Gå til innhold

Bilkjøp-Overreagerer jeg?


Anbefalte innlegg

Pappa Bjørn

Vel,jeg var jo idag å så på bilen sammen med kjæresten min(han er relativt bilkyndig), men jeg fikk ikke komme med en kompis som var autorisert på biler senere. Da jeg krevde test -evt- å komme med en kompis sa han at test var greit,kompis var uaktuelt! Det ble bare mer uaktuelt da jeg reklamerte at det var -jeg- som krevde test,dermed kunne jeg vel heller som et alternativ ta en kompis med. Men neida. Synes hele greia var suspekt jeg.. Fra det første som var at han ikke så penget med å bytte paraplyer enda det oset olje inne i bilen..

Jeg bor i nord utenfor tromsø, så plassene jeg leter er helst området tromsø(omkrets),midt og nordtroms. I utgangspunktet så er jeg åpen for å -vurdere- alt.

Er aller mest positiv til japser. Helst ikke opeler(dårlig el. i motor)...

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=257905

http://www.kupp.no/imaker?id=668207

http://www.kupp.no/imaker?id=665122

http://biltorget.no/annonse.asp?ID=54569

Nå har jeg riktignok søkt på Nord-Norge så avstandene kan nok være store for deg, men det er i alle fall en liten pekepinn på hva som er tilgjengnelig.

Dersom du har muligheten kan du også få mye mer for pengene om du er villig til å reise litt for å finne en bil.

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    6

  • Pappa Bjørn

    2

  • nick

    2

  • Biffalo

    2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest raklefanten

Skjønner ikke helt problemet, etter og ha lest hele tråden.

Om det er så mange bruktbiler på markdet, så kan vel du like gjerne kjøpe en av de andre, uten og sutre.

Jeg syns du overreagerer, om dette ikke var "draømmebilen din" til en billig penge.

P.s. syns det er rett og rimlig at du måtte ha betalt en eventuell naf test. da dette var ett krav fra deg.

Bruk en forhandler, eller forhold deg til de som selger bilen sin selv, på dems premisser.

Vennlig hilsen

Selvsagt har du rett til å bli forbanna, men hva hjelper det? Selgeren skrur det opp og ned for det, og du lar det skje... Drit i bilen og drit i fyren- her lukter det muffens i mosen hele veien og sannsynligheten for at du blir sittende igjen med skjegget fullt av postkasser, er stor. Bruktbiler er det nok av, så finn en annen.

Det er begrenset hva man kan forlange av en gammel kjerre. Store utgifter vil det mest sannsynlig bli uansett når bilen er så gammel. Spandere NAF test vet jeg ikke om jeg hadde giddet her. Kjenner du noen som har såpass peiling på bil at de kan være med å kikke ved senere anledning? Jeg har hatt morfar, gammel bilmekaniker, med meg og kikket noen ganger, og det har vist seg å være klokt.

Forøvrig har jeg tilgode å treffe på en selger som har vært villig til å betale NAF test. Vi har betalt NAF test på 3 biler selv, dog i en annen prisklasse. Da vi hadde noen som var interessert i vår bil som ville ha NAF test, og ikke godtok den vi hadde som var 1 1/2 år gammel fikk de vær så god betale selv. NAF fant ikke alt det jeg hadde opplyst dem om på forhånd engang...

Forøvrig ville jeg investert i noe annet enn en gammel Ford.

Gjest Daraan

>>Det er -kjøpers- marked i bilmarkedet idag og de aller fleste vil ha bilen bort fort. Om du vil sitte med bilen i 2mnd,noe jeg anser som noe lenge,så er det jo seff opp til deg..

Sånn er det i et fritt marked, aksepter eller la være.

>>Selv om -du- vet hva som er galt med bilen så rekker ikke det for alle. Alle er ikke like godtroende, og selv om du ikke lurer de så -kan- det være feil med bil som du ikke vet om.

Selvsagt, noe risiko må man ta.

>>(Erfaring med slikt bilkjøp). Ikke alle stoler på folk de ikke kjenner...

