Gå til innhold

Fettprosent

tigertrollet

Anbefalte innlegg

tigertrollet

Hvordan måles fettprosenten egentlig?

Må det brukes et apparat på treningsstudioet (og hva gjør det??) eller kan man finne ut av det selv på noen måte?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På en skikkelig måte er det vha. en maskin som scanner kroppen din og måler volumet. Jeg vil tro at man kan måle selv også med målebånd. Så finnes det sikkert andre måter.......

Har du trent så mye nå at du vil sjekke???? Jeg ble målt med en maskin flere ganger i en klinisk studie jeg var med på - men jeg fikk meg aldri til å spørre om resiltatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

På en skikkelig måte er det vha. en maskin som scanner kroppen din og måler volumet. Jeg vil tro at man kan måle selv også med målebånd. Så finnes det sikkert andre måter.......

Har du trent så mye nå at du vil sjekke???? Jeg ble målt med en maskin flere ganger i en klinisk studie jeg var med på - men jeg fikk meg aldri til å spørre om resiltatet.

Ja, jeg er bare nysgjerrig da:)

Jeg har gått såpass mye opp i vekt på de siste fire mndr at det hadde vært interessant å sjekke. Jeg var vel og merke undervektig da jeg startet til at jeg nå er over matchvekt.

Men jeg har trent relativt hardt, så noe er vel muskler.

Vet du om de tar noe for sånn måling på treningsstudioene?

Spurte du ikke om resultatet? *ler*

Det hadde vel vært greit å vite hva du lå på, så kunne du ha sammenlignet med tid og stunder.

Går det bra med spinningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er bare nysgjerrig da:)

Jeg har gått såpass mye opp i vekt på de siste fire mndr at det hadde vært interessant å sjekke. Jeg var vel og merke undervektig da jeg startet til at jeg nå er over matchvekt.

Men jeg har trent relativt hardt, så noe er vel muskler.

Vet du om de tar noe for sånn måling på treningsstudioene?

Spurte du ikke om resultatet? *ler*

Det hadde vel vært greit å vite hva du lå på, så kunne du ha sammenlignet med tid og stunder.

Går det bra med spinningen?

Jeg irriterer meg grønn nå .... men jeg kan jo ringe de og sjekke. Jeg vil gå ned da - har ikke gått ned i kilo men mener å ha blitt litt fastere i fisken. Derfor hadde det jo vært kult å vite fettprosenten.

Spinningen går bra - men nå ror jeg en del også - de har den dødkjekke instruktøren der ...... jeg kommer til å bli råsprek!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Jeg irriterer meg grønn nå .... men jeg kan jo ringe de og sjekke. Jeg vil gå ned da - har ikke gått ned i kilo men mener å ha blitt litt fastere i fisken. Derfor hadde det jo vært kult å vite fettprosenten.

Spinningen går bra - men nå ror jeg en del også - de har den dødkjekke instruktøren der ...... jeg kommer til å bli råsprek!!!

Hehe, jeg skjønner at spinning og roing er tingen hvis man skal ha noe lekkert og inspirerende å se på.

Har trent litt på forskjellige sentre i de siste ukene og må si at det er stor forskjell fra sted til sted når det gjelder "se-og-bli-sett-faktoren" i styrkesalene! jeeezus! Merkelig fenomen. Jeg var i mange år vant til å trene med pensjonister som har kakepause, men har nå funnet en mellomting.

Ja, tenkte å bruke fettprosenten i forhold til kosten og treningen. Forstår det dithen at det er en fin ting å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du må gjøre det skikkelig hos en lege, i hvert fall dersom du vil ha et resultat som stemmer. Men jeg er ikke helt sikker da det kan ha kommet noen artige apparater på området.

Bedre er det vel nesten å bruke målebånd og speil for å sjekke formen i ny og ne.

Vekt er i hvert fall et ganske meningsløst hjelpemiddel dersom man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Jeg tror du må gjøre det skikkelig hos en lege, i hvert fall dersom du vil ha et resultat som stemmer. Men jeg er ikke helt sikker da det kan ha kommet noen artige apparater på området.

Bedre er det vel nesten å bruke målebånd og speil for å sjekke formen i ny og ne.

Vekt er i hvert fall et ganske meningsløst hjelpemiddel dersom man trener.

Skal målene bare bli mindre og mindre når man trener på seg muskler? Det virker litt ulogisk. Eller er det bare rundt midjen det måles?

Og man trenger jo fettprosenten for å regne ut "fettfri kroppsvekt" som jeg har lest om for riktig inntak av mat/væske..?!

Dessuten er det vel greit å vite om man ligger der man skal eller over/under.

Burde vært en enkel tredjegradsligning å finne ut da da. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal målene bare bli mindre og mindre når man trener på seg muskler? Det virker litt ulogisk. Eller er det bare rundt midjen det måles?

Og man trenger jo fettprosenten for å regne ut "fettfri kroppsvekt" som jeg har lest om for riktig inntak av mat/væske..?!

Dessuten er det vel greit å vite om man ligger der man skal eller over/under.

Burde vært en enkel tredjegradsligning å finne ut da da. Synes jeg.

