Gå til innhold

Om å spytte i motvind


Mimmy

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er et stort problem dersom man er såpass (såkalt) høytfungerende som meg, men har diagnose innenfor autismespekteret.

Da greier man alt det som er normalt å greie - nesten. Resultatet er at en blir bare mer og mere sliten, fordi man heller ikke makter å formidle hva det er som gjør at man blir sliten.

Hva som skjer når man tar en strikk og strekker den, og holder den utstrakt lenge? Strikken mister elastisiteten og blir ubrukbar.

Slik er jeg nå. Så og si ubrukbar.

I mitt tilfelle så er jeg ikke engang helt klar over hva det er konkret selv, som gjør at jeg blir så sliten, bare at det har med å være sosial å gjøre, og at jeg ikke tåler støy, ikke avbrytelser, ikke telefoner osv. Men å få noen til å skjønne og godta dette der jeg jobber, er visst som å spytte i motvind.

Det er det jeg mener med å ikke bli sett som det mennesket jeg er, som trenger desperat litt ro og fred. Men jeg trenger også pengene, og har ikke samvittighet til å være sykemeldt. Men snart så har jeg vel ikke noe valg, jeg må sykemelde meg før jeg får skikkelig sammenbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kizza1365380506

    20

  • Dorthe

    18

  • Mimmy

    8

  • happy1365380345

    1

Mest aktive i denne tråden

happy1365380345

Hei:)

Hva slags jobb kan du egentlig utføre hvis du ikke tåler det sosiale, ikke avbrytelser, ikke støy og ikke telefoner?

Slik jeg ser det, kan jeg ikke skjønne at det ikke er bedre å sykemelde seg før man bryter helt sammen når man er klar over at det er i ferd med å skje.

Og hva har du dårlig samvittighet for egentlig? Arbeidsplassen din ser ikke ut til å kunne klare den tilretteleggingen du ønsker, da er det vel ikke så mange alternativer som gjenstår.

Hvem er tjent med at du bryter sammen? For deg selv betyr det at det tar lengre tid å komme seg, enn hvis du kaster inn hånkleet før det skjer.

På arbeidsplassen din vil livet gå sin vante gang. Sånn er det bare - tro meg.

Ta ansvar for din egen helse og ditt eget liv og sykemeld deg, hvis du ikke orker arbeidet og blir sykere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner så godt hva du mener! Av og til får du bare satt så godt ord på hvordan vi begge føler det - men du, ikke slit deg ut for arbeidsplassens skyld! Det er det ikke verdt! Ta vare på deg selv, få en sykemelding hvis du er for sliten. Kanskje frem til møtet dere skal ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Hva slags jobb kan du egentlig utføre hvis du ikke tåler det sosiale, ikke avbrytelser, ikke støy og ikke telefoner?

Slik jeg ser det, kan jeg ikke skjønne at det ikke er bedre å sykemelde seg før man bryter helt sammen når man er klar over at det er i ferd med å skje.

Og hva har du dårlig samvittighet for egentlig? Arbeidsplassen din ser ikke ut til å kunne klare den tilretteleggingen du ønsker, da er det vel ikke så mange alternativer som gjenstår.

Hvem er tjent med at du bryter sammen? For deg selv betyr det at det tar lengre tid å komme seg, enn hvis du kaster inn hånkleet før det skjer.

På arbeidsplassen din vil livet gå sin vante gang. Sånn er det bare - tro meg.

Ta ansvar for din egen helse og ditt eget liv og sykemeld deg, hvis du ikke orker arbeidet og blir sykere av det.

Det er jo ikke sånn at jeg absolutt ikke tåler disse tingene, det er heller sånn at jeg blir veldig sliten av det. Og jeg sier jo ikke så mye om det, heller, så hvordan skal de kunne forstå det da. Er vel redd for å fornærme dem hvis jeg sier hva det er.

Har prøvd, men de jeg sa det til har ikke skjønt det. Og jeg har jo sagt til alle at det er en autismediagnose, så jeg tror de burde skjønt det, ihvert fall. Hvis de anstrengte seg bitte lite grann.

Så jeg kommer nok til å sykemelde meg snart, neste gang jeg har timeavtale hos legen så skal jeg ta det opp med henne.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det er jo ikke sånn at jeg absolutt ikke tåler disse tingene, det er heller sånn at jeg blir veldig sliten av det. Og jeg sier jo ikke så mye om det, heller, så hvordan skal de kunne forstå det da. Er vel redd for å fornærme dem hvis jeg sier hva det er.

