Gå til innhold

Dere som har peiling på bil...


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

Hvis du kjører lite, og derfor formodentlig skal ha bilen i mange år - ville jeg kjøpt en Auto 80 (ikke automat-gear) fra etter 1988, fordi den er hel-galvanisert slik at den ikke ruster. Kjøp en som er kjørt mindre enn 170000 km, og kanskje fra 1990 til den prisen (se www.finn.no).

Med vennlig hilsen

Rettelse: en Audi 80!

Jeg har 0 greie på biler, men det der er et dårlig råd.

Når jeg var i forsvaret var jeg VIP-sjåfør i Oslo, og en av bilene vi hadde var Audi 100 (ikke 80, men greit nok...), og disse bilene var mer inne på verksted enn noen annen bil (med unntak av Peugeotene som var helt rævkjørte).

Ergo ville jeg aldri kjøpt Audier fra den tiden. Ikke nok med at det er mye mas med dem (min erfaring!), men deler til dem er også svært kostbare i forhold til en del andre merker.

Jeg ville, med min svært reduserte bilkunnskap, gått for noe japansk. Toyota vet jeg blant annet at en del taxisjåfører sverger til, og bilmekanikkvenner jeg har anbefaler også dette merket.

Annonse

Gjest xxss

Hvis du er enslig eller aldri har mer enn 1 passasjer med deg, synes jeg du bør vurdere å kjøpe varebil. For den summen der får du en varebil, feks. Ford Courier som ikke er mange årene gammel (3-4-5 år). Altså en mye nyere bil i forhold til hvilken årsmodell du må ned i for personbil til samme sum.

En varebil har ofte gått mange kilometer, men kan holde i mange år ennå om du steller den pent. Jeg har selv hatt Courier i 5 år (hadde en Ford Escort Express i 10 år før der) og kjøpte en 3 år gammel Courier nylig for 65.000 kr hos forhandler. Kjøper du privat kan du nok få en slik langt billigere.

Det finnes mange av disse små varebilene, Renault, Opel, Volkswagen, Citroen, Seat, Skoda og flere. Komforten er stort sett like bra i disse som i tilsvarende personbiler av samme årsmodell. Den jeg kjøpte nylig har servostyring, abs-bremser, airbag, radio- og CD-spiller, handsfree til mobil, + masse annet utstyr. Kjempefin bil for den summen. :)

Hei,

Hvis du kjører lite, og derfor formodentlig skal ha bilen i mange år - ville jeg kjøpt en Auto 80 (ikke automat-gear) fra etter 1988, fordi den er hel-galvanisert slik at den ikke ruster. Kjøp en som er kjørt mindre enn 170000 km, og kanskje fra 1990 til den prisen (se www.finn.no).

Med vennlig hilsen

Hvorfor vil du ikke anbefale automatgir?

Hei,

Jeg var innom den lokale VW/Audi forhandleren og snakket litt med mekanikerene, og de mente at automat-gear var mye mer kostbart å reparere, samt gir problemer oftere enn "vanlig" gear.

Med vennlig hilsen

Takk for svaret.

Jeg påstår nemlig også at automatgir går mye fortere i stykker men de ansvarlige nekter. Jaja, det var bra å høre at andre er enige. Jeg har nemlig "kjørt" i stykker to automatgir og har hørt at da har jeg bare vært uheldig. Begge bilene var 7 år gml.

Jeg har 0 greie på biler, men det der er et dårlig råd.

Når jeg var i forsvaret var jeg VIP-sjåfør i Oslo, og en av bilene vi hadde var Audi 100 (ikke 80, men greit nok...), og disse bilene var mer inne på verksted enn noen annen bil (med unntak av Peugeotene som var helt rævkjørte).

Ergo ville jeg aldri kjøpt Audier fra den tiden. Ikke nok med at det er mye mas med dem (min erfaring!), men deler til dem er også svært kostbare i forhold til en del andre merker.

Jeg ville, med min svært reduserte bilkunnskap, gått for noe japansk. Toyota vet jeg blant annet at en del taxisjåfører sverger til, og bilmekanikkvenner jeg har anbefaler også dette merket.

Amen, Toyota corolla..

Takk for svaret.

Jeg påstår nemlig også at automatgir går mye fortere i stykker men de ansvarlige nekter. Jaja, det var bra å høre at andre er enige. Jeg har nemlig "kjørt" i stykker to automatgir og har hørt at da har jeg bare vært uheldig. Begge bilene var 7 år gml.

Klart, det er jo noe som heter "kvinnfolk og bil" også da..

Annonse

Takk for svaret.

Jeg påstår nemlig også at automatgir går mye fortere i stykker men de ansvarlige nekter. Jaja, det var bra å høre at andre er enige. Jeg har nemlig "kjørt" i stykker to automatgir og har hørt at da har jeg bare vært uheldig. Begge bilene var 7 år gml.

Hei,

Jeg snakket med "erfarne mekanikere" og de anbefalte å holde seg vekke fra automatgir - særlig hvis de ikke var godt vedlikeholdt hele tiden.

Men du har rett - det er klart at en automatgearkasse er langt mer komplisert, og derfor utsatt for feil.

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg snakket med "erfarne mekanikere" og de anbefalte å holde seg vekke fra automatgir - særlig hvis de ikke var godt vedlikeholdt hele tiden.

Men du har rett - det er klart at en automatgearkasse er langt mer komplisert, og derfor utsatt for feil.

Med vennlig hilsen

Hvordan kan man vedlikeholde et automatgir? Det blir ikke gjort noen ting med giret når man har bilen på sevice.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...