Gå til innhold

Trenger tips om Rollerblades

Gjest Roller-Marita

Anbefalte innlegg

Gjest Roller-Marita

Hei,

er ei jente som nå har lyst til å prøve meg på rollerblades. Lurer på om noen kan gi meg tips og råd om følgende:

Hvor og hvordan bør jeg starte opp? Jeg har aldri prøvd meg rulleskøyter/blades tidligere og er selvsagt redd for å falle og slå meg...

Er det noen teknikker jeg bør vite om? er det vanskelig å lære?

Hvordan bremser jeg egentlig?

Og hva slags blades bør jeg kjøpe? Jeg er jo nokså fersk kan du si - og er altså 28 år.

Tar imot alle tips med takk!

Mvh

Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jack1365380333

hei, Marita!

Kult at du skal prøve deg på Rollerblades. Gled deg!

Når det gjelder kjøp av skøyter så bør du dra til enn sportsbutikk å få hjelp der. Hva gjelder pris, så har jeg erfart at kvalitet henger sammen med prisen. Så du vil få mest glede av å kjøpe deg et par til 1500-2000. Men absolutt verdt det...

Som nybegynner bør du starte et sted uten trafikk for mye fotgjengere/syklister. Bor du i Oslo, så er det perfekt nede langs Frognerkilen...

Du bør også kjøpe sikkerhetsutstyr... Håndleddsbeskyttere er ihvertfall et must. Når en faller, så tar en seg 99% av gangene for med hendene... Knebeskyttere kan også være lurt...

Når det gjelder antrekk så lønner det seg å bruke noe kroppsnært. Tights og topp er glimrende... Veldig behagelig å gå i, samt at det transporterer bort fuktighet ved hard trening...

Teknikken lærer du deg fort... Ta gjerne med deg en venn med erfaring, slik at du kan prøve å kopiere han/henne...

Lykke til!

Mvh Jack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita igjen

hei, Marita!

Kult at du skal prøve deg på Rollerblades. Gled deg!

Når det gjelder kjøp av skøyter så bør du dra til enn sportsbutikk å få hjelp der. Hva gjelder pris, så har jeg erfart at kvalitet henger sammen med prisen. Så du vil få mest glede av å kjøpe deg et par til 1500-2000. Men absolutt verdt det...

Som nybegynner bør du starte et sted uten trafikk for mye fotgjengere/syklister. Bor du i Oslo, så er det perfekt nede langs Frognerkilen...

Du bør også kjøpe sikkerhetsutstyr... Håndleddsbeskyttere er ihvertfall et must. Når en faller, så tar en seg 99% av gangene for med hendene... Knebeskyttere kan også være lurt...

Når det gjelder antrekk så lønner det seg å bruke noe kroppsnært. Tights og topp er glimrende... Veldig behagelig å gå i, samt at det transporterer bort fuktighet ved hard trening...

Teknikken lærer du deg fort... Ta gjerne med deg en venn med erfaring, slik at du kan prøve å kopiere han/henne...

Lykke til!

Mvh Jack

Tusen takk for langt og flott svar! Jeg gleder meg til å prøve dette! :-)

Og jeg bor i Stavanger,da - men det er nok av fine steder her også.

Ha det så bra! .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Tusen takk for langt og flott svar! Jeg gleder meg til å prøve dette! :-)

Og jeg bor i Stavanger,da - men det er nok av fine steder her også.

Ha det så bra! .-)

Du.. Du kan kanskje svare på meg dette, sia du bor i Stavanger. Det skal være et vann i nærheten av Stavanger stadion som kalles "Mosen".. Det er visstnok 3 km rundt der, og Viking løper rundt der en gang iblant.

Er det asfalt rundt dette vannet, grus, eller gress? Og hvordan er terrenget? Kuppert? Flatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roller-Marita

Du.. Du kan kanskje svare på meg dette, sia du bor i Stavanger. Det skal være et vann i nærheten av Stavanger stadion som kalles "Mosen".. Det er visstnok 3 km rundt der, og Viking løper rundt der en gang iblant.

Er det asfalt rundt dette vannet, grus, eller gress? Og hvordan er terrenget? Kuppert? Flatt?

Hei du! :-)

Joda, "Mosen" kjenner jeg godt - heter egentlig Mosvannet, da. Jeg bor 5 minutter derfra og er ofte rundt -

Men runden er ca 3,5 km - og det er mer en blanding av grus og "jordete". Typisk "skogssti", men bred.

