Gå til innhold

Legge opp treningen/rekkefølge( langt)

Gjest Puck

Anbefalte innlegg

Gjest Puck

Hei

Jeg har nå kommet i gang med treningen min. Er i snitt kun en gang per uke, men da kjører jeg hardt. Skal trappe opp til 2 ganger så fort som mulig. Har delt kroppen opp i to deler, men har så langt kun trent ene delen :P , hence kun en trening i uken.

Det jeg lurer på er hvordan og i hvilken rekkefølge jeg bør trene på for maksimal utnyttelse av musklene. Er litt dumt hvis jeg tapper en muskel helt hvis jeg trenger den som støtte til neste muskelgruppe. Slik at jeg ikke får tømt meg på den muskelen. hvis dere skjønner?

Jeg skriver nå ned hva og hvordan jeg trener, så kan dere gjerne gi meg tips og vink på hva jeg bør eller ikke bør gjøre. Forandringer eller justeringer er jeg meget villig til å gjøre.

Jeg trener som sådan;

( Dette er når jeg trener Bryst, skuldre og biceps)

Først starter jeg med benkpress med hantler. Her kjører jeg 3*8-10 med rimelig tunge vekter for meg. Ca.24-26kg.

Deretter ligger jeg på rygg med manualer på 13kg ut til sidene og presser inn mot midten. Vet ikke hva dette heter. Løfter liksom armene rett opp slik at jeg trener kassen. Hvilken del av brystmuskelen trener jeg her? Tar for øvrig 3*8 reps her.

Etter det tar jeg skråbenk, men da begynner jeg å merke at musklene blir fort tappet. Virker mest som at jeg går tom for oksygen. Vektene går fint i begynnelsen ( de første rep.) men så går det "tomt". Jeg bruker da 20kg vekter, 3*8 rep.

Da anser jeg meg som ferdig med bryst. Er det nok? Eller bør jeg legge inn flere øvelser?

Deretter setter jeg opp benken nesten rett. Så trener jeg skuldre. Hever hantlene rett opp. Dette er veldig tungt og musklene blir fort tappet. Etter første settet blir jeg nesten tom etter de første repsene i sett 2 og 3. Bruker her 16 kg vekter. 3*8 forsøker jeg, men klarer ikke mer enn kanskje 6-7 på sett 2-3. Er det mulig at jeg tar for korte pauser at jeg går så tom? Hjelper det å vente lengre?

Etter dette tar jeg 10kg's manualer, står oppreist og hever dem ut til sidene og opp til skulderhøyde. Trener altså skuldrene. Denne øvelsen ser utrolig teit ut, men jeg tror den er bra. Eller? tar 3*8 reps. Da er jeg rimelig kjørt. Jeg bruker deretter de samme vektene eller eventuelt 8'erne til neste øvelse. Fronthev. 3*8 reps. Liker denne øvelsen. Trener framre del av skulderen ikke sant? Men..på trening nettopp skadet jeg meg i denne øvelsen. Jeg klarte ikke å løfte armene opp eller bakover. Kan jeg ha revet en muskel eller hva? Det var ganske vondt. Tok jeg for hardt i? Merker at jeg "hjelper" litt til med hele kroppen på denne øvelsen. "jukser" litt. Den er tung og jeg får litt vondt i ryggen av den + at jeg kjenner det godt i magemusklene, spesielt på siden. Er dette vanlig, eller gjør jeg noe feil? Vil helst ikke bruke lettere vekter.

Etter dette har jeg siste skulderøvelsen min. Jeg tar noen ganske tunge vekter (20-24 kg) og holder dem strakt ned. Deretter løfter jeg skuldrene opp og ned. 2*8 reps. Er dette en god øvelse? Bør jeg "rulle" med skuldrene? Har hørt at det skal man ikke.

Til slutt tar jeg biceps. 3*10 reps med stang. 8,75 kg på hver side + stang. Deretter tømmer jeg meg helt med vanlige armcurls med hantler.

Enkelte ganger tar jeg meg i å gå tilbake til enkelte muskelgrupper ETTER at programmet mitt er ferdig. F.eks trene bryst helt til slutt for å liksom tømme meg. Føler liksom at jeg er klar igjen. Er dette dumt? Jeg mener at jeg bruker apparater da, og ikke manualer igjen.