Har prøvd, men de jeg sa det til har ikke skjønt det. Og jeg har jo sagt til alle at det er en autismediagnose, så jeg tror de burde skjønt det, ihvert fall. Hvis de anstrengte seg bitte lite grann.

Så jeg kommer nok til å sykemelde meg snart, neste gang jeg har timeavtale hos legen så skal jeg ta det opp med henne.

Takk for svar.

Du vet en grunn til at de reagerer slik som de gjør kan være det redselen for det ukjente. Kanskje de er usikre på hvordan de skal forholde seg til deg og din sykdom og derfor ikke involverer seg for da må de også ta stilling til sykdommen.

Jeg vet selv at det kan kjennes som et nederlag å sykemelde seg, men det er tross alt bedre å kjenne på symptomene og heller være føre var. Da varer kanskje ikke sykemeldingsperioden så lenge. Ingen er tjent med at du bryter helt sammen. Slett ikke du.

Du kan jo gå på 50% sykemelding i en periode.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet en grunn til at de reagerer slik som de gjør kan være det redselen for det ukjente. Kanskje de er usikre på hvordan de skal forholde seg til deg og din sykdom og derfor ikke involverer seg for da må de også ta stilling til sykdommen.

Jeg vet selv at det kan kjennes som et nederlag å sykemelde seg, men det er tross alt bedre å kjenne på symptomene og heller være føre var. Da varer kanskje ikke sykemeldingsperioden så lenge. Ingen er tjent med at du bryter helt sammen. Slett ikke du.

Du kan jo gå på 50% sykemelding i en periode.

Lykke til.

"Bedriften" min inngår i en IA-avtale, og ettersom jeg har forstått innebærer det at funksjonshemmede SKAL ha tilrettelegging, dersom den funksjonshemmede ønsker det selve. Så de har ikke noe valg, egentlig.

Problemet har vært at jeg visste ikke helt hvor jeg skulle henvende meg for å få til de tingene jeg har rett på. Men jeg skal jo ha det fellesmøtet snart, da, med 2 arbeidsgivere og psykologen min. Og i dag skal jeg ha møte med en i fra autismeforeningen, så han skal hjelpe med å skrive et brev til kommunen og etterlyse de tjenestene som jeg skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

"Bedriften" min inngår i en IA-avtale, og ettersom jeg har forstått innebærer det at funksjonshemmede SKAL ha tilrettelegging, dersom den funksjonshemmede ønsker det selve. Så de har ikke noe valg, egentlig.

Problemet har vært at jeg visste ikke helt hvor jeg skulle henvende meg for å få til de tingene jeg har rett på. Men jeg skal jo ha det fellesmøtet snart, da, med 2 arbeidsgivere og psykologen min. Og i dag skal jeg ha møte med en i fra autismeforeningen, så han skal hjelpe med å skrive et brev til kommunen og etterlyse de tjenestene som jeg skal ha.

Det var kjempefint. Håper alt ordner seg for deg nå, det har du virkelig fortjent.

Lykke til igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempefint. Håper alt ordner seg for deg nå, det har du virkelig fortjent.

Lykke til igjen.

Takk, Kizza. Jeg har nå snakket med han i fra autismeforeningen, og han skulle se på saken, sende et brev til kommunen der han etterspør de tjenestene som jeg skal ha. Så nå føles det litt bedre, ihvertfall for en liten stund.

Så kanskje jeg skal få en bedre hverdag snart. Det virket som han syntes jeg var svært flink til å se mine egne behov og etterspørre disse, så han trodde det skulle være relativt enkelt å få det til, de tingene som jeg ønsker meg skal gå i orden.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Takk, Kizza. Jeg har nå snakket med han i fra autismeforeningen, og han skulle se på saken, sende et brev til kommunen der han etterspør de tjenestene som jeg skal ha. Så nå føles det litt bedre, ihvertfall for en liten stund.

Så kanskje jeg skal få en bedre hverdag snart. Det virket som han syntes jeg var svært flink til å se mine egne behov og etterspørre disse, så han trodde det skulle være relativt enkelt å få det til, de tingene som jeg ønsker meg skal gå i orden.

Klem fra

Så fint. Er det ikke godt å høre noe positivt til en forandring. Du skal se at ting vil ordne seg etter hvert. La oss håpe det.

Jeg har en god kollega som sier at alt ordner seg for snille jenter. Jeg prøver å si det til meg selv når ting ser mørkt ut. Veien er kanskje litt kronglete å gå men det ordner seg til slutt.

Stå på, du er på rett vei.

