Gå til innhold

Fri fra jobb når en i familien er syk?

Anbefalte innlegg

Gjest Datteren

Lurer på følgende, og håper en eller annen sosionom eller lignende kan svare meg ;-)

Min far er blitt kreftsyk helt plutselig og jeg står oppført som hans nærmeste pårørende. (Jeg og min søster vel og merke)

Han legges inn for et lengre opphold på Radium om en mnds tid. Har hørt noe om at det finnes en mulighet for meg, som pårørende, å få fri til å være hos ham - altås uten at det går av mine feriedager eller egenmelding? Og har jeg rett til lønn også de dagene jeg velger å ta?

kan lite om dette, håper noen kan hjelpe meg.

Hilsen Sirill

Fortsetter under...

Jeg bare synser her .....

Jeg tror ikke du har krav på fri - men du kan jo snakke med en lege om å få sykemelding.

Evnt. du kan snakke med din arbeidsgiver - men da vil jeg tro permisjon uten lønn er det du kan håpe på.

Du kan jo snakke med din egen lege - evnt. med de på sykehuset hvor faren din skal , han kan jo spørre for deg hvis du ikke har kontakt med dem.

Kizza1365380506

Du kan søke omsorgspermisjon med lønn. Det kommer litt an på om du jobber i kommunen, stat eller privat på hvordan reglene er. I Fylkeskommunen går det helt greit, men jeg husker ikke om det er to uker, så lenge det er i rett opp-, nedadstigende linje eller ektefelle.

Litt til hjelp kanskje? Eller..

Har dere ikke en personalhåndbok på jobb? Eller en personalavdeling som kan svare på slike spørsmål. Grunnen til at jeg spør, er at jeg TROR at dette med velferdspermisjon er et gode som er gitt av enten en tariffavtale (som din bedrift kan være omfattet av), eller et gode bedriften gir sine ansatte.

Jeg er ikke sikker, men mener altså at det ikke er gitt i arbeidsmiljøloven eller på annen måte en generell rettighet alle i arbeidslivet har.

Det kan også være mulig at du har krav på omsorgslønn.

Jeg har ikke trålet verken http://www.lovdata.no eller http://www.trygdeetaten.no - men på sistnevnte fant jeg i alle fall dette:

"Pleiepenger ved pleie av en nær pårørende i livets sluttfase

Den som pleier en nær pårørende i hjemmet i livets sluttfase har rett til pleiepenger under fravær fra arbeidet. Pleiepenger ytes for 20 dager for hver enkelt pasient."

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger&path_sub=ytelser_mrved_mrbarns_mrsykdom#saerregler

Jeg håper uansett at du får velferdspermisjon med lønn fra din arbeidsgiver, evt. sykemelding eller annen støtte, slik at du kan ta deg av din far uten at du skal lide økonomisk.

Annonse

Gjest Datteren

Har dere ikke en personalhåndbok på jobb? Eller en personalavdeling som kan svare på slike spørsmål. Grunnen til at jeg spør, er at jeg TROR at dette med velferdspermisjon er et gode som er gitt av enten en tariffavtale (som din bedrift kan være omfattet av), eller et gode bedriften gir sine ansatte.

Jeg er ikke sikker, men mener altså at det ikke er gitt i arbeidsmiljøloven eller på annen måte en generell rettighet alle i arbeidslivet har.

Det kan også være mulig at du har krav på omsorgslønn.

Jeg har ikke trålet verken http://www.lovdata.no eller http://www.trygdeetaten.no - men på sistnevnte fant jeg i alle fall dette:

"Pleiepenger ved pleie av en nær pårørende i livets sluttfase

Den som pleier en nær pårørende i hjemmet i livets sluttfase har rett til pleiepenger under fravær fra arbeidet. Pleiepenger ytes for 20 dager for hver enkelt pasient."

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger&path_sub=ytelser_mrved_mrbarns_mrsykdom#saerregler

Jeg håper uansett at du får velferdspermisjon med lønn fra din arbeidsgiver, evt. sykemelding eller annen støtte, slik at du kan ta deg av din far uten at du skal lide økonomisk.

Så fint å få så mange svar her...Men uææ...nå reagerte jeg.." i livets sluttfase..."..? Vel, så ille er det heldigvis ikke! Uff, men jeg skal gjøre det jeg kan for å være hos ham, da.

Omsorgslønn har jeg ikke krav på. Det gjelder pleie i hjemmet. Jeg ønsker kun fri for å være der, jeg.

Takk igjen for alle svar! :-)

Så fint å få så mange svar her...Men uææ...nå reagerte jeg.." i livets sluttfase..."..? Vel, så ille er det heldigvis ikke! Uff, men jeg skal gjøre det jeg kan for å være hos ham, da.

Omsorgslønn har jeg ikke krav på. Det gjelder pleie i hjemmet. Jeg ønsker kun fri for å være der, jeg.

Takk igjen for alle svar! :-)

Beklager, mente ikke å si noe feil sånn. Det var mer hva som trygde-etaten sier man har krav på, ifbm. sykdom i familien. Det er langt mer hvis det er egne barn det er snakk om, som er alvorlig syke.

Jeg tror som sagt at det mest sannsynlig vil være aktuelt med velferdspermisjon for deg, forutsatt at bedriften har denne ordningen.

Beklager, mente ikke å si noe feil sånn. Det var mer hva som trygde-etaten sier man har krav på, ifbm. sykdom i familien. Det er langt mer hvis det er egne barn det er snakk om, som er alvorlig syke.

