Gå til innhold

Bikinisesongen...

Caracola

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har bare et lite spørsmål jeg... jeg er ei jente som trener jevnlig og spiser normalt sunt.

Men nå som bikinisesongen nærmer seg med stormskritt, så vil jeg gjerne gjøre litt ekstra for å se bra ut.

Jeg trener tre ganger i uka, aller mest kondisjon og litt aerobic. Som regel blir det vel treningsøkter på ca. 90 minutter. (heller mer enn mindre enn dette)

Hvor mye og hvordan bør man egentlig trene for å "pynte på figuren litt"??... Og hvor lang tid tar det før man ser resultater?

Jeg har forresten hørt at man skal trene med puls på ca 120 for at det skal være vekttap...vil det si at man ikke øker forbrenningen hvis man trener med høyere puls??? Synes det hørtes litt rart ut...

Hvis det er noen som har gode tips til meg blir jeg kjempe-glad!! All hjelp mottas med takk!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurder å begynne med styrketrening. Aerobisk trening kan ikke gjøre så mye med kroppen din, men er fint for kondisen. Det er når man begynner med styrketrening at forandringene skjer.

Du brenner selvfølgelig fett også om du trener ved høy intensitet, men det du tenker på er at man brenner forholdsmessig mer fett ved lav intensitet enn ved høy. D.v.s at du brenner MER ved høy intensitet av både fett og andre ting, men at den prosentvise andelen av fett, av alt du brenner, er høyere når du trener ved lavintensitet. Men HVA man forbrenner spiller egentlig ingen rolle, det som gir best effekt er altså å trene med forholdsvis rask puls. 80% av makspuls er et greit mål og da kan du kan holde på en stund. Du får mer effekt av dette enn å trene litt halvslapt i 90 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder å begynne med styrketrening. Aerobisk trening kan ikke gjøre så mye med kroppen din, men er fint for kondisen. Det er når man begynner med styrketrening at forandringene skjer.

Du brenner selvfølgelig fett også om du trener ved høy intensitet, men det du tenker på er at man brenner forholdsmessig mer fett ved lav intensitet enn ved høy. D.v.s at du brenner MER ved høy intensitet av både fett og andre ting, men at den prosentvise andelen av fett, av alt du brenner, er høyere når du trener ved lavintensitet. Men HVA man forbrenner spiller egentlig ingen rolle, det som gir best effekt er altså å trene med forholdsvis rask puls. 80% av makspuls er et greit mål og da kan du kan holde på en stund. Du får mer effekt av dette enn å trene litt halvslapt i 90 minutter.

Hei!

Takk for svar!!

Men hva mener du med styrketrening? Vekter?? Blir man ikke bare større da?

Og bare så det er sagt...jeg trener ikke halvslapt i 90 minutter... :-) ...trener med ganske høy intensitet. Men hvor lenge er en bra stund? Bør jeg øke treningsmengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, det der med forbrenning og intensitet ble helt gresk for det lille hodet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, det der med forbrenning og intensitet ble helt gresk for det lille hodet mitt :)

Men så er ikke jeg så god på å forklare heller, da.. Hadde en tabell ett eller annet som forklarte det der veldig greit, men aner ikke hvor den er nå. Men summa summarum -høyere intensitet forbrenner mest.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar!!

Men hva mener du med styrketrening? Vekter?? Blir man ikke bare større da?

Og bare så det er sagt...jeg trener ikke halvslapt i 90 minutter... :-) ...trener med ganske høy intensitet. Men hvor lenge er en bra stund? Bør jeg øke treningsmengden?

Det skal veldig mye til for at vi jenter får store muskler av styrketrening. Det er heller snakk om at musklene tar plassen til fettet etterhvert, fordi større muskelmasse gjør at du forbrenner mer også i hvile. Og så kan du påvirke kroppsfasongen din, hvis du ønsker det, med styrketrening. Det kan du ikke med aerobisk trening.

Istedetfor 90 minutter noen ganger i uka, ville jeg heller gått for litt trening daglig. F.eks aerobic e.l. 4-5 ganger i uka, og gåturer 2-3 ganger i uka. En times tid hver gang. Styrketrening krever litt mer "opplegg", og du bør starte med et enkelt program som tar for seg de største muskelgruppene først. Dette kan du gjøre et par ganger i uken. Med styrketreningen er hvilen en viktig del av treningen, så da bør du ha minst en dag du hverken trener styrke eller cardio, men du kan godt ta en gåtur denne dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Følg Zelig sine råd. Den jenta e'kke tapt bak en låvedør!

