Gjest durum Skrevet 16. april 2003 Del Skrevet 16. april 2003 er fullkornspasta bedre enn vanlig pasta? er pasta bedre sett enn poteten?(ang. raske karbohydrater) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Fullkornspasta har GI på rundt 40 (tror jeg, lenge siden jeg leste det) mens vanlig pasta har GI rundt 60. Også er det mer fiber så klart, i fullkornspasta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Fullkornspasta har GI på rundt 40 (tror jeg, lenge siden jeg leste det) mens vanlig pasta har GI rundt 60. Også er det mer fiber så klart, i fullkornspasta. Potet har GI rundt 80. Et triks for å senke GI i poteter er å koke opp masse poteter, la dem bli kalde, og varme dem opp igjen når du trenger dem. Da har potetene mye lavere GI (eksakt hvor mye, vet jeg ikke. Har det fra Fredrik Paulun). Potetene holder i underkant av en uke, synes jeg. Har dem i tette bokser i kjøleskapet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fullkornspasta Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Potet har GI rundt 80. Et triks for å senke GI i poteter er å koke opp masse poteter, la dem bli kalde, og varme dem opp igjen når du trenger dem. Da har potetene mye lavere GI (eksakt hvor mye, vet jeg ikke. Har det fra Fredrik Paulun). Potetene holder i underkant av en uke, synes jeg. Har dem i tette bokser i kjøleskapet. Tusen takk,for gode råd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. april 2003 Del Skrevet 17. april 2003 Potet har GI rundt 80. Et triks for å senke GI i poteter er å koke opp masse poteter, la dem bli kalde, og varme dem opp igjen når du trenger dem. Da har potetene mye lavere GI (eksakt hvor mye, vet jeg ikke. Har det fra Fredrik Paulun). Potetene holder i underkant av en uke, synes jeg. Har dem i tette bokser i kjøleskapet. Kalde kokte poteter egner seg kun til to ting: til å stekes eller til å lage potetmos av. Evt. å kaste. De er i alle fall ikke gode om man koker dem opp igjen! Usj. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Kalde kokte poteter egner seg kun til to ting: til å stekes eller til å lage potetmos av. Evt. å kaste. De er i alle fall ikke gode om man koker dem opp igjen! Usj. Nei, man koker dem ikke opp -men varmer dem opp, f.eks i mikroen (har prøvd på lav varme i ovnen også, gikk fint det). Evnt. spiser man dem kalde, til lunch f.eks, det er jo kjempegodt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KrEidem Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Nei, man koker dem ikke opp -men varmer dem opp, f.eks i mikroen (har prøvd på lav varme i ovnen også, gikk fint det). Evnt. spiser man dem kalde, til lunch f.eks, det er jo kjempegodt! Når du varmer potetene på nytt, vil du da ikke heve GI igjen? Har alltid ment at potet og grønnsaker har lavest GI når de er kalde. En som jeg vet om satte opp en diett som innebar at en skulle spise kald ris fra dagen før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Når du varmer potetene på nytt, vil du da ikke heve GI igjen? Har alltid ment at potet og grønnsaker har lavest GI når de er kalde. En som jeg vet om satte opp en diett som innebar at en skulle spise kald ris fra dagen før. Har det fra Fredrik Paulun, han sier at GI på kald potet og kald potet som varmes opp igjen er like lav. Det sto i en utgave av svenske Fitness (et par måneder siden). Vet ikke mer! Mulig det er annerledes for ris, det sto kun om potet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KrEidem Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Har det fra Fredrik Paulun, han sier at GI på kald potet og kald potet som varmes opp igjen er like lav. Det sto i en utgave av svenske Fitness (et par måneder siden). Vet ikke mer! Mulig det er annerledes for ris, det sto kun om potet. Takk Zelig. Nå skal jeg koke for mye potet hver dag slik at det blir mye å varme opp igjen til neste dag. Men jeg vil tro at noen av vitaminene vil reduseres og særlig da C-vitamin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Takk Zelig. Nå skal jeg koke for mye potet hver dag slik at det blir mye å varme opp igjen til neste dag. Men jeg vil tro at noen av vitaminene vil reduseres og særlig da C-vitamin. Ja, sikkert. Du får kjenne på smaken også, om det er verdt det. Synes det er helt OK, jeg. Men jeg spiser dem oftest kalde uansett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KrEidem Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Ja, sikkert. Du får kjenne på smaken også, om det er verdt det. Synes det er helt OK, jeg. Men jeg spiser dem oftest kalde uansett Hvis potetene står i kjøleskapet er de som oftest like god dagen derpå, ja faktisk etter flere dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Hvis potetene står i kjøleskapet er de som oftest like god dagen derpå, ja faktisk etter flere dager. Ja, det synes jeg og. Spesielt mandelpoteter 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest durum Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 Ja, det synes jeg og. Spesielt mandelpoteter er noen potetsorter bedre enn andre(GI)? hva slags brød bør man spise? jeg liker ikke rugbrød,blæh.Ble kvalm og dårlig av det. Kom gjerne med mer tips,du har greie på dette,Zelig. Takk for svarene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 19. april 2003 Del Skrevet 19. april 2003 er noen potetsorter bedre enn andre(GI)? hva slags brød bør man spise? jeg liker ikke rugbrød,blæh.Ble kvalm og dårlig av det. Kom gjerne med mer tips,du har greie på dette,Zelig. Takk for svarene. Vet ikke om det er forskjell på GI i poteter, tviler på det. Når det gjelder brød har jo pumpernickel lavest GI, men hvem orker å spise det.. Fullkornsbrød og rugbrød er dernest best. Ta det groveste fullkornsbrødet du ser, så er det nok greit. Har du prøvd Rugsprø fra Wasa? Det er veldig godt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.