Gå til innhold

Glutenfritt

Gjest glutenfritt

Anbefalte innlegg

Gjest glutenfritt

En av mine barn har nå startet på gluten og melke fri diett og det er mye å sette seg inn. Har tenkt på at det kanskje kan være like godt å la resten av familien bruke samme diett, for å gjøre det enklere på lang sikt.

Er det usunt å kutte ut gluten og melk hos dem som ikke har medisinsk behov for det og hvorfor?

Noen saom har noen tips og råd i forbindelse med glutenfri diett ?

Er takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jubalong70

Neida, det er ikke noe galt i å kutte gluten hos dere alle, men dere kan bli ganske lei det...

Det er ikke noe stort problem å klare begge deler når dere blir litt vant til det.

Min niese ble diagnostisert med cøliaki for 2 mnd siden. Der i familien bruker de 2 brødfjeler og 2 forskjellige kniver å smøre med. Brødene baker de selv (kjempeenkelt, bare å mikse i vannet og helle deigen i former) og fryser ned oppskåret. Når det gjelder kaker så baker moren som regel bare glutenfri sukkerbunn. Den smaker like godt som vanlig. Sjokoladekaken hun har laget synes hun selv ikke er så veldig god, så der baker hun to typer.

Det kan være like greit for det av barnet ditt som må gå på diett å lære seg at h*n faktisk er litt anderledes. Når hun er borte så MÅ hun jo spise spesiell mat. Derfor kan det være like greit at h*n ser det er slik hjemme også.

Det er nå mine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke noe galt i å kutte gluten hos dere alle, men dere kan bli ganske lei det...

Det er ikke noe stort problem å klare begge deler når dere blir litt vant til det.

Min niese ble diagnostisert med cøliaki for 2 mnd siden. Der i familien bruker de 2 brødfjeler og 2 forskjellige kniver å smøre med. Brødene baker de selv (kjempeenkelt, bare å mikse i vannet og helle deigen i former) og fryser ned oppskåret. Når det gjelder kaker så baker moren som regel bare glutenfri sukkerbunn. Den smaker like godt som vanlig. Sjokoladekaken hun har laget synes hun selv ikke er så veldig god, så der baker hun to typer.

Det kan være like greit for det av barnet ditt som må gå på diett å lære seg at h*n faktisk er litt anderledes. Når hun er borte så MÅ hun jo spise spesiell mat. Derfor kan det være like greit at h*n ser det er slik hjemme også.

Det er nå mine tanker.

Leste i en GI tabell at glutenfritt mel har høyere GI enn vanlig mel, derfor er glutenfritt mindre heldig for den som ikke er avhengig av det, dessuten er det mye dyrere.

Det går an å leve uten melk men da går en glipp av kalsium som har vist seg å være gunstig for helsen på flere områder. Problemet med å ikke drikke melk er at vi da drikker andre ting som er mindre heldig istedenfor, som juice, saft og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...