Gå til innhold

Nå er det bra å reise hjem til irak ! Da ser vi vel de første på vei snart ?

Anbefalte innlegg

Gjest bebba

De kom hit kun fordi de flyktet fra Saddams regime og hvis det er sant, så reiser de vel tilbake og hjelper til å bygge landet sitt, ikke sant ?

I hvert fall halvparten da ? Et par hundre ? Ikke det nei.

Så norske nasjonalismen er så sterk at du ville bygget opp landet "ditt" uansett?

Fortsetter under...

• Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

44

• Ulv I Faarikaal

31

• Goliath

10

• musikeren

3

Mest aktive i denne tråden

Hvis du har bodd et sted i ti - tolv års alderen har du en tilhørighet til det stedet, beregner det som hjemme resten av livet.

Det gir deg fremdeles ingen plikt til å bygge opp det geografiske området du befant deg i i 10-12 års alderen.

Annonse

Det er ikke mulig å snakke om tilfeldigheter med mindre foreldrene er på reise som f.eks da Ari Behn ble født i Danmark

For den fødte (og det er jo begripeligvis dem man snakker om) så er det "tilfeldig" fordi *de* har ingen styring på hvilket land.

At foreldrene kan velge er en annen sak, men det er foreldrene. Fra DITT synspunkt er det tilfeldig hvilke land DU ble født i.

Gjest bebba

For den fødte (og det er jo begripeligvis dem man snakker om) så er det "tilfeldig" fordi *de* har ingen styring på hvilket land.

At foreldrene kan velge er en annen sak, men det er foreldrene. Fra DITT synspunkt er det tilfeldig hvilke land DU ble født i.

Nei det er ikke tilfeldig for meg siden min mor fødte meg i samme land som mine forfedre hadde bodd i generasjoner. At jeg derimot har bosatt meg i et annet land er noe annet.

Gjest bebba

Det kan man selvsagt diskutere, men jeg tror det er få målestokker som måler en bedre livskvalitet i Irak enn i Norge.

Ja akkurat i dag kanskje, men det ville ikke forundre meg om båndene som binder de menneskene som er der i dag er sterke.

Nei det er ikke tilfeldig for meg siden min mor fødte meg i samme land som mine forfedre hadde bodd i generasjoner. At jeg derimot har bosatt meg i et annet land er noe annet.

Det er fremdeles "tilfeldig" for DEG hvor du er født, fordi du hadde ingen innflytelse på det.

At din mor hadde innflytelse på det, er saken uvedkommende.

Annonse

Ja akkurat i dag kanskje, men det ville ikke forundre meg om båndene som binder de menneskene som er der i dag er sterke.

Men det er "idag" det er snakk om å flytte.

Om 20 år er saken kanskje en annen - da er det kanskje Norge som har blitt "frigjort" pga oljen vår.

Gjest bebba

Det er fremdeles "tilfeldig" for DEG hvor du er født, fordi du hadde ingen innflytelse på det.

At din mor hadde innflytelse på det, er saken uvedkommende.

Nei, der er jeg bare ikke enig. Det er ikke tilfeldigheter som råder at jeg er født hvor jeg ble født. Det er helt naturlig å bli født i det landet hvor alle generasjoner har bodd før, selv om jeg ikke ble spurt før jeg ble unnfanget naturlig nok.

Gjest bebba

Helsevesent i Norge er ikke godt, det innrømmer vi selv. Vi ligger på bånn.

Andre land behandler opptil dobbelt så mange pasienter pr krone, seng og ansatt. Enda fins det ikke køer. Frankrike er slik. Der er alt gratis i helsevesenet også medisiner. Tannlege koster 10% egenandel. Kvaliteten er bedre og pasientene mer fornøyd enn hos oss.

Det er mulig at de få vi greier å få surra oss til å behandle er fornøyd, men ikke de tusener som står i kø.

En storstilt sløsing og verdens høyeste andel offentlig ansatte : 32% mot i England og Tyskland 13%.

I tillegg kommer innvandringen med 8-10 mrd i kostnader, vi sliter.

Men jeg snakker ikke ordentlig fransk, skriver enda mindre. Derfor er det enklere for meg å bo i Norge, selvom jeg er født i et annet land. Det er lenge til (forhåpentligvis) jeg kommer på sykehjem, og sykehus kan jeg jo også håpe å unnslippe.

Nei, der er jeg bare ikke enig. Det er ikke tilfeldigheter som råder at jeg er født hvor jeg ble født. Det er helt naturlig å bli født i det landet hvor alle generasjoner har bodd før, selv om jeg ikke ble spurt før jeg ble unnfanget naturlig nok.

Hei,

Det er tilfeldig, fordi ingen handling fra din side har hatt noen innflytelse på om du ble født i Irak eller Norge.

