Gjest cellu Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Skulle gjerne mistet noen uflatterende kilo. Jeg trener høypuls-aerobic ca 3 ganger i uken, er dette nok? Burde jeg trene styrke også? Føler at jeg ikke blir spesielt anpusten av det, og det kan vel neppe være bra? Burde jeg trene litt på styrkemaskiner før eller etter aerobic? Kan jeg trene rompe/lår, bryst, mage/rygg hver gang? Noe annet jeg burde trene? Skal man løfte veldig tunge vekter noen få ganger (hvor mange?), eller middelstunge flere ganger? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 3 ganger i uken er kanskje nok, men om du er veldig inaktiv ellers, kan du kanskje plusse på med en ekstra treningsdag eller et par gåturer. Pass på at du virkelig tar i når du trener. Å trene styrke er absolutt lurt hvis man vil ned i vekt. Det er ikke noe poeng i det hele tatt å bli andpusten av styrketrening -det er helt andre prinsipper som gjelder for slik trening. Først og fremst er det ikke trening av kondis/hjertet, og dermed blir man jo ikke andpusten. Styrketrening går ut på å trene musklene slik at de brytes ned litt, for deretter at de styrkes (repareres og blir litt sterkere hver gang) i hvileperioden. Man blir sliten av denne treningen, men ikke andpusten/høy puls nødvendigvis. Men noen får vel det óg. Du kan med fordel trene styrke før aerobicen, men hvis man blir veldig sliten av styrken, får man neppe noe særlig ut av aerobicen etterpå. Da må man finne et system som passer seg selv. Mange trener styrken etter aerobicen fordi de har mer krefter til begge deler da. Men ser man på effekt (fettforbrenning + muskeloppbygging) er det mest gunstig å trene styrke først, og så noe som forbrenner. Du kan godt ha et helt program for kroppen som du trener hver gang (men maks to, kanskje tre, ganger i uken), eller du kan gjøre det som er vanligere, å splitte opp i to eller flere programmer. Det blir aktuelt om du ønsker å trene styrke flere ganger i uken. Få hjelp til å sette opp program der du trener. Sannsynligvis får du et helt program, og så kan du splitte det selv og legge til andre øvelser etterhvert som du blir mer rutinert. Best effekt får man av å trene tungt med relativt få repetisjoner, la oss si 6-10. Men det kan likevel være en god idé å variere mellom tunge, middeltunge og kanskje noen lette perioder. Hvert sett skal uansett være så tungt at du ikke orker mer, men vekten er jo lavere om du tar 12 repetisjoner enn om du tar 6. Så kommer det sikkert noen i tråden som sier at man uansett bare skal trene så tungt som mulig, dette synes jeg er galt -fordelene med å variere er bl.a at kroppen får hvileperioder uten at det går utover muskelmassen, og at man kan konsentrere seg om cardio (kondis)-trening i perioder. Så se selv hva som fungerer best. I deffe-perioder trener de fleste middels/lett for ikke å miste muskelmasse når de går på diett, og fordi å trene tungt øker innholdet av anabole (vevsoppbyggende) hormoner, noe som ikke er forenlig med vektnedgang hos alle. Noen gjør derfor periode-trening hvis man først og fremst vil ned i vekt -la oss si en-tre måneder med cardio-trening og en-tre måneder med styrketrening. Prøvde meg på det for et par år siden, og det ga veldig resultater m.h.t fettprosent. Siden har jeg gått tilbake til å kombinere cardio/styrke og jeg har lagt på meg en del fett. Neste gang jeg skal ned i vekt (er gravid nå så det blir til høsten en gang) skal jeg helt klart gjøre periode-program som jeg gjorde sist jeg ville ned i vekt. Muligens fungerer det best om man er i ganske god form fra før av. Viktig er det også at kosten tilpasses hvordan du trener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.