Terrenger er flatt og atter flatt - du finner ikke mye motstand der, nei. Området er veldig populært og det er forsåvidt greit nok,men nokså folksomt til tider.Mest joggere og vanlige turgåere som benytter seg av området.

Har forøvrig sett Viking på tur rundt vannet,ja ;-)

Mer du vil vite?

God tur hit, da - hvis det er det du har tenkt deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Hei du! :-)

Joda, "Mosen" kjenner jeg godt - heter egentlig Mosvannet, da. Jeg bor 5 minutter derfra og er ofte rundt -

Men runden er ca 3,5 km - og det er mer en blanding av grus og "jordete". Typisk "skogssti", men bred.

Terrenger er flatt og atter flatt - du finner ikke mye motstand der, nei. Området er veldig populært og det er forsåvidt greit nok,men nokså folksomt til tider.Mest joggere og vanlige turgåere som benytter seg av området.

Har forøvrig sett Viking på tur rundt vannet,ja ;-)

Mer du vil vite?

God tur hit, da - hvis det er det du har tenkt deg!

Tusen takk for svar!

Jeg har nemlig lest at Thomas Pereira, Erik Nevland og co. bruker så vidt over 10 minutter rundt vannet. Hadde vært interessant å måle krefter med mine favorittspillere. :)

Får vel ta en tur og se Viking på stadion, og løpe rundt Mosen etterpå. (I seiersrus.)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Rollerblades som koster mer enn 1000 kroner burde være bra. Pass på å kjøpe en som sitter godt på foten, gjerne en jenteskøyte. Jeg har fra salomon, de er kjempegode.

Det er lett å gå på rollerblades. Bremsing er vanskelig. Jeg vil anbefale deg at du unngår nedoverbakker de første gangene.

Beskyttelsesting er kjekt, spesielt armleddsbeskyttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rollerblades som koster mer enn 1000 kroner burde være bra. Pass på å kjøpe en som sitter godt på foten, gjerne en jenteskøyte. Jeg har fra salomon, de er kjempegode.

Det er lett å gå på rollerblades. Bremsing er vanskelig. Jeg vil anbefale deg at du unngår nedoverbakker de første gangene.

Beskyttelsesting er kjekt, spesielt armleddsbeskyttere.

Mine Rollerblades har en spesiell bremse-løsning, som gjør bremsing enklere enn den vanlige teknikken. De er av merke Rollerblade, og det er vel 4 år siden jeg kjøpte de. Husker ikke hva den konkrete modellen heter (men kan finne det ut om det er av interesse). Pris var vel ca 1500 tror jeg + beskyttelsesutstyr. Har for håndledd, knær og albuer, bruker minimum håndleddsbeskyttelse. Mine blades er av den harde typen, men en venninne av meg kjøpte de nyere der "støvelen" er av mykere materiale. Prøv deg fram og spør om råd i butikken.

Dessverre er det snart 2 år siden jeg gikk på mine, i fjor var det bryllup, husbygging og valp for alle penga... Men nå skal blades'ene mine fram igjen! :-)

Nybegynnertips her:

http://www.rollerblade.com/getting_started/tips.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roller-Marita

Tusen takk for svar!

Jeg har nemlig lest at Thomas Pereira, Erik Nevland og co. bruker så vidt over 10 minutter rundt vannet. Hadde vært interessant å måle krefter med mine favorittspillere. :)

Får vel ta en tur og se Viking på stadion, og løpe rundt Mosen etterpå. (I seiersrus.)

Takk for svar!

Må bare korrigere litt her...var nemlig rundt "mosen" i dag, og la selvsagt veldig merke til terrenget ;-) Så det er helt klart: Ca 300 meter er asfalt...så vet du det. Ellers er det som jeg har sagt.

God tur hit - og kos deg med Viking...(og det sier jeg....son heier på Start!)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Må bare korrigere litt her...var nemlig rundt "mosen" i dag, og la selvsagt veldig merke til terrenget ;-) Så det er helt klart: Ca 300 meter er asfalt...så vet du det. Ellers er det som jeg har sagt.

God tur hit - og kos deg med Viking...(og det sier jeg....son heier på Start!)

:-)

Huff da..

Takk for svar og god bedring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...