Genene dine bestemmer hvordan du ser ut, osv. - men ikke hvor du ble født.

Faktisk visste du ikke hvor du var født før du var flere år gammel! Og da kunne du ihvertfall ikke gjøre noe med det! ;)

Med vennlig hilsen

Gjest bebba

Hei,

Det er tilfeldig, fordi ingen handling fra din side har hatt noen innflytelse på om du ble født i Irak eller Norge.

Genene dine bestemmer hvordan du ser ut, osv. - men ikke hvor du ble født.

Faktisk visste du ikke hvor du var født før du var flere år gammel! Og da kunne du ihvertfall ikke gjøre noe med det! ;)

Med vennlig hilsen

Tilfeldigheter har ikke bare med det å gjøre hva jeg bestemmer eller ikke.

petter smart

Jeg har truffet mange nordmenn i USA som har flyttet dit. De vil ikke tilbake, sannsynligvis fordi de har det bedre hvor de er. Du tror vel ikke at alle de som emigrerer gjør det for å få det verre?

En må skille litt nå, de fleste ikke-vestilige som får opphold i Norge i dag får det som flyktninger eller på humanitært grunnlag. Dvs fordi de er forfulgt i hjemlandet, det er krig eller nød der. Når dette faller bort burde de reist tilbake.

Tviler sterkt på at nordmenn som flytter til USA har det noe bedre der enn de ville hatt det her eller at de lever på den amerikanske staten.

Så da må alle PKer og venstrevridde kunne innrømme at de som kommer hit er lykkejegere som er på utkikk etter bedre liv og ikke på flukt fra forfølgelse og krig.

De som kommer så langt som til Norge er gjerne de mest ressurssterke, de med utdannelse og penger, folk som det er stort behov for der de kommer fra.

Gjest UDI-fjott

En må skille litt nå, de fleste ikke-vestilige som får opphold i Norge i dag får det som flyktninger eller på humanitært grunnlag. Dvs fordi de er forfulgt i hjemlandet, det er krig eller nød der. Når dette faller bort burde de reist tilbake.

Tviler sterkt på at nordmenn som flytter til USA har det noe bedre der enn de ville hatt det her eller at de lever på den amerikanske staten.

Så da må alle PKer og venstrevridde kunne innrømme at de som kommer hit er lykkejegere som er på utkikk etter bedre liv og ikke på flukt fra forfølgelse og krig.

De som kommer så langt som til Norge er gjerne de mest ressurssterke, de med utdannelse og penger, folk som det er stort behov for der de kommer fra.

Svært mange av de som kommer er fianansiert av slektninger og venner som betrakter det som en investering. Disse asylsøkerne kan ikke reise tilbake, da det vil være et tap. Andre som reiser hit, ønsker ikke komme tilbake like fattige som da de dro. UDI-ansatte får ofte tilbud om å betale flyktninger en større sum for å reise hjem, slik at de kan komme hjem rike, som er forventet av dem hjemme i landsbyen. Mange får brev og telefoner fra slekt og venner som etterlyser penger, og sender de små summene de får i tillegg til kost og losji: 1135 kr/mnd. Selv dette lille beløpet er nok for mange til å bli her i ventetida. Har de mange barn, blir det mer penger, da de får kr 825 pr barn i tillegg. Familien hjemme er glade for å slippe å ha asylskerne i kosten. Forlater de mottaket fører det til trekk i basisbeløpet. Mange lyver om sin økonomiske framgang og sier de får masse penger, dette lurer enda flere til å reise hit. Et enda tydligere tegn på situasjonen er at 80 prosent av asylsøkerne kommer uten papirer av noe slag for å vanskeliggjøre og forsinke asylsøkerprosessen. Barn sendes alene for å skape fotfeste for familien og barna sier de ikke har foreldre. Disse tror de kan få familien hit, men i det øyeblikk de oppgir at de har foreldre, blir de sendt til dem, foreldrene får ikke komme hit slik de trodde. Dermed oppstår låste ventesituasjoner som gjør at asylsøkere hoper seg opp i mottakene.

Det som virkelig drar inn innvandrere er ikke asylsøking, da bare 10 fikk asyl i fjor, men familiegjenforening. 12000 mennesker fikk opphold på dette grunnlaget i fjor, og UDI slipper inn både fettere, brødre, tanter og andre, mens 13000 asylsøkere måtte reise hjem i fjor. 9000 måtte transporteres hjem da de nekter å reise.

Kostnaden pr asylsøker i fjor var ca 225.000 kr. Disse pengene kunne utvilsomt vært brukt bedre på andre måter enn å fø opp tiltaksløse mennesker og så sende dem hjem igjen. Bosetting og andre utgifter på en familie som får opphold koster ca kr 500000 kr første året. Den samme summen har danskene kommet til. Den totale kostanden for UDI trafikken er nok 7-9 mrd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...