Gå til innhold

Han er blitt helt tullete og avhengig!


Anbefalte innlegg

Gjest kona

Mannen min har oppdaget Netthandel auksjonen.

I løpet av 3 uker har han handlet for ca. 18 000;

Greit nok kanskje , men her er problemet : Han setter det frem på skjermen med en gang han kommer hjem fra jobb, og der kjøper han helt frem til de stenger.

Han har kjøpt 2 frityrgryter ( har en fra før) , 2 brødristere, foundeegryte( som vi har fra før), Støvsuger ( som vi har fra før) , til og med en kokeplate ( selv om vi har en flott komfyr) ,2 drill( har ogsåå det fra før ) vannscooter ( som ikke kommer til å bli brukt), og en haug med elektrisk verktøy som bare kommer til å ligge der , siden han ikke liker å drive på med noe slikt!

Hmm....hva kan en kone gjøre ?Snakke nytter ikke i alle fall

(")

Og i går fant han en ny side på nettet ; kunst...

Tragikomisk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103760-han-er-blitt-helt-tullete-og-avhengig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen din har et avhengighetsproblem.

Han bør få hjelp før dere blir økonomisk ruinert og huset er fylt opp med duppeditter.

Første skritt på vegen er at han innser at han har et problem.

At han bruker så mye tid på dette og kjøper ting som dere åpenbart ikke har bruk for taler for at han har et problem.

I det går ut over familielivet og helsa er et annet moment.

Hjelp:

http://www.hjelpelinjen.no/eway/default.asp

Tlf: 800 800 40

(Dette er tiltak for lignende problematikk)

-Støttegrupper

-Familieterapi

-Alternative aktivieter

-Minske tilgjengeligheten til nettet

-Begrense tiden på nettet

Annonse

Fort gjort på den auksjonen.

Alle tror at det er dødsbillig - og det kan det nok være i forhold til den oppgitte "web-prisen".

Forbrukerombudet har vært rimelig ivrig til å få fjernet det som heter "web-pris".

Netthandelen har også måtte forklare seg til Ombudet om dets mistanke om falske autobud - for å presse prisen opp. Hvis automaten får tilslaget - ja, da legges bare varen ut på nytt.

og en annen ting: QXT er full av billige Bomann produkter som stammer fra Netthandelen.no.

Guibben går etterhvert lei - når'n er blakk.

Er han manisk, eller???

Varsle netthandelen, så de skjønner at de har med en diagnose å gjøre - for det har de.

Hvis han er "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" kan de bli nødt til å stå til ansvar selv...

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet.

Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.

Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

F30.1 Mani uten psykotiske symptomer

Stemningsleiet er hevet slik at det ikke harmonerer med pasientens situasjon, og kan variere fra bekymringsløs jovialitet til nesten ukontrollerbar oppstemthet.

Oppstemtheten ledsages av økt energi som fører til overaktivitet, taleflom og nedsatt søvnbehov.

Oppmerksomheten kan ikke holdes fast, og personen lar seg lett distrahere. Selvfølelsen er ofte økt, med grandiositet og overdreven selvtillit.

Tap av normale sosiale hemninger kan føre til atferd som er lettsindig, dumdristig eller upassende og utypisk for personen.

Annonse

Fort gjort på den auksjonen.

Alle tror at det er dødsbillig - og det kan det nok være i forhold til den oppgitte "web-prisen".

Forbrukerombudet har vært rimelig ivrig til å få fjernet det som heter "web-pris".

Netthandelen har også måtte forklare seg til Ombudet om dets mistanke om falske autobud - for å presse prisen opp. Hvis automaten får tilslaget - ja, da legges bare varen ut på nytt.

og en annen ting: QXT er full av billige Bomann produkter som stammer fra Netthandelen.no.

Guibben går etterhvert lei - når'n er blakk.

Dette spør Forbrukerombudet om:

--

Euronor AS

Postboks 1060

4682 SØGNE

Internettsidene www.netthandelen.no –

markedsføringsloven §§ 1-3 og 9a

Forbrukerombudet skal føre tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring og

./. avtalevilkår er i samsvar med markedsføringsloven (mfl.). Særtrykk av loven følger vedlagt. Mer informasjon om Forbrukerombudet finnes på internettsidene våre: http://www.forbrukerombudet.no.

