Gå til innhold

Knebøy samt litt om hvileøvelser...

favn

Anbefalte innlegg

Har begynt med knebøy og det kjennes bra ut i den forstand at selve øvelsen går helt greit. Har litt vekt på også :)

Men - jeg får så vondt i overarm / skulder, spesielt på venstre side (er høyrehendt hvis det skulle ha betydning).

Det er lurt med bredt tak, ikke sant? Ellers vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre sånn rent teknisk med armene for å unngå at det blir vondt... Gjør du?

En annen ting: Jeg blir veldig lett sliten i armer av alle overkroppsøvelsene og lurer på om det er greit / lurt / dumt å f.eks. ta litt mageøvelser som 'hvile' innimellom arm-, skulder- og brystøvelsene? La armene få litt hvile før neste øvelse altså.

Nå vil sikkert en eller annen foreslå splitt-trening. Glem det, som småbarnsmor har jeg ikke kapasitet til å trene flere ganger i uka enn de to jeg gjør nå (dvs. hver fjerde dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye her, annet enn at jeg vil tro at et bredt grep på knebøy vil gi mer press på skuldre. Når jeg prøver å tenke etter tror jeg ikke det er noe poeng å holde bredt på knebøy? Mulig jeg tar feil. Holder nokså smalt selv, litt utenfor skuldrene kanskje.

Og det er sikkert OK at du tar litt mage innimellom, evnt kan du gjøre overkroppsøvelsene i sirkel. Finn din egen måte, er det greit å gjøre mage innimellom så gjør du det. Så lenge du har nok stabilitet igjen til resten av øvelsene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye her, annet enn at jeg vil tro at et bredt grep på knebøy vil gi mer press på skuldre. Når jeg prøver å tenke etter tror jeg ikke det er noe poeng å holde bredt på knebøy? Mulig jeg tar feil. Holder nokså smalt selv, litt utenfor skuldrene kanskje.

Og det er sikkert OK at du tar litt mage innimellom, evnt kan du gjøre overkroppsøvelsene i sirkel. Finn din egen måte, er det greit å gjøre mage innimellom så gjør du det. Så lenge du har nok stabilitet igjen til resten av øvelsene dine :)

Sier du det? Og jeg som ble anbefalt å holde bredt grep av en veeeldig flink fyr på gymmet...

Ok, rolige mageøvelser går altså bra.

Takk, søte deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngenLurerDenneGutten

Ja, det er det. Har du noen råd?

Jeg har skrevet litt på treningsforum om det. Men sånn snart forklart; Stå komfortabelt, blikket opp (viktig) "tørrtren" med med stanga til du føler at du har fin balanse. Last på slik at du greier 10 reps. Kjører du tung knebøy må du ha med deg en hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er det. Har du noen råd?

Få med deg litt benkpress også da - kanskje du danker ut SDD;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt på treningsforum om det. Men sånn snart forklart; Stå komfortabelt, blikket opp (viktig) "tørrtren" med med stanga til du føler at du har fin balanse. Last på slik at du greier 10 reps. Kjører du tung knebøy må du ha med deg en hjelper.

Takk skal du ha, men jeg gjorde faktisk knebøy som en dronning - kort sagt helt etter boka :)

Det tekniske var altså ikke problemet, men at det gjorde så vondt i skuldrene. Et tips jeg har fått i mellomtiden er at armene skal peke rett opp, altså verken bredt eller smalt grep, men midt imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, men jeg gjorde faktisk knebøy som en dronning - kort sagt helt etter boka :)

Det tekniske var altså ikke problemet, men at det gjorde så vondt i skuldrene. Et tips jeg har fått i mellomtiden er at armene skal peke rett opp, altså verken bredt eller smalt grep, men midt imellom.

Fint, blikket opp har sammenheng med balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...