Gjest barespørjeg Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Når det gjelder å gå ned i vekt,er det da noen forskjell på hvor kaloriene kommer fra? Altså om man får i seg 15ookalorier fra sunn mat eller godterier/mat med mye sukker, vil det ha samme effekten for slankingen? Vet jo at det lønner seg å spise sunn mat,men rent teoretisk,er en kalori en kalori eller vil kroppen øke forbrenningen når den får sunn og riktig mat? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Det er ikke det samme hvor kaloriene kommer fra. Det er et prinsipp som handler om Glykemisk index. Ta et søk på kvasir feks: http://www.kvasir.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Det er kjempeforskjell, det er alfa og omega at du får i deg næring av det du spiser. Du har hørt om tomme kalorier? Det betyr at det er lite eller ingen næring(vitaminer/mineraler/proteiner/ karbohydrater/fett) i kaloriene, noe som er tilfelle med det meste av spesielt sukkerholdig godteri (inneholder riktignok enkle karbohydrater og noen ganger fett). All mat inneholder derimot næring, og det er smart å finne de matsortene som inneholder maksimalt med næring for minst mulig kalorier, og ikke omvendt, som blir tilfellet med godteridietten. Spiser man en vitaminrik kost får man også en jevnere sultfølelse som er mer i overenskomst med hva du faktisk trenger av næring. Derfor er det smart å satse på f.eks frukt og grønt og fullkornsprodukter. Man kan spise veldig mye sunt for 2000 kalorier om dagen og gå ned i vekt av det. Spiser du derimot 2000 kalorier av potetgull og sjokolade blir du for det første utrooolig sulten (det er jo bare en potetgullpose og en sjokolade), og for det andre melder kroppen pass ganske fort. Det finnes altså ikke nok næring i det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barespørjeg Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Det er kjempeforskjell, det er alfa og omega at du får i deg næring av det du spiser. Du har hørt om tomme kalorier? Det betyr at det er lite eller ingen næring(vitaminer/mineraler/proteiner/ karbohydrater/fett) i kaloriene, noe som er tilfelle med det meste av spesielt sukkerholdig godteri (inneholder riktignok enkle karbohydrater og noen ganger fett). All mat inneholder derimot næring, og det er smart å finne de matsortene som inneholder maksimalt med næring for minst mulig kalorier, og ikke omvendt, som blir tilfellet med godteridietten. Spiser man en vitaminrik kost får man også en jevnere sultfølelse som er mer i overenskomst med hva du faktisk trenger av næring. Derfor er det smart å satse på f.eks frukt og grønt og fullkornsprodukter. Man kan spise veldig mye sunt for 2000 kalorier om dagen og gå ned i vekt av det. Spiser du derimot 2000 kalorier av potetgull og sjokolade blir du for det første utrooolig sulten (det er jo bare en potetgullpose og en sjokolade), og for det andre melder kroppen pass ganske fort. Det finnes altså ikke nok næring i det. Mente ikke at jeg skulle leve bare på sjokolade og brus,men vil jeg gå mer ned i vekt av å innta 2000kalorier fra grovbrød,grønnsaker,magert kjøtt,frukt,og annen "sukker-og fett-fri"mat enn jeg vil gjøre hvis jeg inntar 2000kalorier fra f.eks sjokolademelk,fruktyoghurt,ost,osv..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Mente ikke at jeg skulle leve bare på sjokolade og brus,men vil jeg gå mer ned i vekt av å innta 2000kalorier fra grovbrød,grønnsaker,magert kjøtt,frukt,og annen "sukker-og fett-fri"mat enn jeg vil gjøre hvis jeg inntar 2000kalorier fra f.eks sjokolademelk,fruktyoghurt,ost,osv..? Antakelig, p.g.a ulikt fett-/fiberinnhold. Glykemisk indeks er også helt forskjellig. Høy GI stimulerer insulinet og gjør at kroppen lettere lagrer fett. Lav GI gir en mer konstant energi som varer lenger, og stabiliserer sultfølelsen. Du blir altså mer sulten av å spise mest høy GI, og det er dermed vanskeligere å holde seg på 2000 kalorier, f.eks. (Men hvis du trener endel bør du spise høy GI etter trening, ellers basere deg på lav GI.