Gjest s og v Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Ser at basmatiris er listet med GI på 50 hos kost i balanse, mens hos paulun.com er det 83.. Hvem skal man stole på da?? Synes det i utgangspunktet virker veldig fornuftig å gå etter GI på matvarer, men blir skeptisk når ulike tabeller skilter med ulike verdier!! Dessuten så ser jeg at vanlig syltetøy med suller har 49, mens pumpernickelbrød som skal være så sunt har GI på 50!! Da foretrekker jeg sylteøyet :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det er to ulike måter å regne GI på -hva som er forskjellen husker jeg ikke lenger, men hvis du søker her på DOL mener jeg at jeg skrev om det i fjor sommer/høst. Det kan være det som gir ulikt utslag. Mengden av matvaren har også stor betydning for GI, Paulùn bruker mengden 50g av en matvare. Jeg ville uansett stolt på Fredrik Paulùn som har vært opptatt av GI i mange mange år, lenge før det kom på "moten" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Higgins Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Det er to ulike måter å regne GI på -hva som er forskjellen husker jeg ikke lenger, men hvis du søker her på DOL mener jeg at jeg skrev om det i fjor sommer/høst. Det kan være det som gir ulikt utslag. Mengden av matvaren har også stor betydning for GI, Paulùn bruker mengden 50g av en matvare. Jeg ville uansett stolt på Fredrik Paulùn som har vært opptatt av GI i mange mange år, lenge før det kom på "moten" Tror forskjellen var at det er om tatt utgangspunkt i loff ELLER glukose som 100 i G.I-verdi. Dessuten synes jeg det høres smart ut, det som nå er "det nye", -å ikke bare vektlegge glykemisk indeks, men også glykemisk vekt (GV), altså rett og slett hvor mye karbohydrater du må ete for å komme på 100 G.I.....kokte gulerøtter har f.ex høy G.I., men lav G.V. Du må ete masse gulerøtter for å få no særlig blodsukkerpåvirkning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s og v Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Tror forskjellen var at det er om tatt utgangspunkt i loff ELLER glukose som 100 i G.I-verdi. Dessuten synes jeg det høres smart ut, det som nå er "det nye", -å ikke bare vektlegge glykemisk indeks, men også glykemisk vekt (GV), altså rett og slett hvor mye karbohydrater du må ete for å komme på 100 G.I.....kokte gulerøtter har f.ex høy G.I., men lav G.V. Du må ete masse gulerøtter for å få no særlig blodsukkerpåvirkning. Zelig foreslår å følge pauluns for han har holdt på lenge, men er nå ikke sikker på at det er riktig alikevel da.. GV har jeg ikke hørt før, men det er jo logisk at uansett GI så er brød bedre enn syltetøy! (for å fortsette videre på et av eksemplene mine) Alt i alt tror jeg man bør ta utgangspunkt i GI, men bruke sunn fornuft slik at man får en god (mat-) hverdag! Jeg pleier ikke å kutte ut noen mat helt, men tenke på helheten i løpet av en dag. Spiser jeg mye brød, oppveier jeg dette med fisk/kjøtt til middag - uten poteter eller annet høy GI mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Tror forskjellen var at det er om tatt utgangspunkt i loff ELLER glukose som 100 i G.I-verdi. Dessuten synes jeg det høres smart ut, det som nå er "det nye", -å ikke bare vektlegge glykemisk indeks, men også glykemisk vekt (GV), altså rett og slett hvor mye karbohydrater du må ete for å komme på 100 G.I.....kokte gulerøtter har f.ex høy G.I., men lav G.V. Du må ete masse gulerøtter for å få no særlig blodsukkerpåvirkning. Yes, sånn var det (glukose/loff) og resten av det du skriver er jeg også 100% enig i 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Zelig foreslår å følge pauluns for han har holdt på lenge, men er nå ikke sikker på at det er riktig alikevel da.. GV har jeg ikke hørt før, men det er jo logisk at uansett GI så er brød bedre enn syltetøy! (for å fortsette videre på et av eksemplene mine) Alt i alt tror jeg man bør ta utgangspunkt i GI, men bruke sunn fornuft slik at man får en god (mat-) hverdag! Jeg pleier ikke å kutte ut noen mat helt, men tenke på helheten i løpet av en dag. Spiser jeg mye brød, oppveier jeg dette med fisk/kjøtt til middag - uten poteter eller annet høy GI mat. Det høres fornuftig ut det også, ja, men det er som Higgins sier, mengden har stor betydning for insulinet, og det er jo derfor man benytter GI som mål -for å unngå for høyt insulinnivå. En balanse er sikkert bra uansett 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.