Gå til innhold

Vektbegrensning for klasse D1 (minibuss)

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om det er noen vektgrense for hva man kan kjøre med klasse D1 (minibuss) førerkort?

For eksempel, hvis man "tar ut" seter fra en 12 meter buss, slik at man kun har f. eks. 14 seter igjen (og får bussen registrert som minibuss), kan man da kjøre den på D1 sertifikat. En slik doning kan jo ha samme totalvekten som før....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/101337-vektbegrensning-for-klasse-d1-minibuss/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg tar kanskje feil, men eg lurar på at du ikkje får registrert den som D1 dersom den er over 6 meter lang. Eg meiner scenarioet ditt var mogleg tidlegare, men ikkje etter at dei nye EU-reglane kom.

Hei,

6 meter?

Mercedes Sprinter (på under 3,5 tonn) kan være 6,5 meter lange, og er registrert som minibuss... Lurer på om du har rett, men at det er 7 meter? Kjøretøyet jeg har nå er nemlig 6,97 m!

Forsøker å finne info om dette, men det er ikke lett.

Takk for hjelpen, forresten - og ønsker dere en fortreffelig påske! :-)

Med vennlig hilsen

Det er jo masse nye vekt- og førerkortbestemmelser som har kommet de senere årene, men før var det jo 14 seter og 7,5 tonn som avgjorde om en kunne kjøre doningen med et såkalt klasse 1 førerkort.

Etter 1 april 2002 ble vel dette redusert til 3,5 tonn, men vet noe om antall seter ble redusert i forhold til førerkortkalssen. Fant ikke noe om det på Biltilsynet.no heller, men hvis ikke du står lastet til felgen og skal dra NÅ, så ville jeg tatt en telefon til småkongene på Biltilsynet på tirsdag.

Tut og kjør.

Fra http://www.vegvesen.no/forerkort/

D1

Gjelder for buss som ikke er registrert for flere enn 16 passasjerer. D1 gjelder også for kombinertbil med en total lengde mindre enn seks meter og flere enn 8 og ikke flere enn 16 passasjerer.

Maksimal tilhengervekt er også her 750 kilo. Klasse D1 gjelder også for klasse B. Aldersgrense for klasse D1: 21 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...