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Antakelig, p.g.a ulikt fett-/fiberinnhold. Glykemisk indeks er også helt forskjellig. Høy GI stimulerer insulinet og gjør at kroppen lettere lagrer fett. Lav GI gir en mer konstant energi som varer lenger, og stabiliserer sultfølelsen. Du blir altså mer sulten av å spise mest høy GI, og det er dermed vanskeligere å holde seg på 2000 kalorier, f.eks. (Men hvis du trener endel bør du spise høy GI etter trening, ellers basere deg på lav GI.) Så etpar kalde pils burde være riktig etter treninga? *s* I flg. GI-tabellen på sidene til Lindbergh er (de sunne alternativene) banan, rosiner, vannmelon og druesukker kanskje det enkleste og greieste å hive innpå umiddelbart etter økta. Oi, nå så jeg akkurat at peanøtter og mørk sjokolade har veldig lav GI. Ja-mat! Og jeg som eeelsker M *s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Så etpar kalde pils burde være riktig etter treninga? *s* I flg. GI-tabellen på sidene til Lindbergh er (de sunne alternativene) banan, rosiner, vannmelon og druesukker kanskje det enkleste og greieste å hive innpå umiddelbart etter økta. Oi, nå så jeg akkurat at peanøtter og mørk sjokolade har veldig lav GI. Ja-mat! Og jeg som eeelsker M *s* Ja, banan er lettvint etter-trening mat. Men lurest er å spise et fullt måltid så fort som mulig etter treningen uansett, særlig nå som du trener såpass mye. Men lav GI osv - du trenger ikke akkurat å bekymre deg for fettlagringen, da frøken (Men det er jo så klart bra å følge litt med hva man spiser uansett.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Ja, banan er lettvint etter-trening mat. Men lurest er å spise et fullt måltid så fort som mulig etter treningen uansett, særlig nå som du trener såpass mye. Men lav GI osv - du trenger ikke akkurat å bekymre deg for fettlagringen, da frøken (Men det er jo så klart bra å følge litt med hva man spiser uansett.) Nei, fettprosenten er ikke det største problemet for å si det sånn. Men nå har jeg snappet opp at mat med høy GI trigger sukkertrangen. I dette hjemmet vil det da mest handle om mat med hvetemel - sukker spiser vi ikke mye av utenom snopet. For lille-frøkna spesielt... hun spør etter, snakker om godisanledninger som skal komme, saumfarer skapene, sniker seg til råkos med tørr O'boy (!). I det hele tatt. Sukkerinntaket er lett å kontrollere. Men brødmat derimot... hva i all verden kan jeg servere i stedet for vanlig, middels grovt brød til barn som rygger av rugbrød? Knekkebrød er selvsagt tilgjengelig, men vi 'må' jo ha brødskiver... Altså: Hvordan komme seg litt unna hvetemelet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Nei, fettprosenten er ikke det største problemet for å si det sånn. Men nå har jeg snappet opp at mat med høy GI trigger sukkertrangen. I dette hjemmet vil det da mest handle om mat med hvetemel - sukker spiser vi ikke mye av utenom snopet. For lille-frøkna spesielt... hun spør etter, snakker om godisanledninger som skal komme, saumfarer skapene, sniker seg til råkos med tørr O'boy (!). I det hele tatt. Sukkerinntaket er lett å kontrollere. Men brødmat derimot... hva i all verden kan jeg servere i stedet for vanlig, middels grovt brød til barn som rygger av rugbrød? Knekkebrød er selvsagt tilgjengelig, men vi 'må' jo ha brødskiver... Altså: Hvordan komme seg litt unna hvetemelet? Bake selv..? Det er jo også mye sukker i ferdigkjøpt brød, og for ikke å snakke om salt. Ikke at vi baker selv bestandig, men innimellom. Rundstykker, bagels.. Man er avhengig av en liten fryser, da. GI og sukkertrang -ja, man kan si det sånn, men egentlig er det insulinet GI virker på, og så indirekte på søtbehovet. For hvis blodsukkeret faller raskt er det jo lett å få lyst på søtsaker. Så man kan få noe av samme virkningen ved å spise mindre måltider ofte, hvis det er mulig. Det balanserer