Gå til innhold

Knepp i kneet

Urkvinnen

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en vridning i venstre kne for ca. 1 måned siden. Etter det har jeg hatt en følelse av at kneet låser seg ved visse øvelser, særlig step og sykling der jeg bøyer kneet. Det hører med til historien at jeg alltid har hatt vonde knær, og er operert tidligere for chondromalacia - eller hva det heter. De rettet i hvertfall opp en skjevhet i kneskålene som slet på brusken, og har vel også fjernet noe brusk som lå løst. Noen idé hva jeg burde gjøre? Trening går OK, men er litt redd for at kneet virkelig skal låse seg, spes. under spinningtimene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk en vridning i venstre kne for ca. 1 måned siden. Etter det har jeg hatt en følelse av at kneet låser seg ved visse øvelser, særlig step og sykling der jeg bøyer kneet. Det hører med til historien at jeg alltid har hatt vonde knær, og er operert tidligere for chondromalacia - eller hva det heter. De rettet i hvertfall opp en skjevhet i kneskålene som slet på brusken, og har vel også fjernet noe brusk som lå løst. Noen idé hva jeg burde gjøre? Trening går OK, men er litt redd for at kneet virkelig skal låse seg, spes. under spinningtimene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Urkvinnen.

Når du tidligere er operert for chondromalaci, må du nok dessverre regne med at videre bruskskade ligger på lur. Ved en slik vridning kan en bruskbit ha løsnet og gir disse symptomene.

Men det kan også være at det ble en meniskskade.

En vanlig undersøkelse av kneet hos lege og hvis tvil, evt. MR rtg. for å komme nærmere svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Urkvinnen.

Når du tidligere er operert for chondromalaci, må du nok dessverre regne med at videre bruskskade ligger på lur. Ved en slik vridning kan en bruskbit ha løsnet og gir disse symptomene.

Men det kan også være at det ble en meniskskade.

En vanlig undersøkelse av kneet hos lege og hvis tvil, evt. MR rtg. for å komme nærmere svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med Endsjø om brusk. istedetfor MR foretrækker jeg knækikkertundersøgelse for at fastslå status. der er jo bruskskade, men hvor stor, hvor sidder den, og hvor dan er det omgivende vævsreaktion.

det kan man få at vide via skopi, ved rutineret skopør, men ej ved MR.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med Endsjø om brusk. istedetfor MR foretrækker jeg knækikkertundersøgelse for at fastslå status. der er jo bruskskade, men hvor stor, hvor sidder den, og hvor dan er det omgivende vævsreaktion.

det kan man få at vide via skopi, ved rutineret skopør, men ej ved MR.

mvh

jvbruun, ortopædkirurg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...