Jeg tror som sagt at det mest sannsynlig vil være aktuelt med velferdspermisjon for deg, forutsatt at bedriften har denne ordningen.

Hvis du er organisert og/eller (?) bedriften omfattes av en tariffavtale, så kanskje du kan finne noe konkret om det på nettet:

http://www.google.com/search?hl=no&ie=ISO-8859-1&q=velferdspermisjon+tariffavtale&lr=

(Legg evt. inn LO om du er organisert i et LO-forbund osv.)

Gjest timmian

Jeg bare synser her .....

Jeg tror ikke du har krav på fri - men du kan jo snakke med en lege om å få sykemelding.

Evnt. du kan snakke med din arbeidsgiver - men da vil jeg tro permisjon uten lønn er det du kan håpe på.

Du kan jo snakke med din egen lege - evnt. med de på sykehuset hvor faren din skal , han kan jo spørre for deg hvis du ikke har kontakt med dem.

Du skrev:

"Jeg tror ikke du har krav på fri - men du kan jo snakke med en lege om å få sykemelding."

Dine holdninger er til å grøsse av... sykemeldinger skal ikke utskrives til friske folk.

Mener du har krav på velferdspermisjon med lønn i slike tilfeller. Siden det gjelder din far kan du også mulignes få sykemelding.

Man kan _ikke_ få sykemelding fordi en slektning er syk! Dersom man selv blir så utkjørt og bekymret av det at man blir syk er det noe annet, men man har overhode ingen rett til sykemelding for å være hos en syk far.

Gjest anonym pga. pårørende

Man kan _ikke_ få sykemelding fordi en slektning er syk! Dersom man selv blir så utkjørt og bekymret av det at man blir syk er det noe annet, men man har overhode ingen rett til sykemelding for å være hos en syk far.

Nei, det kan man ikke. På papiret...

Hadde en kamerat som var kritisk syk i påsken. Hans_søster_fikk legen sin til å skrive sykmelding.

Hans samboer fikk ikke sykmelding, hun brukte en annen lege.

Så selv om regelen sier at man ikke får sykmelding, går det tydeligvis på hvor "snille" legene er.

Nei, det kan man ikke. På papiret...

Hadde en kamerat som var kritisk syk i påsken. Hans_søster_fikk legen sin til å skrive sykmelding.

Hans samboer fikk ikke sykmelding, hun brukte en annen lege.

Så selv om regelen sier at man ikke får sykmelding, går det tydeligvis på hvor "snille" legene er.

Det gjør det. Da Tiril (min 2 1/2-årige datter) hadde vært syk, syk, syk annenhver uke i et par mnd i fjor (hun var da 1 1/2 år) fikk jeg faktisk en ukes sykemelding for å være hjemme med henne så vi skulle komme oss begge to, jeg var da temmelig nedkjørt selv. Men så har jeg en lege som er grei å snakke litt rundt. :o)

Annonse

Jeg fikk ikke lønn da jeg besøkte min far på sykehuset (han ble innlagt i hu og hast med livstruende sykdom). En kollega av meg, fikk sykemelding av legen, da hennes mor plutselig ble syk. Hun hadde lønn hele tida mens mora lå på sykehus, hvor hun døde, samt i tiden fram til begravelsen var over. En lærer søkte skolestyret om lønn under farens sykdom og død, og fikk alt dekket (han hadde jobbet litt innimellom da). Så praksis er nok forskjellig.

Gjest dessverre

Jeg tror neppe du har noen rettigheter ang fri.

Det som er vanlig å gjøre er å sykemelde den nærmeste pårørende. Dette da med utgangspunkt i at det er en psykisk påkjenning eller andre ting.

Mannen til venninnen min fikk ikke fri da hun lå på sykehus, enda de til og med har barn hjemme.

Enkelte arbeidsgivere har imidlertid ordninger med velferdspermisjon, men demå du høre med arbeidsgiver om.

Lykke til og god bedring til din far!

Gjest ikke alltid like lett

Du skrev:

"Jeg tror ikke du har krav på fri - men du kan jo snakke med en lege om å få sykemelding."

Dine holdninger er til å grøsse av... sykemeldinger skal ikke utskrives til friske folk.

Selvfølgelig skal det det. Det finnes mange situasjoner der man sykemelder friske mennesker, men at man står i en vanskelig situasjon.

Det er slett ikke snakk om hodninger, og du bør ikke uttale deg før du selv har vært i en slik situasjon.

Livet er ikke like enkelt for alle hele tiden, og neste gang kan det være deg selv som trenger en håndsrekning av noe slag. Kan hende du også trenger en sykemelding.

Men dette ønsker jeg ikke min verste fiende, da det å være pårørende kan være like ille som det å være syk.

Du skrev:

Man sitter ikke standby ved en av sine nærmeste og er helt ved sine "fulle fem" - det kan kalles syk å ikke klare å konsentrere seg på jobben, fordi man hele tiden sitter med kloen av angst for hva som skjer. Man skvetter når telefonen ringer, etc. etc. Noen leger forstår slikt, heldigvis. Og da er det ikke så nøye om ikke du gjør det.

Du skrev:

Jeg synes faktisk dette er et tilfelle hvor man bør få fri - og det er jo derfor man faktisk får sykemelding i mange tilfeller også. Men det er jo selvfølgelig opp til legen å vurdere. Det er en ganske stor påkjenning å ha en av sine nærmeste alvorlig syk - og det kan også være avgjørende for den syke å ha noen ved sin side.

Hvis du skal ta trygdesnyltere så finnes det ganske mange andre du bør ta først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...