Gå til innhold

Vond i magen og kvalme ved løping

opm1365380501

Anbefalte innlegg

opm1365380501

Jeg løper bedriftsløp en gang i uken.Jeg synes dette er veldig artig og løper hele tiden på grensa av hva jeg kan klare.

Det knytter seg allerede i magen etter en km og det sitter til jeg kommer i mål. Når jeg er ferdig får jeg ofte en fryse følelse og jeg blir som oftest skikkelig kvalm. Kaster opp innimellom.

Skjønner at det nok kommer av at jeg presser meg. Men uansett hvor god formen er kommer denne følelsen.

Noe råd for å unngå dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Varm opp ordentlig, og minst like viktig er nedtrapping etterpå. Det er hardt for hjertet å gå raskt opp og ned i puls, og det KAN gi slike symptomer.

Ellers kan det være noe med blodsukkeret. Spis 2-3 timer før du trener. Og prøv å løpe litt oftere enn en gang i uken, det høres ut som om du tar i veldig, men med trening kun en gang i uken får ikke kroppen bygget opp så mye kondis som du kanskje tror. Det skal ikke mye til, kanskje en gang i uken ekstra holder. Men husk altså å begynne veldig rolig (10-15 minutter) og ta en like lang nedtrapping. Hvis ikke dette hjelper så bør du vurdere en tur til legen, så du får sjekket blodtrykk og blodprosent, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

opm1365380501

Varm opp ordentlig, og minst like viktig er nedtrapping etterpå. Det er hardt for hjertet å gå raskt opp og ned i puls, og det KAN gi slike symptomer.

Ellers kan det være noe med blodsukkeret. Spis 2-3 timer før du trener. Og prøv å løpe litt oftere enn en gang i uken, det høres ut som om du tar i veldig, men med trening kun en gang i uken får ikke kroppen bygget opp så mye kondis som du kanskje tror. Det skal ikke mye til, kanskje en gang i uken ekstra holder. Men husk altså å begynne veldig rolig (10-15 minutter) og ta en like lang nedtrapping. Hvis ikke dette hjelper så bør du vurdere en tur til legen, så du får sjekket blodtrykk og blodprosent, osv.

Takk for svar. Jeg trener 2-3 ganger i uken utenom løp. Oppvarmingen er kanskje et godt tips. Klarer liksom ikke å varme skikkelig opp, slik at når jeg starter blir skikkelig temposkifte. Når jeg kommer i mål er jeg kjørt og da må jeg ned i gresset for å komme meg. Ellers er det saft og bananer før jeg finner bilen, som kjører meg rett hjem på sofaen.

Hvordan bør jeg kjøre ned kroppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg trener 2-3 ganger i uken utenom løp. Oppvarmingen er kanskje et godt tips. Klarer liksom ikke å varme skikkelig opp, slik at når jeg starter blir skikkelig temposkifte. Når jeg kommer i mål er jeg kjørt og da må jeg ned i gresset for å komme meg. Ellers er det saft og bananer før jeg finner bilen, som kjører meg rett hjem på sofaen.

Varm opp gradvis, og trapp ned gradvis, begge deler i 10-15 minutter og tøy lett ut til slutt. Det er direkte farlig å trene uten oppvarming og nedtrapping! Start og avslutt med rask gange i 5 minutter, f.eks. Før/etter dette lett jogg, osv. Kjenn etter og gjør det som er naturlig for kroppen. Du får heller ikke maks ut av løpetreningen din uten oppvarming/nedtrapping, pluss at det altså er hardt for hjertet, og det er lett å pådra seg andre skader. Kan anbefale en bok som heter "Medisinsk treningslære" hvis du lurer på mer om oppvarming osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Varm opp gradvis, og trapp ned gradvis, begge deler i 10-15 minutter og tøy lett ut til slutt. Det er direkte farlig å trene uten oppvarming og nedtrapping! Start og avslutt med rask gange i 5 minutter, f.eks. Før/etter dette lett jogg, osv. Kjenn etter og gjør det som er naturlig for kroppen. Du får heller ikke maks ut av løpetreningen din uten oppvarming/nedtrapping, pluss at det altså er hardt for hjertet, og det er lett å pådra seg andre skader. Kan anbefale en bok som heter "Medisinsk treningslære" hvis du lurer på mer om oppvarming osv.

Hei, du.

De 2-3 gangene ellers i uka, hva trener du da? Skriv om hvilke(n) aktivitet(er) dette/disse er, intensitet, varighet, etc.

Om du presser deg opp mot anaerob terskel og/eller stresser opp mot EIA (Exercise Induced Activation) hver uke, bør du jaggu ha et godt treningsgrunnlag først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Presterte å svare Zelig under, men det var sjølsagt til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

opm1365380501

Hei, du.

De 2-3 gangene ellers i uka, hva trener du da? Skriv om hvilke(n) aktivitet(er) dette/disse er, intensitet, varighet, etc.

Om du presser deg opp mot anaerob terskel og/eller stresser opp mot EIA (Exercise Induced Activation) hver uke, bør du jaggu ha et godt treningsgrunnlag først!

De andre øktene i ukene er på vinteren spinning, løping på tredemølle, andre apparater og noe svømming.

Trener ganske hardt når jeg har egentrening. På treningssenteret løper jeg som regel først. rolig for så å øke til et høyt tempo.(24 min) deretter sykler jeg meg ned i 20 min. Er også av og til på romaskin.

Sommer er det løping i skog og mark.

Tar meg ikke så mye ut på trening som i løp, men om jeg har "dradd" på litt ekstra for å slå en løypetid kommer knyttingen i magen og kvalmen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...