I tillegg vil jeg anbefale 30-45 minutter på f.eks. en steppemaskin, etter styrkeøkta.

Da skjer ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sound1365380319

For aa gaa ned i vekt maa du forbrenne mer enn det du tar inn (mat). Vaer oppmerksom paa at du forbrenner omtrent like mange kalorier paa en time med vekter som en time spinning (i ca 30 km i timen). dessuten saa toner du kroppen med vekter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg Zelig sine råd. Den jenta e'kke tapt bak en låvedør!

I tillegg vil jeg anbefale 30-45 minutter på f.eks. en steppemaskin, etter styrkeøkta.

Da skjer ting!

Stepper du, SierDuDet? Har sett at du anbefaler saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stepper du, SierDuDet? Har sett at du anbefaler saken.

Jeg har veldig lyst til å svare JA på spørsmålet ditt, men pga en lat treningskompis så får jeg aldri tid til å steppe etter økta.

Men jeg skal begynne nå. Skal steppe litt i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å svare JA på spørsmålet ditt, men pga en lat treningskompis så får jeg aldri tid til å steppe etter økta.

Men jeg skal begynne nå. Skal steppe litt i dag!

Og ikke holde håndtaket *pekefinger fra side til side* - da blir det så mye enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Det skal veldig mye til for at vi jenter får store muskler av styrketrening. Det er heller snakk om at musklene tar plassen til fettet etterhvert, fordi større muskelmasse gjør at du forbrenner mer også i hvile. Og så kan du påvirke kroppsfasongen din, hvis du ønsker det, med styrketrening. Det kan du ikke med aerobisk trening.

Istedetfor 90 minutter noen ganger i uka, ville jeg heller gått for litt trening daglig. F.eks aerobic e.l. 4-5 ganger i uka, og gåturer 2-3 ganger i uka. En times tid hver gang. Styrketrening krever litt mer "opplegg", og du bør starte med et enkelt program som tar for seg de største muskelgruppene først. Dette kan du gjøre et par ganger i uken. Med styrketreningen er hvilen en viktig del av treningen, så da bør du ha minst en dag du hverken trener styrke eller cardio, men du kan godt ta en gåtur denne dagen.

Virker som om du har litt peiling. Kan man trene aerobic-liknende ting hver dag? Eller ca 5 ganger i uka er vel mer sansynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om du har litt peiling. Kan man trene aerobic-liknende ting hver dag? Eller ca 5 ganger i uka er vel mer sansynlig.

Hun har kjempepeiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så lenge du ikke begynner på det nivået når du er helt utrent. Hver dag skal også gå fint, selv om de fleste sikkert har godt av å ha en hviledag i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Ja, så lenge du ikke begynner på det nivået når du er helt utrent. Hver dag skal også gå fint, selv om de fleste sikkert har godt av å ha en hviledag i uken.

Har trent ca 3 ganger i uken lenge.

Hater styrke-maskinene på Sats...fancy kjipe ting. Men får prøve å forstå hvordan de fungerer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Og mens jeg først har deg her, kan man trene mage og rygg hver dag? Instruktøren min sa det, mens andre sier nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens jeg først har deg her, kan man trene mage og rygg hver dag? Instruktøren min sa det, mens andre sier nei

Du _kan_ det, akkurat som du kan trene bryst og biceps hver dag.

Men lurt er det ikke da musklene i bryst og rygg fungerer akkurat som alle andre muskler i kroppen.

Instruktøren din virker som instruktører flest: De har et to ukers kurs i regi SATS eller andre, og har overhodet ingen peiling på hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurt er det ikke da musklene i bryst og rygg fungerer akkurat som alle andre muskler i kroppen.

Instruktøren din virker som instruktører flest: De har et to ukers kurs i regi SATS eller andre, og har overhodet ingen peiling på hva de snakker om.

Mage og rygg, mente jeg.

Ikke bryst og rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Men målet mitt er på ingen måte å få six-pack, veldig fornøyd med magen slik den er nå. Vedlikehold er vel ordet jeg ville bruke

Magen og ryggen brukes vel hele tiden på å holde kroppen oppe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke noen vits i å trene mage og rygg hver dag. To ganger i uken er greit, toppen tre. Men tren skikkelig hver gang. Vet ikke hvorfor instruktøren din sier noe annet, trodde de fleste visste at muskler trenger gjenoppbygging.. Du vil nok få raskere resultater om du hviler dem grundig etter hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...