Gamle biler, dvs i denne prisklassen er belemret med mange feil, og det må du regne med. Hvis du ikke vil ta sjanser, må du opp i prisklasse.

>>Og for å si det på tidens bilmarkeds korrekte måte så er det -kjøpers- marked nå for tiden. Er så mange bruktbiler at man stort sett kan velge og vrake... Det er ikke kjøper som sitter i saxa om salg ikke går i orden,det er selger som vil ha bilen vekk og som ikke gidder strekke seg for å få til det.

Er det mange nok kjøpere, og selger vil vente på den rette, så er det slik.

>>Men jeg sytnes han her selgeren var helt....vet ikke hva jeg skal si...da jeg forklarte hvorfor jeg ville teste bilen...(fordi jeg har kjøpt bil med skjulte feil før),så ble han rett og slett hånlig mot meg! Les: "daaaaaakar..." osv.

Hvis du ikke liker markedsøkonomi, kjøp ny bil med garanti osv. men da må du betale prisen også.

"Sånn er det i et fritt marked, aksepter eller la være."

Jajøss,gudhjelpemeg,sitt med bilen,ingen problem,det er nok av biler å se på. Det aksepterer jeg fult ut,men jeg aksepterer -ikke- måten han behandlet meg på! Og jeg kjøper ikke biler på slike premisser.

"Selvsagt, noe risiko må man ta."

Risikoer må man selvsagt ta,men man -trenger- jo strengt tatt ikke å ta omtrent det største risikokjøpet men finner. Er jo mulig å gjøre risikoen mindre da! Og kan man det så gjør man jo helst det. Og spesielt når bilkjøper var slik,så er ikke det en risiko jeg trenger å ta.

"Gamle biler, dvs i denne prisklassen er belemret med mange feil, og det må du regne med. Hvis du ikke vil ta sjanser, må du opp i prisklasse."

-Mange- gamle biler i denne prisklassen er belemret med feil,men -langt- fra alle! Jeg har sett på -mange- biler i samme klassen og billigere,som er så godt som feilfri eller faktisk helt feilfri! Samtidig har jeg også sett på dyrere biler som er så fullpakket av feil at de er knapt nok verdt vrakpanten!

"Er det mange nok kjøpere, og selger vil vente på den rette, så er det slik."

Jada,det skal da selger virkelig få lov til. Men det -er- ikke å komme unna at det for tiden i norge er mange flere bilselgere enn kjøpere. Og har du tid til å vente så versgo'!

"Hvis du ikke liker markedsøkonomi, kjøp ny bil med garanti osv. men da må du betale prisen også."

Da jeg,som jeg har skrevet ovenfor, -vet- at det finnes feilfrie biler på markedet til samme pris og lavere.. -Og- ikke minst hyggeligere selgere som gir mer trygghet,så trenger jeg rett og slett ikke finne meg i det her som skjedde nå.

Annonse

Ulv I Faarikaal

"Sånn er det i et fritt marked, aksepter eller la være."

Jajøss,gudhjelpemeg,sitt med bilen,ingen problem,det er nok av biler å se på. Det aksepterer jeg fult ut,men jeg aksepterer -ikke- måten han behandlet meg på! Og jeg kjøper ikke biler på slike premisser.

"Selvsagt, noe risiko må man ta."

Risikoer må man selvsagt ta,men man -trenger- jo strengt tatt ikke å ta omtrent det største risikokjøpet men finner. Er jo mulig å gjøre risikoen mindre da! Og kan man det så gjør man jo helst det. Og spesielt når bilkjøper var slik,så er ikke det en risiko jeg trenger å ta.

"Gamle biler, dvs i denne prisklassen er belemret med mange feil, og det må du regne med. Hvis du ikke vil ta sjanser, må du opp i prisklasse."

-Mange- gamle biler i denne prisklassen er belemret med feil,men -langt- fra alle! Jeg har sett på -mange- biler i samme klassen og billigere,som er så godt som feilfri eller faktisk helt feilfri! Samtidig har jeg også sett på dyrere biler som er så fullpakket av feil at de er knapt nok verdt vrakpanten!