Vi har mottatt flere henvendelser fra forbrukere som har bedt oss vurdere

internettsidene http://www.netthandelen.no.'>http://www.netthandelen.no. Flere av klagerne reagerer på det de opplever som villedende bruk av webpris eller auksjonspris som sammenligningspris i markedsføringen av produkter utlagt på deres nettauksjon. Videre er noen av klagerne av den oppfatning at det tilsynelatende automatisk blir lagt inn fiktive bud på deres nettauksjon, slik at minsteprisen alltid kommer opp på et visst nivå. En av klagerne reagerer også på det han opplever som juksing med tiden som gjenstår for å legge inn bud. I tillegg til ovennevnte reageres det også på mangelfull og utilstrekkelig

./. presentasjon av avtalevilkår. Kopi av henvendelsene følger vedlagt

Vi vil i tillegg, på eget initiativ, ta opp spørsmålet om bruk av forskuddsbetaling som betalingsalternativ.

Saken reiser spørsmål etter mfl. §§ 1, 2 og 3 jf § 9a.

Mfl. § 1 setter forbud mot, i næringsvirksomhet, å foreta handling som er urimelig i forhold til forbrukerne, eller som for øvrig strider mot god markedsføringsskikk.

Mfl. § 2 setter forbud mot å anvende ”uriktig eller av annen grunn villedende framstilling” i markedsføringen dersom framstillingen er egnet til å påvirke etterspørselen etter den næringsdrivendes produkter

Mfl. § 3 setter forbud mot, i næringsvirksomhet, å anvende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter varer, når framstillingen ikke gir forsvarlig eller tilstrekkelig veiledning.

Tilsynet av avtalevilkår skjer på bakgrunn av markedsføringsloven § 9a. Etter denne bestemmelsen må vilkår som nyttes eller tilsiktes nyttet i næringsvirksomhet overfor forbrukere ikke være urimelig overfor forbrukerne. Ved rimelighetsvurderingen skal det legges vekt på hensynet til balanse mellom partenes rettigheter og plikter, og på hensynet til klarhet i kontraktsforhold.

I Webpris som sammenligningspris på nettauksjonen - mfl. §§ 2 og 3

Vi registrerer at det benyttes en såkalt webpris som sammenligningspris i

markedsføringen av produkter utlagt på deres nettauksjon. Webprisen oppgis i

./. forbindelse med produktangivelsen og er godt synlig i budgivningsprosessen (se

./. vedlegg 1). I følge vedlagte artikkel, inntatt i Dagens Næringsliv(DN), ligger denne webprisen langt over hva auksjonsdeltakerne faktisk betaler for produktene. Eieren av netthandelen.no innrømmer også i den samme artikkelen at ingen kjøper produktene til webpris.

Når det benyttes slike eksakte prissammenligninger i reklamen, må annonsør kunne sannsynliggjøre og eventuelt fremlegge dokumentasjon på at det skjer et reelt salg av et visst omfang til sammenligningsprisen. Dersom dette ikke lar seg gjøre, vil bruken av sammenligningsprisen være villedende og i strid med mfl. § 2. Vi viser for øvrig til

./. vedlagte ”Forbrukerombudets orientering om praksis – prisopplysninger- markedsføringsloven” pkt. 3.1 og 3.2, hvor tilsvarende prinsipper er nedfelt.

Vi ber i den forbindelse om en redegjørelse for omfanget av salg til webpris i løpet av den siste seks ukers perioden, med angivelse av antall og salgsdato. Dersom det ikke har foregått salg av et visst omfang der sammenligningsprisen blir benyttet i markeds-føringen av et konkret produkt, noe vedlagte artikkel fra DN kan tyde på, ber vi om en bekreftelse på at sammenligningsprisen fjernes.