Godklem fra meg, det fortjener du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint. Er det ikke godt å høre noe positivt til en forandring. Du skal se at ting vil ordne seg etter hvert. La oss håpe det.

Jeg har en god kollega som sier at alt ordner seg for snille jenter. Jeg prøver å si det til meg selv når ting ser mørkt ut. Veien er kanskje litt kronglete å gå men det ordner seg til slutt.

Stå på, du er på rett vei.

Godklem fra meg, det fortjener du.

Litt utenfor tema kanskje men...

Snille jenter kommer til himmelen. Slemme jenter kommer dit de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Litt utenfor tema kanskje men...

Snille jenter kommer til himmelen. Slemme jenter kommer dit de vil.

Ja da spørs det jo hva vi vil. Jeg vet ikke helt om himmelen er det jeg ønsker meg mest da.

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da spørs det jo hva vi vil. Jeg vet ikke helt om himmelen er det jeg ønsker meg mest da.

hehe

Nei, jeg ønsker meg vel heller ikke dit. Derfor er jeg slem og maser, særlig på helsevesenet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kizza1365380506

Nei, jeg ønsker meg vel heller ikke dit. Derfor er jeg slem og maser, særlig på helsevesenet :o)

Stå på, I digg you, eller noe sånn! Av å til så stikke det en liten faen i meg, så jeg tror alt håp er ute. Men guuud kor deilig det er, hahh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på, I digg you, eller noe sånn! Av å til så stikke det en liten faen i meg, så jeg tror alt håp er ute. Men guuud kor deilig det er, hahh

I lige måde. Det er ditt liv og du må prøve og få mest mulig ut av det. Så vær slem og kom dit du vil.

Det er lov med noen pauser da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

I lige måde. Det er ditt liv og du må prøve og få mest mulig ut av det. Så vær slem og kom dit du vil.

Det er lov med noen pauser da :o)

Ja, må jo virke normal for uteverden. Det er greit å være litt fandenivoldsk når ingen vet det. Jeg er ikke ondskapsfull altså, ikke alltid ihvertfall. Alle tror jo at jeg er ett gudsord fra landet, de skulle bare vist, hihi.

Men jeg kan være seriøs om jeg vil altså. Stille vann har dypest grunn osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, må jo virke normal for uteverden. Det er greit å være litt fandenivoldsk når ingen vet det. Jeg er ikke ondskapsfull altså, ikke alltid ihvertfall. Alle tror jo at jeg er ett gudsord fra landet, de skulle bare vist, hihi.

Men jeg kan være seriøs om jeg vil altså. Stille vann har dypest grunn osv.

Å, du kommer lengst ved å ikke gi deg. Det er ingen som bærer deg fram på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Å, du kommer lengst ved å ikke gi deg. Det er ingen som bærer deg fram på hendene.

Nei det vet vel du bedre enn noen skulle jeg tro.

Jeg prøver så godt jeg kan. Nå har jeg bestemt meg for å være meg selv, liker ikke folk det de ser er det deres tap. Jeg er utrolig impulsiv ser du. Skulle tro at et voksent menneske tenkte på konsekvenser men der har jeg ett megaproblem. Så blir jeg full av anger og så utvikler det seg til depresjoner og angst.

Vel nok er nok, nå er det meg det gjelder og liker de meg ikke når jeg er meg selv så ti h.... med dem sier jeg

tøff i trynet på en fredagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vet vel du bedre enn noen skulle jeg tro.

Jeg prøver så godt jeg kan. Nå har jeg bestemt meg for å være meg selv, liker ikke folk det de ser er det deres tap. Jeg er utrolig impulsiv ser du. Skulle tro at et voksent menneske tenkte på konsekvenser men der har jeg ett megaproblem. Så blir jeg full av anger og så utvikler det seg til depresjoner og angst.

Vel nok er nok, nå er det meg det gjelder og liker de meg ikke når jeg er meg selv så ti h.... med dem sier jeg

tøff i trynet på en fredagskveld.

Jeg synes du har en riktig innstilling. Fortsett med det, ikke bare på en sen fredagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Jeg synes du har en riktig innstilling. Fortsett med det, ikke bare på en sen fredagskveld.

Nei nå har jeg bestemt meg, håper bare jeg er sterk nok til å mene det samme når depresjonene kommer sigende. Har lært meg noen signaler nå så jeg håper.

Jo jeg er optimist.

Er kjempeheldig og har to gode venninner (kanskje tre) som jeg kan snakke med og som rettleder meg når de ser jeg er på vei utfor igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...