"Er det mange nok kjøpere, og selger vil vente på den rette, så er det slik."

Jada,det skal da selger virkelig få lov til. Men det -er- ikke å komme unna at det for tiden i norge er mange flere bilselgere enn kjøpere. Og har du tid til å vente så versgo'!

"Hvis du ikke liker markedsøkonomi, kjøp ny bil med garanti osv. men da må du betale prisen også."

Da jeg,som jeg har skrevet ovenfor, -vet- at det finnes feilfrie biler på markedet til samme pris og lavere.. -Og- ikke minst hyggeligere selgere som gir mer trygghet,så trenger jeg rett og slett ikke finne meg i det her som skjedde nå.

Jeg vil bare fokusere på en ting:

en gammel bil til 15.000 koster kanskje en 20-del av en ny. Det går altså 20 gamle biler på en ny !

Dette burde tilsi at man ikke får alt for så lite penger.

Var min bil feilfri, ville jeg hatt mer for den, og den er brått ikke i den prisklassen lenger. Samme biler som min ble solgt for dobbelt så mye fordi de bilene var rustfrie med masse nye deler. Derfor var min så billig, fordi den ikke var fri for rust og det var ting som måtte byttes.

Derfor må man ikke legge så mye følelser i bilkjøp, men kun vurdere det tekniske og hvilke sjanser man tar. Det bestemmer prisen. Jeg satte ned prisen fra 25.000 til 17.000 fordi ingen ville kjøpe den, jeg griner ikke for det.

Gjest Daraan

Skjønner ikke helt problemet, etter og ha lest hele tråden.

Om det er så mange bruktbiler på markdet, så kan vel du like gjerne kjøpe en av de andre, uten og sutre.

Jeg syns du overreagerer, om dette ikke var "draømmebilen din" til en billig penge.

P.s. syns det er rett og rimlig at du måtte ha betalt en eventuell naf test. da dette var ett krav fra deg.

Bruk en forhandler, eller forhold deg til de som selger bilen sin selv, på dems premisser.

Vennlig hilsen

Naftest er ok. Jeg krevde og jeg skulle betale. Ingen problem! Men leste du (??) så ville du også sett at verken det eller at jeg -måtte- ha bilen var problemet for jeg måtte heller ikke ha den bilen.

Problemet var: om jeg overreagerer når jeg blir irritert og avslår bilen når selgeren håner meg i telefon og viser tydelige tegn på at han ikke stoler på bilen sin. Overreagerer jeg når jeg heller ikke stoler på bilen da, jeg som ikke har grunn til det??

Gjest Daraan

Jeg synes du gjorde det riktige her. Det jeg ikke synes du gjorde riktig er å vurdere å kjøpe en gammel sierra. Kjøp deg heller en Toyota, da er du mer sikker på at du får en bil som holder en stund. Gamle Forder er noe dritt, rett og slett.

Er fullstendig enig! Japser holder evig omtrent! Ideelt sett så blir det nok en japse på meg.

Men ford er litt bedre å kjøre daa.. Dessuten var det bakhjulsdrift. Lettere å vedlikeholde.

Gjest Daraan

Selvsagt har du rett til å bli forbanna, men hva hjelper det? Selgeren skrur det opp og ned for det, og du lar det skje... Drit i bilen og drit i fyren- her lukter det muffens i mosen hele veien og sannsynligheten for at du blir sittende igjen med skjegget fullt av postkasser, er stor. Bruktbiler er det nok av, så finn en annen.

Åh! Det var som jeg skulle skrevet det selv! :-) Takker!

Gjest Daraan

Det er begrenset hva man kan forlange av en gammel kjerre. Store utgifter vil det mest sannsynlig bli uansett når bilen er så gammel. Spandere NAF test vet jeg ikke om jeg hadde giddet her. Kjenner du noen som har såpass peiling på bil at de kan være med å kikke ved senere anledning? Jeg har hatt morfar, gammel bilmekaniker, med meg og kikket noen ganger, og det har vist seg å være klokt.