II Fiktive bud på nettauksjonen / nedtelling av tiden som gjenstår for å legge inn bud – mfl. § 1

Forbrukerombudet har fått inn noen henvendelser som kan tyde på at det blir lagt inn fiktive bud på deres online auksjon, slik at minsteprisen dermed alltid kommer opp på et visst nivå. En av klagerne reagerer også på at nedtellingen av tiden som gjenstå for å legge inn bud, starter på nytt igjen etter at tiden skulle stoppet på null.

./. Forbrukerombudet har selv sett at nedtellingen fungerer på denne måten. Vi viser for øvrig til de vedlagte henvendelsene.

Før vi eventuelt går videre med denne delen av saken etter mfl. § 1, ber vi om en kommentar til klagernes anførsler.

III Presentasjon av avtalevilkår - mfl. § 9a

Brukere av nettstedet http://www.netthandelen.no får ikke presentert avtalevilkår før kjøpet registreres. Potensielle kjøpere, som besøker deres nettsider, får kun svar på de mest stilte spørsmålene ved selv å klikke seg inn på lenken ”spørsmål og svar”.

For å tilfredsstille kravet til klarhet i presentasjonen av kontraktspartenes rettigheter og plikter, jf mfl. 9a må nettstedet ha bygd opp sine nettsider slik at det sikres at forbrukeren har mulighet til å bli kjent med et sett av avtalevilkår før avtaleinngåelsen.

Kravet til klarhet kan ivaretas ved at forbrukeren må arbeide seg gjennom avtalevilkårene for å komme videre i avtaleinngåelsen. Dette kan gjøres ved at forbrukeren må ”passere” og ”bekrefte” en side med avtalevilkårene i forkant av avtaleinngåelsen, eventuelt at vilkårene fremkommer i fulltekst på siden og forbrukeren bekrefter å ha sett disse ved å scrolle seg nedover siden og trykke på en bekreftelsesknapp. Vi viser for øvrig til de nordiske forbrukerombudenes felles

./. standpunkter til handel og markedsføring på Internett (vedlagt), pkt. 4 ”elektroniske avtaleinngåelser”, 4. kulepunkt, hvor tilsvarende synspunkter er nedfelt.

Vi ber om Deres kommentarer.

IV Vilkårsregulering av forbrukernes angrerett og reklamasjon – mfl. § 9a

Når det gjelder det nærmere innholdet i avtalevilkårene, er det av vesentlig betydning partene gjennom kontrakten får klarhet i sine rettigheter og forpliktelser, og at ingen vesentlige vilkår gjøres mindre fremtredende enn andre, jf. NOU 1976:61 s. 83.

For å tilfredsstille dette kravet har Forbrukerombudet, i sin praksis etter mfl. § 9a, stilt krav om at forbrukerens sentrale rettigheter etter angrerettloven og forbrukerkjøpsloven må vilkårsreguleres i egne vilkårssett. Når det gjelder det nærmere innholdet i vilkårsettene, så har Forbrukerombudet nylig utarbeidet et forslag til vilkårsregulering

./. av både angreretten og reklamasjonsadgangen (vedlagt). Dette forslaget tilfredsstiller, etter vårt syn, de kravene som kan utledes av mfl. § 9a.

Vi ber om at dere utarbeider egne vilkårssett som regulerer forbrukerens rettigheter etter angrerettloven og forbrukerkjøpsloven ved handel på www.netthandelen.no. Når det gjelder kravene til presentasjonen av vilkårssettene, viser vi til pkt. III ovenfor. Dersom det er ønskelig, kan vårt forslag til vilkårsregulering av angrerett og reklamasjonsadgang benyttes slik det er utformet.

V Forskuddsbetaling som betalingsalternativ – mfl. § 9a

Vi registrerer at forbrukere som vinner et bud på deres nettauksjon vil motta en faktura per e-post, som må betales før varen sendes til vedkommende. I praksis medfører denne ordningen altså at forbrukerne betaler bestilte varer på forskudd. Netthandelen.no opplyser på sine nettsider at bestilte varer tidligere ble sendt i oppkrav, men at denne ordningen ble avsluttet fordi det resulterte i at 30 % av varene kom i retur.

