SoriaMoria Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Har kjøpt ny RAM - men ikke f*** om maskina liker den. Sliter litt med feilsøkinga her nå, og håper på ytterligere tips. Prosessor: Intel Celeron (850 MHz) Hovedkort: VIA VT82c693A/596B. Micro-ATX To 168-pins DIMM-brønner som i følge manualen støtter op til 512 MB unbuffered SDRAM. (PC133). Award Bios. Min gamle RAM: 1x128 MB SDRAM PC-133. CL3. Merke: Actebis Ny RAM: 2x256 MB SDRAM PC-133. CL3. Unbufferes. Merke: Apacer. Problembeskrivelse: Ut med 128-brikken, og inn med de to 256-brikkene. Slår på maskina. Mange lange "BIOS-pipelyder", som indikerer RAM-problem. Skjermen forblir svart. Maskina gjennomfører tydelig ikke oppstart-sekvensen. Slår av maskina igjen og tar ut de to nye RAM-brikkene, og setter inn igjen den ene gamle. Etter å ha fått melding om at "the system has recovered from a serious error", virker alt som før. Konklusjon: jeg setter i alle fall brikkene inn riktig. Ny test: Tar ut den gamle 128-brikken. Setter inn én 256 brikke i samme brønn (DIMM1) PC'n starter nå "normalt". Når jeg kommer inn i Windows, får jeg likevel beskjeden "Your system has recovered from a serious error". Denne meldinga kommer opp på nytt når den lukkes. Etter 5 min slutter denne meldinga å komme opp - og maskinen virker tilsynelatende ok. Og på Hardware profiles vises nå 256MB RAM. Men feilmeldinga v/ oppstart tyder jo på at noe forstatt er galt. Så hva gjør jeg nå? Hvordan kan jeg finne ut hva som er problemet? En bekjent har foreslått at Hovedkortet mitt av en eller annen sær grunn rett og slett ikke "liker" den nye RAM'en min. Men hvorfor? Hvis jeg skal forsøke med å bytte til en annen RAM-produsent, hvordan vet jeg hvilken jeg bør velge, når det er uforståelig hva som er galt her? Tips? Ideer? HJEELP! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101324-ny-ram-tr%C3%B8bbel-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 Det ser riktig ut, det du har gjort. Men Har du prøvd å sette inn bare den andre nye 256 MB RAM-bikka. Det kan være en feil på den ene nye brikka. Se i manualen for hovedkortet og finn en koblingsbro (jumper) som heter CMOS RESET, slå av strømmen, sett broa til CMOS RESET, sett i bare den ene nye bikka, slå på strømmen (da skjer ikkeno) slå av strømmen, sett broa tilbake til NORMAL OPERATION, slå på strømmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101324-ny-ram-tr%C3%B8bbel-langt/#findComment-577042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 18. april 2003 Forfatter Del Skrevet 18. april 2003 Det ser riktig ut, det du har gjort. Men Har du prøvd å sette inn bare den andre nye 256 MB RAM-bikka. Det kan være en feil på den ene nye brikka. Se i manualen for hovedkortet og finn en koblingsbro (jumper) som heter CMOS RESET, slå av strømmen, sett broa til CMOS RESET, sett i bare den ene nye bikka, slå på strømmen (da skjer ikkeno) slå av strømmen, sett broa tilbake til NORMAL OPERATION, slå på strømmen. "Har du prøvd å sette inn bare den andre nye 256 MB RAM-bikka." Nei - det har jeg ikke testa. Trodde den nye RAM'en bare var å gi opp - så det tenkte jeg ikke på å teste. Får teste det når jeg får tid etter jobben i morgen. "finn en koblingsbro (jumper) som heter CMOS RESET, slå av strømmen, sett broa til CMOS RESET, sett i bare den ene nye bikka, slå på strømmen (da skjer ikkeno) slå av strømmen, sett broa tilbake til NORMAL OPERATION, slå på strømmen. " Finner en jumper som heter. Clear CMOS. Antar det er denne? Hva innebærer det å resette BIOSet (CMOS) da? Jeg mener - hva er det ved det som kan hjelpe? Og hva risikerer jeg evt ved å gjøre dette? Tilleggsopplysning/ -problem: All testinga ble gjort i går. I dag startet og virket PC'n helt normalt. (Bruker den gamle RAM-brikka nå) Helt til maskina sto ubrukt i halvannen time. Nå jeg kom tilbake foran PC'n da, fant jeg følgende melding på skjermen: "Microsoft Windows detected and recovered from a device failure. Please save your work and reeboot to restore full functionality" Det var knapt mulig å lese feilmeldingen fordi skjermbildet så helt corny ut. WTF er nå dette da??? Er dette et nytt problem - eller er det tilknyttet RAM-trøbbelet? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101324-ny-ram-tr%C3%B8bbel-langt/#findComment-577104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 "Har du prøvd å sette inn bare den andre nye 256 MB RAM-bikka." Nei - det har jeg ikke testa. Trodde den nye RAM'en bare var å gi opp - så det tenkte jeg ikke på å teste. Får teste det når jeg får tid etter jobben i morgen. "finn en koblingsbro (jumper) som heter CMOS RESET, slå av strømmen, sett broa til CMOS RESET, sett i bare den ene nye bikka, slå på strømmen (da skjer ikkeno) slå av strømmen, sett broa tilbake til NORMAL OPERATION, slå på strømmen. " Finner en jumper som heter. Clear CMOS. Antar det er denne? Hva innebærer det å resette BIOSet (CMOS) da? Jeg mener - hva er det ved det som kan hjelpe? Og hva risikerer jeg evt ved å gjøre dette? Tilleggsopplysning/ -problem: All testinga ble gjort i går. I dag startet og virket PC'n helt normalt. (Bruker den gamle RAM-brikka nå) Helt til maskina sto ubrukt i halvannen time. Nå jeg kom tilbake foran PC'n da, fant jeg følgende melding på skjermen: "Microsoft Windows detected and recovered from a device failure. Please save your work and reeboot to restore full functionality" Det var knapt mulig å lese feilmeldingen fordi skjermbildet så helt corny ut. WTF er nå dette da??? Er dette et nytt problem - eller er det tilknyttet RAM-trøbbelet? mvh Det kan være at en minnebrikke er defekt og at meldingene refrerer til det. CMOS RESET er ikke noe risikabelt, det er nettop til bruk når du setter inn eller tar ut periferikomponenter, og programvaren som setter opp utstyret må settes til fabrikkinnstilling igjen og søke opp alt på nytt. Dette tar litt tid ved oppstart og er derfor "parkert" for å spare tid. Problemer oppstår oftest når du plukker ut ting, og setter inn noen annet som ligner. Egentlig burde du ta ut, slå av og på, sette inn, slå på. Men det går ikke med minnebrikker alltid. Alt du gjør er på eget ansvar, og er du usikker, må du la være og heller søke RL hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101324-ny-ram-tr%C3%B8bbel-langt/#findComment-577111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.