Forøvrig har jeg tilgode å treffe på en selger som har vært villig til å betale NAF test. Vi har betalt NAF test på 3 biler selv, dog i en annen prisklasse. Da vi hadde noen som var interessert i vår bil som ville ha NAF test, og ikke godtok den vi hadde som var 1 1/2 år gammel fikk de vær så god betale selv. NAF fant ikke alt det jeg hadde opplyst dem om på forhånd engang...

Forøvrig ville jeg investert i noe annet enn en gammel Ford.

Litt av poenget mitt her er at det er -ikke- begrenset hva man kan forlange av gamle biler. Man må selvsagt ta hensyn til at de generelt er slitte,men det går -utemerket- godt an å finne en gammel bil som er i topp stand selv om den er slitt! Og til en lav pris! Og om noen sier noe annet så er det bare rett og slett et salgstriks! Store utgifter blir det uansett med bil.

Jeg ville spandere naftest på bilen fordi selgeren rett og slett virket luguber og jeg stolte ikke på han i det hele tatt. Han ga meg -ingen- grunn til å stole på han!

Jeg hadde med meg kjøresten å se på bilen,og han er ganske flink! Han skrur alt på bilen sin selv. MEN: han har ikke kunnskap eller mulighet til å ta grundigere sjekker,noe jeg ville pga selgeren,derfor ville jeg ha med meg en kompis som er autorisert til å ta sånne tester. Men det fik jeg jo ikke lov til hos selgeren..

Mange bruktbiler vises med nylig tatt test slik at det ikke blir særlige tvil om feil. Men om ikke bilen har slik,så er det jo klart at selgeren ikke gidder koste på den det,såfremt han ikke er interessert i å få bilen solgt.

Da jeg har erfaring med at ford generelt er gode å kjøre,så er jeg relativt åpen for ford.

Gjest Daraan

Jeg vil bare fokusere på en ting:

en gammel bil til 15.000 koster kanskje en 20-del av en ny. Det går altså 20 gamle biler på en ny !

Dette burde tilsi at man ikke får alt for så lite penger.

Var min bil feilfri, ville jeg hatt mer for den, og den er brått ikke i den prisklassen lenger. Samme biler som min ble solgt for dobbelt så mye fordi de bilene var rustfrie med masse nye deler. Derfor var min så billig, fordi den ikke var fri for rust og det var ting som måtte byttes.

Derfor må man ikke legge så mye følelser i bilkjøp, men kun vurdere det tekniske og hvilke sjanser man tar. Det bestemmer prisen. Jeg satte ned prisen fra 25.000 til 17.000 fordi ingen ville kjøpe den, jeg griner ikke for det.

25 000,- for gammel bil -med- rust og uten noe påskostet motor???? Ja da skjønner jeg jo hvorfor du har sittet med den en stund...

Jeg har nå vært i bilmarkedet en stund nå med erfarne folk som har hjulpet meg,og jeg har lært mye og sett mye.. Du får nok ikke overtalt meg nei!

For å gi deg xempler på hva jeg har sett: Volvo86mod,-uten- feil(grundig testet i forkant) og rust,nye slitedeler i motor og frontrute og prisen var av verkstedet satt til 14,500. Itillegg hadde denne -gamle- bilen bare gått 140tkm!

Over til neste bil! Strøken mazda,87mod,en rustblemme ved bakvindu,nylig eutestet pga salg,nye slitedeler i motor,20 000,-

Ford,87-mod,-uten- rust og nye slitedeler i motor samt andre deler skiftet.14000,-.

Testet og shinet ford fra slutten av åtti til 5,000,- Gammelmannseid!Solgt i hast grunnet død.

Strøken peugot fra slutten av åtti til 10000.-..

Kun forden til fjorten var uten årsavg. Jeg vet ikke jeg....er det bare -jeg- som er så heldig å finne og høre om slike biler??? Er jeg unik eller...?? Uheldigvis måtte jeg avslå noen av disse bilene pga enten for høy forsikring eller forbruk,eller at jeg har vært for sent ute..

Så jeg gidder ikke kaste bort tiden på uærlige selgere eller biler til 20000 som er feil på når jeg vet fullt og helt at jeg kan finne billigere biler som det ikke finnes feil på utenom at de er gammel.

