Gå til innhold

Trening og depresjon - forskning


Gjest Skriveanda

Anbefalte innlegg

Gjest Skriveanda

Noen som veit noen artikler på dette? Er særleig interessert i å vite om det har noe å si på _hvilken_ måte man trener. er aerob utholdstrening bedre enn styrketrening, f.e.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på dette:

http://www.helsenettet.com/helsenytt.asp?page=9&key=192

http://www.mozon.no/nyheter/nyheter.asp?UID=1396

http://www.klikk.no/showstream.asp?article=3257

http://www.helsenytt.no/artikler/fysisk_aktivitet_sinnsro.htm

http://mosjon.primavi.com/nyheter/showNyhet1.cfm?nyhetsID=96

Det finnes MANGE flere artikler - som du ser - det er ikke så mye MÅTEN man trener, men AT man trener - begynn med å gå turer, gå ut av huset, gå på bassenget og svøm, sykle en tur osv. Få med deg noen til å trene sammen med - gjør det til noe positivt et par ganger i uka.

Hilsen fysioterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Søk på PubMed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=PubMed

søk på de norske forskerne

martinsen e

sexton h

Sammen med sistnevnte gjorde vi en studie på Levanger for ca 15 år siden. Denne skulle besvare noe av ditt siste spørsmål:

Acta Psychiatr Scand 1989 Sep;80(3):231-5

Exercise intensity and reduction in neurotic symptoms. A controlled follow-up study.

Sexton H, Maere A, Dahl NH.

Psychiatric Department, Innherred Hospital, Levanger, Norway.

The psychological benefits of walking and jogging were compared in 52 symptomatic neurotics over an 8-week training period and subsequent 6-month follow-up. Both groups showed marked reduction of anxiety, depression and global symptoms. Joggers had greater aerobic gain, but no greater psychologic benefit. Significantly larger numbers of joggers dropped out of the study. There was no relationship between aerobic gain and reduction of symptoms at the end of the program. However, at 6 months' follow-up, those with greater aerobic fitness had much lower anxiety levels. Changes in exercise frequency and aerobic capacity were also maintained at follow-up. Depression levels were not associated with aerobic fitness at follow-up. High initial exercise intensity appears to inhibit the forming of new exercise habits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du spør om akkurat dette, skriver to forskjellige oppgaver om dette nå, en sammenlikning av aerob og anaerob trening når det gjelder depresjon, og en oppgave om hvordan trening påvirker nervesystemet og derigjennom virker antidepressivt.

Det du spør om kan oppsummeres slik: aerob og anaerob trening er like effektivt for begge kjønn. Det er også et dose-forhold, ikke tren for lite og ikke tren for mye. For mye trening kan faktisk gi depressive symptomer (overtrening).

Ellers -søk på pubmed slik NHD sier, og les spesielt Martinsen (litt gammelt, men det er lenge siden det er gjort like omfattende forskning på temaet som det han har gjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt at du spør om akkurat dette, skriver to forskjellige oppgaver om dette nå, en sammenlikning av aerob og anaerob trening når det gjelder depresjon, og en oppgave om hvordan trening påvirker nervesystemet og derigjennom virker antidepressivt.

Det du spør om kan oppsummeres slik: aerob og anaerob trening er like effektivt for begge kjønn. Det er også et dose-forhold, ikke tren for lite og ikke tren for mye. For mye trening kan faktisk gi depressive symptomer (overtrening).

Ellers -søk på pubmed slik NHD sier, og les spesielt Martinsen (litt gammelt, men det er lenge siden det er gjort like omfattende forskning på temaet som det han har gjort).

Glemte å si dette: nedgang i depressive symptomer har ingenting med bedring av aerobisk kapasitet å gjøre (noe også NHDs studie tyder på), det er altså selve treningen som virker antidepressivt. Etter min mening svekker dette enkelte nevrobiologiske teoriene om hvorfor trening virker antidepressivt, og styrker de psykologiske (f.eks mestringshypotesen og avledningshypotesen). Søk opp noen review-artikler på pubmed så får du raskt en fin oversikt.

Hvis du vil ha konkrete forslag til artikler kan jeg sende deg referansene jeg har brukt i mine oppgaver i en mail til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skriveanda

Glemte å si dette: nedgang i depressive symptomer har ingenting med bedring av aerobisk kapasitet å gjøre (noe også NHDs studie tyder på), det er altså selve treningen som virker antidepressivt. Etter min mening svekker dette enkelte nevrobiologiske teoriene om hvorfor trening virker antidepressivt, og styrker de psykologiske (f.eks mestringshypotesen og avledningshypotesen). Søk opp noen review-artikler på pubmed så får du raskt en fin oversikt.

Hvis du vil ha konkrete forslag til artikler kan jeg sende deg referansene jeg har brukt i mine oppgaver i en mail til deg.

Mail med referanser hadde vore supert!! ;-)

Adressa mi er som følger:

[email protected]

Medisinstudie du held på med? Skriv hovudoppgåve i sjukepleie. Og finn nokre artiklar der det står at det er det same korleis ein trenar, berre ein trenar, og nokre der det står at resistance (styrke-?) trening ikke gir samme funn som aerobic exercising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail med referanser hadde vore supert!! ;-)

Adressa mi er som følger:

[email protected]

Medisinstudie du held på med? Skriv hovudoppgåve i sjukepleie. Og finn nokre artiklar der det står at det er det same korleis ein trenar, berre ein trenar, og nokre der det står at resistance (styrke-?) trening ikke gir samme funn som aerobic exercising.

Lykke til med avslutningen av oppgaven - og studiet ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mail med referanser hadde vore supert!! ;-)

Adressa mi er som følger:

[email protected]

Medisinstudie du held på med? Skriv hovudoppgåve i sjukepleie. Og finn nokre artiklar der det står at det er det same korleis ein trenar, berre ein trenar, og nokre der det står at resistance (styrke-?) trening ikke gir samme funn som aerobic exercising.

Mail er sendt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allsidig?

Lykke til med avslutningen av oppgaven - og studiet ditt!

Tusen takk for det!

Tenk, no trur eg at eg kan klare å bli ferdig. Mykje er annleis enn då eg byrja.

Korleis det går med ditt studium? Er du ferdig eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...