./. Netthandelen.no besluttet derfor å gå over til forskuddsbetaling (se vedlegg 2).

Det er ikke noe alminnelig forbud i norsk rett mot bruk av forskuddsbetaling. Forskuddsbetaling som kontraheringsvilkår vil allikevel som utgangspunkt være urimelig etter markedsføringsloven § 9a, da forskuddsbetaling medfører en forskyvning av kredittrisikoen over på forbrukerne, og således representerer et avvik fra det alminnelige prinsippet om ytelse mot ytelse. Eventuelle unntak fra dette utgangspunktet må kunne begrunnes i forholdets egenart, og urimeligheten må kunne avhjelpes gjennom tiltak som sikrer balansen og fordelingen av kredittrisikoen. Vi gjør oppmerksom på at det ikke foreligger et tilstrekkelig behov til å benytte forskuddsbetaling dersom den næringsdrivende kun skal ”sikre seg” at kjøper er seriøs, eller der den næringsdrivende trenger likvider til løpende virksomhet/administrasjon.

Det er således Forbrukerombudets klare utgangspunkt at det som hovedregel vil være urimelig av nettsteder å kategorisk fravike hovedregelen om ytelse mot ytelse gjennom å kreve forskuddsbetaling fra forbrukeren, med mindre det foreligger et særlig behov

./. som relaterer seg til et konkret kjøp. Se også de nordiske forbrukerombudenes felles

standpunkter til handel og markedsføring på Internett pkt. 5 ”Betaling”, 6. kulepunkt, hvor tilsvarende synspunkter er nedfelt.

Forbrukerombudet kan ikke se at www.netthandelen.no har et særlig behov for å kreve forskuddsbetaling, eller at det er iverksatt tiltak som sikrer balansen og fordelingen av kredittrisikoen mellom partene. Vi ber derfor om en bekreftelse på at forskuddsbetaling som betalingsalternativ ikke blir benyttet ved forbrukerhandel på Internett.

*********

Vi ber om at dere innen tre uker fra dato legger frem dokumentasjonen vi har bedt om, og kommenterer forholdene vi har tatt opp.

Med hilsen

for Forbrukerombudet

Jens Erik Romslo

førstekonsulent

Gjest Aina E

F30.0 Hypomani

Lidelse kjennetegnet ved vedvarende lett heving av stemningsleiet , økt energi og aktivitet, som regel en sterk opplevelse av velvære og fysisk og psykisk effektivitet.

Økt omgjengelighet, pratsomhet, overdreven fortrolighet, økt seksuell energi og redusert søvnbehov er ofte til stede, men ikke i en slik grad at det fører til alvorlige vansker i arbeidet eller til sosial avvisning. Irritabilitet, innbilskhet og brautende atferd opptreden kan erstatte den mer vanlige euforiske utadvendthet.

Forstyrrelsene i stemningsleie og atferd ledsages ikke av hallusinasjoner eller vrangforestillinger.

F30.1 Mani uten psykotiske symptomer

Stemningsleiet er hevet slik at det ikke harmonerer med pasientens situasjon, og kan variere fra bekymringsløs jovialitet til nesten ukontrollerbar oppstemthet.

Oppstemtheten ledsages av økt energi som fører til overaktivitet, taleflom og nedsatt søvnbehov.

Oppmerksomheten kan ikke holdes fast, og personen lar seg lett distrahere. Selvfølelsen er ofte økt, med grandiositet og overdreven selvtillit.

Tap av normale sosiale hemninger kan føre til atferd som er lettsindig, dumdristig eller upassende og utypisk for personen.

Jeg vet det...! Jeg er jo manisk-depressiv selv. Og meget godt opplyst vil jeg påstå.

:-)

Men ja - det kan hende "kona" har nytte av informasjonen mer enn jeg...

Jeg vet det...! Jeg er jo manisk-depressiv selv. Og meget godt opplyst vil jeg påstå.

:-)

Men ja - det kan hende "kona" har nytte av informasjonen mer enn jeg...

Det var ment til kona :)

La det under ditt innlegg fordi du nevnte mani.

Jeg vet dessverre også hva dette er :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...