Ulv I Faarikaal

25 000,- for gammel bil -med- rust og uten noe påskostet motor???? Ja da skjønner jeg jo hvorfor du har sittet med den en stund...

Jeg har nå vært i bilmarkedet en stund nå med erfarne folk som har hjulpet meg,og jeg har lært mye og sett mye.. Du får nok ikke overtalt meg nei!

For å gi deg xempler på hva jeg har sett: Volvo86mod,-uten- feil(grundig testet i forkant) og rust,nye slitedeler i motor og frontrute og prisen var av verkstedet satt til 14,500. Itillegg hadde denne -gamle- bilen bare gått 140tkm!

Over til neste bil! Strøken mazda,87mod,en rustblemme ved bakvindu,nylig eutestet pga salg,nye slitedeler i motor,20 000,-

Ford,87-mod,-uten- rust og nye slitedeler i motor samt andre deler skiftet.14000,-.

Testet og shinet ford fra slutten av åtti til 5,000,- Gammelmannseid!Solgt i hast grunnet død.

Strøken peugot fra slutten av åtti til 10000.-..

Kun forden til fjorten var uten årsavg. Jeg vet ikke jeg....er det bare -jeg- som er så heldig å finne og høre om slike biler??? Er jeg unik eller...?? Uheldigvis måtte jeg avslå noen av disse bilene pga enten for høy forsikring eller forbruk,eller at jeg har vært for sent ute..

Så jeg gidder ikke kaste bort tiden på uærlige selgere eller biler til 20000 som er feil på når jeg vet fullt og helt at jeg kan finne billigere biler som det ikke finnes feil på utenom at de er gammel.

Bra.

Man må ta seg god tid.

Annonse

Gjest Daraan

Bra.

Man må ta seg god tid.

Ja,når jeg ikke har råd til å kjøpe ny bil om jeg skulle bli lurt så synes jeg det er viktig å ta seg tid.

Og når det gjelder bra biler jeg har vært for sen til så gjelder det stort sett biler jeg har fått vite om -etter- de har blitt solgt.

Gjest Iznogood

Når jeg selger bil i prisklasse under førti tusen, så sier jeg _take it or leave it_ som den er. Jeg har bestemt prisen og om det ikke skulle passe kjøper så er ikke det mitt problem. NAF-test? Hvorfor i alle dager ta NAF-test på en gammel bruktbil? Man må da regne med at på biler som er gamle og billige vil man finne noe gæærnt, nå eller senere. Om jeg skulle ta tilbake en bil jeg hadde solgt dersom motoren raste etter en uke? Nei! Gamle biler ER gamle biler, og sånt må en da bare regne med.

Ulv I Faarikaal

Ja,når jeg ikke har råd til å kjøpe ny bil om jeg skulle bli lurt så synes jeg det er viktig å ta seg tid.

Og når det gjelder bra biler jeg har vært for sen til så gjelder det stort sett biler jeg har fått vite om -etter- de har blitt solgt.

Det jeg ikke sa, var at jeg måtte koste på bilen min kr 7000 for å få den EU-godkjent. Uten det ville den overhode ikke blitt solgt. Allikevel griner jeg ikke.

Når jeg selger bil i prisklasse under førti tusen, så sier jeg _take it or leave it_ som den er. Jeg har bestemt prisen og om det ikke skulle passe kjøper så er ikke det mitt problem. NAF-test? Hvorfor i alle dager ta NAF-test på en gammel bruktbil? Man må da regne med at på biler som er gamle og billige vil man finne noe gæærnt, nå eller senere. Om jeg skulle ta tilbake en bil jeg hadde solgt dersom motoren raste etter en uke? Nei! Gamle biler ER gamle biler, og sånt må en da bare regne med.

Feil er det alltids. Det som er viktig er om røkla er kondemnerbar eller ikke. Sånn som den Mazdan som eieren kjørte inn på Ullern bil, han skulle skifte eksospotte. Mekken kjørte skrujernet rett gjennom festet til bakre støtdemper. Hva gjør du med såntno, spurte jeg. Hiver bilen, svarte han. Bilen så jo ikke så gæern ut, sånn fra utsiden, så en lettlurt Daraan kunne nok kjøpt den for 10-12000 kr. Vår Daraan er smartere, og dere to er premieeksempler på hvorfor man skal forlange test, SPESIELLT når bilen er gammel.

