Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Raffine
Skrevet

Hva skal til for at legen skriver ut sovepiller til meg? Holder det at jeg bare sier at jeg ikke får sove?

Tre netter den siste uka har jeg ligget våken. Inklusive i natt. Jeg er knalltrøtt, men klarer bare ikke å falle i søvn. Det er helt jævlig, og jeg har lyst til å grine! I tillegg så har jeg eksamen i morra. Sov lite natt til forrige eksamen også, og jeg sleit noe sykt med konsentrasjonen. Hvis jeg forteller dette til legen min, så må vel han skrive ut sovepiller?

Har dere forresten noen tips om hvordan jeg kan sovne lettere?

Skrevet

Forklar problemet ditt til legen, og jeg gjetter på at han skriver ut noen milde sovepiller til deg.

Leger er ikke så strenge når det kommer til sovepiller.

Har ingen gode råd. Har selv prøvd diverse urtegreier og helsekostprodukter som de påstår skal fungere i perioder hvor jeg har sovet dårlig (skifter døgnrytme litt for ofte i jobben), og det har ikke funket.

Sovepiller derimot... Sover som en stein hele natta, og våkner frisk og uthvilt med et smil om munnen.

Men jeg tror ikke sånt bør brukes for ofte.

Spør på psykiatri. NHD har sikkert greie på sovepiller.

Gjest Raffine
Skrevet

Forklar problemet ditt til legen, og jeg gjetter på at han skriver ut noen milde sovepiller til deg.

Har ingen gode råd. Har selv prøvd diverse urtegreier og helsekostprodukter som de påstår skal fungere i perioder hvor jeg har sovet dårlig (skifter døgnrytme litt for ofte i jobben), og det har ikke funket.

Sovepiller derimot... Sover som en stein hele natta, og våkner frisk og uthvilt med et smil om munnen.

Takk for svar.

Ja, noe må jeg gjøre, for disse nettene her er ikke til å holde ut. Blir så vanvittig deprimert i tillegg, spes med tanke på eksamen. Tar eksamen svært seriøst, og pleier å få toppkarakterer, så det er jævlig kjipt hvis dette her skal ødelegge for meg!

Skrevet

Takk for svar.

Ja, noe må jeg gjøre, for disse nettene her er ikke til å holde ut. Blir så vanvittig deprimert i tillegg, spes med tanke på eksamen. Tar eksamen svært seriøst, og pleier å få toppkarakterer, så det er jævlig kjipt hvis dette her skal ødelegge for meg!

Kanskje du sliter med nerver før eksamen? Eventuelt sover du kanskje for mye på dagen?

Hvis du sover for mye på dagen så er jo et triks å forsøke å stå opp tidligere enn hva du gjør, og droppe "middagsluren".

Dette vil tross alt påvirke nattesøvnen din.

Men sovepiller er ganske greit å ha i hus i tilfelle krisesituasjoner, som den du nå har hvor du ikke får sove natta før eksamen.

Personlig er jeg dog skeptisk til å bruke sånt oftere enn i "krisesituasjoner".

Gjest Raffine
Skrevet

Kanskje du sliter med nerver før eksamen? Eventuelt sover du kanskje for mye på dagen?

Hvis du sover for mye på dagen så er jo et triks å forsøke å stå opp tidligere enn hva du gjør, og droppe "middagsluren".

Dette vil tross alt påvirke nattesøvnen din.

Men sovepiller er ganske greit å ha i hus i tilfelle krisesituasjoner, som den du nå har hvor du ikke får sove natta før eksamen.

Personlig er jeg dog skeptisk til å bruke sånt oftere enn i "krisesituasjoner".

Sover ikke på dagen. Vanligvis sover jeg 6-8 timer pr. natt, men de siste nettene har det blitt kanskje gjennomsnittlig 4.

Hm. Nå er det tre timer til jeg skal "stå opp".

Jeg er også skeptisk til for mye bruk av sovepiller. Venninna mi er blant annet avhengig av dem, så hvis jeg skaffer meg slike så er det bare til bruk i krisesituasjoner som denne.

Skrevet

Sover ikke på dagen. Vanligvis sover jeg 6-8 timer pr. natt, men de siste nettene har det blitt kanskje gjennomsnittlig 4.

Hm. Nå er det tre timer til jeg skal "stå opp".

Jeg er også skeptisk til for mye bruk av sovepiller. Venninna mi er blant annet avhengig av dem, så hvis jeg skaffer meg slike så er det bare til bruk i krisesituasjoner som denne.

Og sier du det til legen, altså at det bare skal brukes i sånne tilfeller som dette, så skriver han det ut til deg.

Dumt å bli avhengig av sånt.

For øvrig vil jeg anbefale deg å hoppe til køys siden du snart skal opp. Luft ut på soverommet så det blir kaldt der mens du f.eks. tar deg en dusj (pleier å hjelpe meg med å bli trøtt, merkelig nok), og legg deg under en god og varm dyne. Det kan i det minste fungere litt!

Gjest Raffine
Skrevet

Og sier du det til legen, altså at det bare skal brukes i sånne tilfeller som dette, så skriver han det ut til deg.

Dumt å bli avhengig av sånt.

For øvrig vil jeg anbefale deg å hoppe til køys siden du snart skal opp. Luft ut på soverommet så det blir kaldt der mens du f.eks. tar deg en dusj (pleier å hjelpe meg med å bli trøtt, merkelig nok), og legg deg under en god og varm dyne. Det kan i det minste fungere litt!