blodsukkeret omtrent like bra som å fokusere på lav GI. Tørr oboy, ja, skjønner at det er godt -men alle barn elsker jo søtt, så det har ikke nødvendigvis noe med ubalanse i blodsukkeret og gjøre, og kan kanskje dermed ikke heller "rettes opp" med lav GI-mat. Husker vi lærte i utviklingspsyk. at søtt er alles foretrukne smak, fordi evolusjonsmessig tjente vi på å finne mat med mest mulig kalorier (søt frukt=mer kalorier). Så det er kanskje vanskelig å unngå hos barn. Man vokser det heldigvis fra seg -som regel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Bake selv..? Det er jo også mye sukker i ferdigkjøpt brød, og for ikke å snakke om salt. Ikke at vi baker selv bestandig, men innimellom. Rundstykker, bagels.. Man er avhengig av en liten fryser, da. GI og sukkertrang -ja, man kan si det sånn, men egentlig er det insulinet GI virker på, og så indirekte på søtbehovet. For hvis blodsukkeret faller raskt er det jo lett å få lyst på søtsaker. Så man kan få noe av samme virkningen ved å spise mindre måltider ofte, hvis det er mulig. Det balanserer blodsukkeret omtrent like bra som å fokusere på lav GI. Tørr oboy, ja, skjønner at det er godt -men alle barn elsker jo søtt, så det har ikke nødvendigvis noe med ubalanse i blodsukkeret og gjøre, og kan kanskje dermed ikke heller "rettes opp" med lav GI-mat. Husker vi lærte i utviklingspsyk. at søtt er alles foretrukne smak, fordi evolusjonsmessig tjente vi på å finne mat med mest mulig kalorier (søt frukt=mer kalorier). Så det er kanskje vanskelig å unngå hos barn. Man vokser det heldigvis fra seg -som regel Hehe, jeg visste at du kom til å nevne 'bake selv'... Vel, faktum er at før i verden bakte jeg himmelske brød. Deretter begynte det å skjære seg og jeg ble skikkelig lei av tullebrød. Da begynte jeg med sånne ferdigblandingsposer, blir ganske gode brød. Men bekvemmeligheten har tatt overhånd og nå går det stort sett i kjøpebrød. Forresten, hva synes du om de der ferdigblandingsgreiene? Tviler på at datteren min har noe spesielt med insulin / blodsukker, men jeg kunne tenke meg å roe det åpenbare suget hun har. For øvrig var jeg likedan som barn, en familiesvakhet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Hehe, jeg visste at du kom til å nevne 'bake selv'... Vel, faktum er at før i verden bakte jeg himmelske brød. Deretter begynte det å skjære seg og jeg ble skikkelig lei av tullebrød. Da begynte jeg med sånne ferdigblandingsposer, blir ganske gode brød. Men bekvemmeligheten har tatt overhånd og nå går det stort sett i kjøpebrød. Forresten, hva synes du om de der ferdigblandingsgreiene? Tviler på at datteren min har noe spesielt med insulin / blodsukker, men jeg kunne tenke meg å roe det åpenbare suget hun har. For øvrig var jeg likedan som barn, en familiesvakhet? Det er helt sikkert ingen grunn til bekymring -hun er jo i den "verste" alderen sånn sett. Og tenk at det er bedre den veien enn at hun nekter å spise noe man kan legge på seg av! Og det virker jo ikke som om du har problemer med å sette grenser, heller. Husker ikke selv at jeg var spesielt opptatt av godteri som barn, på lørdager fikk jeg en mikke mus-pastilleske og en donaldbrus. Men så var mamma veldig streng og, da. Men når jeg tenker på det nå, kanskje det er derfor jeg ikke er plaget av søthunger noe særlig nå heller..? Eller det kan selvsagt være at jeg i utgangspunktet ikke har samme søtbehov som andre. Vet ikke.. Men du, baking. Jeg baker ikke noe særlig, men kjæresten min elsker jo å bake. Noen ganger brukes sånne ferdigposer, og det synes jeg er helt OK, selv om argumentene med salt/sukker osv forsvinner litt da. Det beste er å finne en knall oppskrift på grovbrød, kanskje tilpasse den litt selv, for da vet man jo helt sikkert hva man får i seg. Jeg er ikke noen fanatiker altså, og dette går jo i perioder, men akkurat brød er jeg litt obs på, det er mye rart de putter i brød om dagen. Også er jeg nødt til å ha ferskt