitenMann" skrev i innlegget fra i natt. (Også den andre tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du beskriver passer mye bedre på en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn på manisk depressiv/bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trientali

Det du beskriver passer mye bedre på en emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse enn på manisk depressiv/bipolar lidelse.

hei NDH.

hva mener du her med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eller hva menes med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei NDH.

hva mener du her med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eller hva menes med dette?

Fra diagnosesystemet icd10:

F60.3 Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelse kjennetegnet ved en klar tendens til å handle impulsivt, uten å tenke på konsekvensene.

Stemningsleiet er uforutsigbart og svingende. Pasienten har en tendens til sterke følelsesutbrudd og manglende evne til å kontrollere eksplosiv atferd.

Det foreligger også en tendens til kranglete oppførsel og konfliktsøkende atferd, særlig hvis impulsive handlinger blir hindret eller kritisert.

To typer kan skilles ut: den impulsive typen, som hovedsakelig kjennetegnes ved manglende følelsesmessig stabilitet og impulskontroll, og den ustabile typen, som i tillegg kjennetegnes ved forstyrrelser i selvbilde, mål og indre verdier, kronisk tomhetsfølelse, intense og ustabile interpersonelle forhold, og ved en tendens til selvdestruktiv atferd, herunder selvmordshandlinger og -forsøk.

Inkl: aggressiv personlighetsforstyrrelse

borderline personlighetsforstyrrelse

eksplosiv personlighetsforstyrrelse

impulsiv personlighetsforstyrrelse

Ekskl: dyssosial personlighetsforstyrrelse (F60.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...