Gå til innhold

Opptak av næring

Gjest Er det en logisk forklaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Er det en logisk forklaring?

Hei,

Jeg har pga sykdom fjernet tykktarm og endetarm. I stedet er det laget et reservoar av deler av tynntarmen som erstatning av endetarmen.

Maten går stort sett veldig fort gjennom meg - dvs jeg går ganske ofte på do.

Med tanke på at noen spiser avføringspiller som slankemiddel burde jeg i såtilfelle være veldig slank ;o)) Noe jeg altså ikke er.

Mitt problem er at jeg legger på meg lett som bare det, uten at jeg helt forstår hvorfor. Tatt i betraktning mine manglende tarmer, og tempoet maten går gjennom meg, så burde jeg kunne holde meg slank, uten for store problemer (normalt og sunt matinntak pluss trim).

Er det mulig at det at maten jeg spiser blir liggende i tynntarmen gjennom hele prosessen gjør at jeg tar opp ekstra mye næring - mer enn jeg strengt tatt trenger å ta opp??

Bør jeg feks ikke spise på kvelden, slik at jeg ligger med mat i tarmene hele natten? Eller er jeg helt på viddene???

Jeg prøver å finne en logisk forklaring på at jeg sliter vettet av meg med å slanke meg, selv om jeg spiser sunt, ikke for mye og trener.

Noen som har ideer og råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du har misforstått noe når det gjelder fordøyelse -tarmene tar opp det den kan av næring uansett, det ligger ikke mer næring igjen om man har en raskere fordøyelse. Det som kommer ut består av tarmbakterier og blodavfall, og enkelte partikler fra mat som ikke kan fordøyes. Det er jo vanlig å gå raskt på toalettet etter en slik operasjon som du har hatt. Og avføringsmidler er jo heller ingen slankemetode, by the way.. :)

Fjerning av deler av magesekken derimot fører relativt raskt til vektnedgang hvis man er overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det en logisk forklaring?

Tror du har misforstått noe når det gjelder fordøyelse -tarmene tar opp det den kan av næring uansett, det ligger ikke mer næring igjen om man har en raskere fordøyelse. Det som kommer ut består av tarmbakterier og blodavfall, og enkelte partikler fra mat som ikke kan fordøyes. Det er jo vanlig å gå raskt på toalettet etter en slik operasjon som du har hatt. Og avføringsmidler er jo heller ingen slankemetode, by the way.. :)

Fjerning av deler av magesekken derimot fører relativt raskt til vektnedgang hvis man er overvektig.

Godt å vite at jeg har misforstått (og når jeg bare tenker meg om, så er det jo fullstendig ulogisk...). Og ja, jeg er fullstendig klar over at avføringsmiddel ikke er et slankemiddel! Springer nok på do som det er ;o)

Dessuten så kan jeg være et levende vitnesbyrd til alle som skulle tro at man blir slanke om maten går fort igjennom en - det blir en ikke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at jeg har misforstått (og når jeg bare tenker meg om, så er det jo fullstendig ulogisk...). Og ja, jeg er fullstendig klar over at avføringsmiddel ikke er et slankemiddel! Springer nok på do som det er ;o)

Dessuten så kan jeg være et levende vitnesbyrd til alle som skulle tro at man blir slanke om maten går fort igjennom en - det blir en ikke!!

Tykktarmen tar i hovedsak opp vann/vædske - mens tynntarmen - som du har hele av, tar opp næringstoffene...

Jeg har Mb. Crohns og har etter div. operasjoner igjen 20 cm tykktarm (av 2 m) og 2,5 m tynntarm (av 6 m) - og jeg legger ikke veldig lett på meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...