Man skal aldri se bortifra at det finnes en eller annen ligning i forhold til dette...:)

Nei, du bør måle rundt livet, rundt brystet, rundt lår, legger og overarmer.

Du vil nok bli mindre/holde deg på det samme rundt livet (litt avhengig av hvor stor du er, er du tynn vil du selvsagt ikke ha mye å gå på), mens du vil øke de andre stedene du måler.

Du kan selvsagt måle akkurat hvor du vil måle, men dette er de vanligste stedene man sjekker.

Dersom du i tillegg velger å veie deg f.eks. en gang i mnd for å se om det har gått opp eller ned, så vei deg før frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Man skal aldri se bortifra at det finnes en eller annen ligning i forhold til dette...:)

Nei, du bør måle rundt livet, rundt brystet, rundt lår, legger og overarmer.

Du vil nok bli mindre/holde deg på det samme rundt livet (litt avhengig av hvor stor du er, er du tynn vil du selvsagt ikke ha mye å gå på), mens du vil øke de andre stedene du måler.

Du kan selvsagt måle akkurat hvor du vil måle, men dette er de vanligste stedene man sjekker.

Dersom du i tillegg velger å veie deg f.eks. en gang i mnd for å se om det har gått opp eller ned, så vei deg før frokost.

"brystet" -så jeg kan se frem til større pupper?! jajamennsann:)

Skal høre med instruktørene om de har en sånn fett-apparat-dings. I og med at jeg er dårlig i matte og bare har tommestokk:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre med instruktørene om de har en sånn fett-apparat-dings. I og med at jeg er dårlig i matte og bare har tommestokk:-P

Det spørs om du får så mye større pupper, men du kan risikere å få et mer muskuløst brystparti for ikke å snakke om bredere rygg (v-form - flott på kvinnfolk!).

Ja, spør på studioet. Ikke umulig at de kan ha noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei tigertrollet, ikke begynn å måle fettprosenten, uff...

Tren fornuftig, spis fornuftig og smil mye. Da blir du enda flottere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Neinei tigertrollet, ikke begynn å måle fettprosenten, uff...

Tren fornuftig, spis fornuftig og smil mye. Da blir du enda flottere :)

Nei, schlæpp åff;-P

Jeg er bare nysgjerrig. Jeg kommer aldri til å bli hysterisk og slanker meg _absolutt_ ikke. Heller tvert om.

Jeg har bare vært undervektig og lurer på om den nye vekta nå er fornuftig. Jeg føler meg vel om dagen og jeg smiler opptil flere ganger om dagen.*s*

Men man kommer jo borti 'fettfri kroppsvekt' og 'fettprosent' overalt man leser. Kan være et hjelpemiddel på lik linje med andre ting bare:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rufsetufsa

Tommestokk eller neglfil? :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, schlæpp åff;-P

Jeg er bare nysgjerrig. Jeg kommer aldri til å bli hysterisk og slanker meg _absolutt_ ikke. Heller tvert om.

Jeg har bare vært undervektig og lurer på om den nye vekta nå er fornuftig. Jeg føler meg vel om dagen og jeg smiler opptil flere ganger om dagen.*s*

Men man kommer jo borti 'fettfri kroppsvekt' og 'fettprosent' overalt man leser. Kan være et hjelpemiddel på lik linje med andre ting bare:-)

Fettfri kroppsvekt? Da tror jeg vi snakker om meget seriøs anorexia eller ufrivillig ihjelsultede mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Fettfri kroppsvekt? Da tror jeg vi snakker om meget seriøs anorexia eller ufrivillig ihjelsultede mennesker.

Neinei, nå misforstår du.. Man beregner inntak på bakgrunn av fettfri kroppsvekt, f.eks når det gjelder styrkedrikk etter trening:

"...Ved hjelp av kosttilskudd kan vi optimalisere dette inntaket. Et eksempel kan være å bruke 0,5-0,6 gram druesukker (dextrose) pr. kilo fettfri kroppsvekt..."

Det var DET jeg var ute etter skjønner'u.

Lugna ner lite nu;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, nå misforstår du.. Man beregner inntak på bakgrunn av fettfri kroppsvekt, f.eks når det gjelder styrkedrikk etter trening:

"...Ved hjelp av kosttilskudd kan vi optimalisere dette inntaket. Et eksempel kan være å bruke 0,5-0,6 gram druesukker (dextrose) pr. kilo fettfri kroppsvekt..."

Det var DET jeg var ute etter skjønner'u.

Lugna ner lite nu;-)

Ok *puster ut*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Kjære tigertroll! Bruk speilet eller la kjæresten se nøye på deg, netto! På NIMI måler de deg samtidig med at du tester kondisen på tredemølle. Som medlem i DNL får du god rabatt. De tar en klype og måler på magen, låret og armen, ser i en tabell og vips: Prosenten!

Målte meg for 20 år siden, prosenten var da mellom 7 og 8, og det tilsvarte min BMI på ca. 21. Men likevel var det litt å klype på her og der. De mannlige toppbalettdanserne må nok ha mindre, men kvinner har (og bør ha) en del mer, spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...