Gå til innhold

Førstehjelp ved fotballskader

Gjest studena

Anbefalte innlegg

Gjest studena

Jeg er en ivrig mamma på sidelinja til flere fotballspillere, og rett som det er, oppstår små og store skader. Nå er jeg i tillegg sykepleier, og føler meg ansvarlig, men temmelig hjelpeløs - for dette har jeg ikke lært så mye om, akkurat. Har noen litteratur eller kurs el.lign. å anbefale meg? Gjerne også gode tips - hvor langt kommer jeg med en ispose, f.eks.? Hva mer bør jeg ha og hvordan skal det brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daraan

Tja,nå er nå bare jeg en ung fotballspiller. Anyhow så har jeg spilt hele livet mitt og fått meg endel trykker oppover tidene.

Ispose/spray,sportstape,rensevann/forbindingutstyr(gassbind/tape),bandasje. Det er vel stort sett "førstehjelp"..

*Vanligste er jo skrubbsår å sånn. Strengt tatt er jokke det farligere enn å bare rense litt etter kampen..

*Overtråkk,spark eller noe sånn er kjedelig. Blir litt hevelser og blåmerker. Erre hevelser slenger du på posen eller spray. Ofte erre ikke værre og du trenger -svært- sjelden til lege med unger eter kamp! De er lissom for svake til å skade hverandre betydelig.

*Hodeskader(under heading,hard ball i hodet,spark i hodet) og alvorlige vridninger er litt værre med. Burde sjekkes opp hos lege!

Jeg har en gang vært hos lege,for fortuet finger! Bare tull og tøys! Ennå har jeg trolig hatt flust av små hjernerystelser og en gang fikk jeg en skikkelig trykk i leggen. Jeg hadde en klump og et lite merke der ennå to år etter hendelsen. Neh,blir sjelden alvorlige skader på et slikt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studena

Tja,nå er nå bare jeg en ung fotballspiller. Anyhow så har jeg spilt hele livet mitt og fått meg endel trykker oppover tidene.

Ispose/spray,sportstape,rensevann/forbindingutstyr(gassbind/tape),bandasje. Det er vel stort sett "førstehjelp"..

*Vanligste er jo skrubbsår å sånn. Strengt tatt er jokke det farligere enn å bare rense litt etter kampen..

*Overtråkk,spark eller noe sånn er kjedelig. Blir litt hevelser og blåmerker. Erre hevelser slenger du på posen eller spray. Ofte erre ikke værre og du trenger -svært- sjelden til lege med unger eter kamp! De er lissom for svake til å skade hverandre betydelig.

*Hodeskader(under heading,hard ball i hodet,spark i hodet) og alvorlige vridninger er litt værre med. Burde sjekkes opp hos lege!

Jeg har en gang vært hos lege,for fortuet finger! Bare tull og tøys! Ennå har jeg trolig hatt flust av små hjernerystelser og en gang fikk jeg en skikkelig trykk i leggen. Jeg hadde en klump og et lite merke der ennå to år etter hendelsen. Neh,blir sjelden alvorlige skader på et slikt nivå.

Takk for dine gode råd!! Skal nok bruke dem, også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...