Gjest Daraan

Når jeg selger bil i prisklasse under førti tusen, så sier jeg _take it or leave it_ som den er. Jeg har bestemt prisen og om det ikke skulle passe kjøper så er ikke det mitt problem. NAF-test? Hvorfor i alle dager ta NAF-test på en gammel bruktbil? Man må da regne med at på biler som er gamle og billige vil man finne noe gæærnt, nå eller senere. Om jeg skulle ta tilbake en bil jeg hadde solgt dersom motoren raste etter en uke? Nei! Gamle biler ER gamle biler, og sånt må en da bare regne med.

Naftest for å -vite- hva somer galt med den da! OM du ikke har forespeilt deg å koste på den mye,så vil du da helst ikke det når du kjøper en bil. Uansett gammel eller ny.

Forøvrig så sier jeg også til deg at det -finnes- gamle biler som -er- feilfrie. Jeg har sett på en drøss av de,så jeg godtar at gamle biler er slitt men jeg godtar -ikke- feil! Da kan bilselger bare sette så mange krav han ønsker,for jeg leter bare rett og slett bare videre etter en bil som -er- feilfri(som jeg førovrig vet jeg vil finne mange av),og kanskje til og med til en lavere pris.

Forøvrig kan du lese en av mine siste svar til Ulv I Faarikaal der jeg har ramset opp noen av de bilene jeg har sett på den siste tiden som har vært helt feilfri faktisk. Og enda bor jeg i nordnorge,der det selges færre biler enn i sør og det er lange geografiske avstander mellom hver...

Gjest Daraan

Det jeg ikke sa, var at jeg måtte koste på bilen min kr 7000 for å få den EU-godkjent. Uten det ville den overhode ikke blitt solgt. Allikevel griner jeg ikke.

Hehe,neh jeg synes ikke veldig synd på deg. Var den i så dårlig stand så skulle jo også det bare mangle. Jeg må si at jeg heller ikke ville kjøpt den bilen om du bare med all den påkostningen -akkurat- fikk den godkjent, så ligger det gjerne ennå flere feil å lurer da eugodkjennelsen bare går ut fra hva som er bra ut fra sikkerhetssyn og ikke hva som er bra i sin helhet.

Uansett er det en sum du må regne med å koste på bilen om du vil få den solgt,da du sikkert likevel -kunne- fått den solgt likevel. Men det er -ikke- en sum jeg hverken vil eller trenger koste på en bil jeg kjøper. Dermed står jo jeg fritt til å forkaste din bil da jeg ikke vil stå for feil,mens du som vil få den solgt ikke står like fritt som jeg i praksis om du skal ha like gode sjanser som meg..

Gjest Iznogood

Feil er det alltids. Det som er viktig er om røkla er kondemnerbar eller ikke. Sånn som den Mazdan som eieren kjørte inn på Ullern bil, han skulle skifte eksospotte. Mekken kjørte skrujernet rett gjennom festet til bakre støtdemper. Hva gjør du med såntno, spurte jeg. Hiver bilen, svarte han. Bilen så jo ikke så gæern ut, sånn fra utsiden, så en lettlurt Daraan kunne nok kjøpt den for 10-12000 kr. Vår Daraan er smartere, og dere to er premieeksempler på hvorfor man skal forlange test, SPESIELLT når bilen er gammel.

dere to er premieeksempler på hvorfor man skal forlange test, SPESIELLT når bilen er gammel.

Skjønte ikke den jeg..

Jeg selger bilen som den èr, og kjøper kjøper bilen slik den èr. Begge er fullt klar over, -og enige i, at det er en gammal bil som har sikkert sine feil og mangler, men selges slik i den tilstand den er. Jeg ser forøvrig verdien av en test på merkeverksted dersom en bil er i en adskillig høyere prisklasse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...