Dette ble da vannvittig langt. Mye mer enn planlagt, men jeg håper at noen gadd å lese det og kan gi meg noen tips. Håper ikke jeg er helt på tulltur med programmet mitt. Kjenner meg forøvrig veldig trent etter en økt. Særdeles gangsperr i opptil flere dager, noe jeg ser på som positivt :D Tar også kreatin, proteinshake og mass gainer shake, så denne gutten skal i form =) Trenger bare litt hjelp fra dere erfarne :)

Takk til alle som orker å lese eller svare!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IngenLurerDenneGutten

Uhh, dette var mye i starten:-) Først, du må/bør få med deg en (minst) treningdag til i uka. Men med så lite tid til dette, forslår jeg at du trener basisøvelser nå til å begynne med, grunnen er at det er viktig at du får fremgang på disse før du går lei. Bryst; benkpress, varm godt opp, last på slik at du greier en 10-er med et nødrop. Minst tre sett. Samme med flais og handtelpress. En hviledag - så til neste trening med nedtrekk, har du ikke nedtrekk, kjør handtellroing eller begge deler. Så skulle du ha hatt inn en dag med knebøy. Trener du knebøy eller bare curl på beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puck

Uhh, dette var mye i starten:-) Først, du må/bør få med deg en (minst) treningdag til i uka. Men med så lite tid til dette, forslår jeg at du trener basisøvelser nå til å begynne med, grunnen er at det er viktig at du får fremgang på disse før du går lei. Bryst; benkpress, varm godt opp, last på slik at du greier en 10-er med et nødrop. Minst tre sett. Samme med flais og handtelpress. En hviledag - så til neste trening med nedtrekk, har du ikke nedtrekk, kjør handtellroing eller begge deler. Så skulle du ha hatt inn en dag med knebøy. Trener du knebøy eller bare curl på beina?

Hei. Jeg har trent litt før da, så jeg er ikke totalt nybegynner. Føler jeg har begynt i rimelig greit tempo.

Har altså delt opp kroppen i 2 deler. Bryst, skuldre og biceps ( Som det programmet var) og dag 2 som er Rygg, triceps, mage og bein. Trener lite bein. Mest leggene. Trener bein i andre idretter, men ikke så mye med vekter.

Det holder vel å trene musklene en gang i uken, så lenge jeg trener meg såpass ut som jeg gjør eller?? Det er kanskje litt mye øvelser per gang, men jeg har ikke tid til mer enn 2 dager i uken. Ettersom jeg trener kun to ganger i uken, kan dette ikke bli effektiv trening?

Håper på flere gode svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har trent litt før da, så jeg er ikke totalt nybegynner. Føler jeg har begynt i rimelig greit tempo.

Har altså delt opp kroppen i 2 deler. Bryst, skuldre og biceps ( Som det programmet var) og dag 2 som er Rygg, triceps, mage og bein. Trener lite bein. Mest leggene. Trener bein i andre idretter, men ikke så mye med vekter.

Det holder vel å trene musklene en gang i uken, så lenge jeg trener meg såpass ut som jeg gjør eller?? Det er kanskje litt mye øvelser per gang, men jeg har ikke tid til mer enn 2 dager i uken. Ettersom jeg trener kun to ganger i uken, kan dette ikke bli effektiv trening?

Vet ikke om det er bygging eller styrketrening du trener. Mail meg på [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basisøvelser bør nok trenes to ganger i uka om du skal forvente fremgang, ellers blir det nok mer å regne som mosjonstrening. Og det er bedre enn å ikke trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Puck

hadde det bare vært litt kortere :)

ja Synch.. Jeg vet det var langt. Burde kanskje ha delt det opp, men hvis noen skal kunne hjelpe meg tenkte jeg at jeg skulle resentere hele programmet for en bedre forståelse av situasjonen. Forstår godt at folk ikke gidder å svare. Takk uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Puck

Basisøvelser bør nok trenes to ganger i uka om du skal forvente fremgang, ellers blir det nok mer å regne som mosjonstrening. Og det er bedre enn å ikke trene.

Var det ikke nettopp en diskusjon på dette? Der man kom fram til at en gang i uken var tilstrekkelig og mest effektivt? Ettersom det er i hvileperioden muskelen vokser. Hvis man da bryter ned musklene skikkelig en gang bør vel det holde til neste uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke nettopp en diskusjon på dette? Der man kom fram til at en gang i uken var tilstrekkelig og mest effektivt? Ettersom det er i hvileperioden muskelen vokser. Hvis man da bryter ned musklene skikkelig en gang bør vel det holde til neste uke?

Les innlegget til favn under her, om splittprogrammer.

Kanskje du får noe ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig med IngenLurerDenneGutten, og er det noe som virkelig ikke skal trenes to ganger per uke så er det basisøvelser.

1 gang per muskelgruppe er det desidert beste.

Les det splittprogrammet jeg satt opp til Favn under her. Sånn trener jeg (bare med variasjon i øvelser) og det funker godt.

2 ganger per muskelgruppe per uke er meningsløst om du er ute etter framgang.

Men jeg ramla av litt tidlig i innlegget ditt og er usikker på hvor mange ganger per uke du vil/har muligheten til å, trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg fikk inntrykk av at du var i gang med trening _igjen_. Men to økter pr uke går bra, det trener jeg (unntatt knebøy) For å komme videre med fremgang er det viktig at du bruker tid på basisøvelser. Etter ei økt med b-press, handtelpress og flays har jeg ikke mer igjen til noe annen trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...