brød, klarer ikke å spise brød som er en dag gammelt engang, så det er kjekt å ha noe i fryseren. Og å bake selv tar ikke lenger tid enn ferdigposene, pluss det er mye billigere. Det er nok bare en vane. Man tror ikke man har tid til noenting lenger, men så er det bare å gjøre det likevel. Solsikkefrø og linfrø er godt oppi, putter det oppi nær sagt enhver oppskrift. Og bagels kan anbefales å bake, det tar litt tid (de skal heves og kokes i vann før steking) men det er supergodt. Og hva med grove muffins? Det finnes mange gode oppskrifter på forskjellige nettsteder. Kjæresten min bakte muffins med purre og gulerøtter inni, og ost oppå, det ble så mektig at det dugde som middag. Veldig gode! Bra for meg at han prøver seg frem. Jeg orker bare å lage heelt enkel mat, jeg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Det er helt sikkert ingen grunn til bekymring -hun er jo i den "verste" alderen sånn sett. Og tenk at det er bedre den veien enn at hun nekter å spise noe man kan legge på seg av! Og det virker jo ikke som om du har problemer med å sette grenser, heller. Husker ikke selv at jeg var spesielt opptatt av godteri som barn, på lørdager fikk jeg en mikke mus-pastilleske og en donaldbrus. Men så var mamma veldig streng og, da. Men når jeg tenker på det nå, kanskje det er derfor jeg ikke er plaget av søthunger noe særlig nå heller..? Eller det kan selvsagt være at jeg i utgangspunktet ikke har samme søtbehov som andre. Vet ikke.. Men du, baking. Jeg baker ikke noe særlig, men kjæresten min elsker jo å bake. Noen ganger brukes sånne ferdigposer, og det synes jeg er helt OK, selv om argumentene med salt/sukker osv forsvinner litt da. Det beste er å finne en knall oppskrift på grovbrød, kanskje tilpasse den litt selv, for da vet man jo helt sikkert hva man får i seg. Jeg er ikke noen fanatiker altså, og dette går jo i perioder, men akkurat brød er jeg litt obs på, det er mye rart de putter i brød om dagen. Også er jeg nødt til å ha ferskt brød, klarer ikke å spise brød som er en dag gammelt engang, så det er kjekt å ha noe i fryseren. Og å bake selv tar ikke lenger tid enn ferdigposene, pluss det er mye billigere. Det er nok bare en vane. Man tror ikke man har tid til noenting lenger, men så er det bare å gjøre det likevel. Solsikkefrø og linfrø er godt oppi, putter det oppi nær sagt enhver oppskrift. Og bagels kan anbefales å bake, det tar litt tid (de skal heves og kokes i vann før steking) men det er supergodt. Og hva med grove muffins? Det finnes mange gode oppskrifter på forskjellige nettsteder. Kjæresten min bakte muffins med purre og gulerøtter inni, og ost oppå, det ble så mektig at det dugde som middag. Veldig gode! Bra for meg at han prøver seg frem. Jeg orker bare å lage heelt enkel mat, jeg Joda, brødbaking var som sagt en kunst jeg behersket... vet ikke riktig hva har gått galt. Men jeg ble lei av mislykkede brød. _Litt_ mer lettvint med ferdigblandinger, eh? *ror og ror* Har din kjære oppskrifter på baksten inne i peceen et sted? Hvis så, sende kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Joda, brødbaking var som sagt en kunst jeg behersket... vet ikke riktig hva har gått galt. Men jeg ble lei av mislykkede brød. _Litt_ mer lettvint med ferdigblandinger, eh? *ror og ror* Har din kjære oppskrifter på baksten inne i peceen et sted? Hvis så, sende kanskje? Skal skrive opp og sende deg på mail, jeg. Men det blir ikke akkurat i dag. (Har det ikke på pc'n dessverre.) Har kjøpt symaskin og er litt opptatt ser du 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 30. april 2003 Del Skrevet 30. april 2003 Skal skrive opp og sende deg på mail, jeg. Men det blir ikke akkurat i dag. (Har det ikke på pc'n dessverre.) Har kjøpt symaskin og er litt opptatt ser du Bevares - det haster overhodet ikke. Skal ikke bake i dag eller i morgen eller den dagen iaffall. Ved anledning en gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.