Urkvinnen Skrevet 20. november 2000 Del Skrevet 20. november 2000 Jeg fikk en vridning i venstre kne for ca. 1 måned siden. Etter det har jeg hatt en følelse av at kneet låser seg ved visse øvelser, særlig step og sykling der jeg bøyer kneet. Det hører med til historien at jeg alltid har hatt vonde knær, og er operert tidligere for chondromalacia - eller hva det heter. De rettet i hvertfall opp en skjevhet i kneskålene som slet på brusken, og har vel også fjernet noe brusk som lå løst. Noen idé hva jeg burde gjøre? Trening går OK, men er litt redd for at kneet virkelig skal låse seg, spes. under spinningtimene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urkvinnen Skrevet 20. november 2000 Forfatter Del Skrevet 20. november 2000 Jeg fikk en vridning i venstre kne for ca. 1 måned siden. Etter det har jeg hatt en følelse av at kneet låser seg ved visse øvelser, særlig step og sykling der jeg bøyer kneet. Det hører med til historien at jeg alltid har hatt vonde knær, og er operert tidligere for chondromalacia - eller hva det heter. De rettet i hvertfall opp en skjevhet i kneskålene som slet på brusken, og har vel også fjernet noe brusk som lå løst. Noen idé hva jeg burde gjøre? Trening går OK, men er litt redd for at kneet virkelig skal låse seg, spes. under spinningtimene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Urkvinnen. Når du tidligere er operert for chondromalaci, må du nok dessverre regne med at videre bruskskade ligger på lur. Ved en slik vridning kan en bruskbit ha løsnet og gir disse symptomene. Men det kan også være at det ble en meniskskade. En vanlig undersøkelse av kneet hos lege og hvis tvil, evt. MR rtg. for å komme nærmere svaret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 Urkvinnen. Når du tidligere er operert for chondromalaci, må du nok dessverre regne med at videre bruskskade ligger på lur. Ved en slik vridning kan en bruskbit ha løsnet og gir disse symptomene. Men det kan også være at det ble en meniskskade. En vanlig undersøkelse av kneet hos lege og hvis tvil, evt. MR rtg. for å komme nærmere svaret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 jeg er enig med Endsjø om brusk. istedetfor MR foretrækker jeg knækikkertundersøgelse for at fastslå status. der er jo bruskskade, men hvor stor, hvor sidder den, og hvor dan er det omgivende vævsreaktion. det kan man få at vide via skopi, ved rutineret skopør, men ej ved MR. mvh jvbruun, ortopædkirurg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 jeg er enig med Endsjø om brusk. istedetfor MR foretrækker jeg knækikkertundersøgelse for at fastslå status. der er jo bruskskade, men hvor stor, hvor sidder den, og hvor dan er det omgivende vævsreaktion. det kan man få at vide via skopi, ved rutineret skopør, men ej ved MR. mvh jvbruun, ortopædkirurg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Hei, ta en titt på disse: http://www.trim.no/artikler/belastningsskader.htm http://www.trim.no/skader.htm http://www.trim.no/tema_kneene.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.