Det frister ikke å hoppe til køys når jeg vet hva som venter meg. Kanskje like greit å bare være oppe resten av natta, så blir jeg iallfall trøtt nok til i morra kveld? Og sover jeg nå i tre timer, ja da kommer jeg til å få store problemer med å stå opp. Hm.

Men det er ikke umulig at jeg gjør det snart nei. Ikke så givende å sitte på nettet...

Skrevet

Det frister ikke å hoppe til køys når jeg vet hva som venter meg. Kanskje like greit å bare være oppe resten av natta, så blir jeg iallfall trøtt nok til i morra kveld? Og sover jeg nå i tre timer, ja da kommer jeg til å få store problemer med å stå opp. Hm.

Men det er ikke umulig at jeg gjør det snart nei. Ikke så givende å sitte på nettet...

Legg deg å les en kjedelig bok. F.eks. novellesamlinga til Ari Behn. Den burde blitt gitt på blå resept til folk med søvnproblemer :)

Hmmm eventuelt Sofies Verden. Den sovner i hvert fall jeg av.

Tja... det å holde seg våken for så å sove godt til natta kan jo fungere, men problemet er at man ofte blir gåendes som en zombie når det begynner å lysne ute, og det er ikke heldig for deg som skal ha eksamen i morgen.

Som sagt: En kjedelig bok kan hjelpe deg, eventuelt bare å få tankene bort fra eksamen. Det kan tross alt være grunnen til at du ikke får sove.

Gjest Raffine
Skrevet

Legg deg å les en kjedelig bok. F.eks. novellesamlinga til Ari Behn. Den burde blitt gitt på blå resept til folk med søvnproblemer :)

Hmmm eventuelt Sofies Verden. Den sovner i hvert fall jeg av.

Tja... det å holde seg våken for så å sove godt til natta kan jo fungere, men problemet er at man ofte blir gåendes som en zombie når det begynner å lysne ute, og det er ikke heldig for deg som skal ha eksamen i morgen.

Som sagt: En kjedelig bok kan hjelpe deg, eventuelt bare å få tankene bort fra eksamen. Det kan tross alt være grunnen til at du ikke får sove.

*finner fram ei pensumbok* Hvis ikke jeg har sovnet innen en time, da må noe være fryktelig galt.

Skrevet

*finner fram ei pensumbok* Hvis ikke jeg har sovnet innen en time, da må noe være fryktelig galt.

Pensumbøker fungerer ofte! :)

For øvrig: Hvis du røyker så er det heller ikke dumt å droppe å ta en røyk før du legger deg, da nikotin kan få deg til å våkne.

Sov godt!

Gjest Raffine
Skrevet

Pensumbøker fungerer ofte! :)

For øvrig: Hvis du røyker så er det heller ikke dumt å droppe å ta en røyk før du legger deg, da nikotin kan få deg til å våkne.

Sov godt!

Takk for at du holdt meg med selskap i disse grusomme nattetimer da!

Merker øynene begynner å bli smale. Kos deg videre på jobb, håper du greier å komme deg inn i normal døgnrytme igjen! :)

Gjest togli
Skrevet

Hvis du ikke allerede har prøvd det: Ta et langt, varmt bad med lavendelolje eller annet søvndyssende rett før leggetid. _Ikke_ drikk kaffi eller te fra ettermiddagen av! Legg deg til å sove på magen. Under magen (litt langt nede så du ikke får "knekk" i korsryggen) legger du hodeputa di. Jeg pleier gjerne å lese på senga før jeg sovner også.

Nå har ikke jeg søvnproblemer, men når jeg en sjelden gang våkner i løpet av natta og ikke får sove, hjelper det alltid å sove i mageleie med puta under magen!

Går jo alltids an å prøve:o)

Gjest been there
Skrevet

Leger flest er (eller bør være) forsiktige med å skrive ut sovepiller, fordi men veldig fort blir avhengig av dem. De er kun ment å skulle brukes sporadisk, eller i en veldig kort periode. Men begynner du å ta dem, vil det være mye vanskeligere for deg å sovne når du IKKE tar dem. Derfor vil de egentlig ikke være til hjelp på sikt.

Selv har jeg fått noen innsovningstabletter som jeg tar en sjelden gang hvis jeg skal noe spesielt dagen etter (så som eksamen) som gjør at jeg bare MÅ sove. Men husk at du kan føle deg ekstra tung dagen etter med en slik pille.

Snakke med legen din om det du, og spør hva du skal gjøre.

Noen råd:

- IKKE kaffe, te eller cola etter kl. 17-18 om kvelden.

- Drikk beroligende te som du får kjøpt på helekostbutikken. Camillete hjelper for noen.

- Helsekostbutikker selger også andre ting som kan hjelpe, spør dem.

- Ikke spis rett før du legger deg.

- Ta gjerne en tur i frisk luft en times tid før du skal sove.

- Prøv å legge deg til samme tid hver kveld, uansett om du ikke er trøtt. Stå også opp til samme tid hver morgen.

Lykke til!

Gjest Blodøks
Skrevet

Prøv Valerina Natt, selges på apotek og i helskostbutikker. Hjelper på meg, ihvertfall.

Gjest Raffine
Skrevet

Hvis du ikke allerede har prøvd det: Ta et langt, varmt bad med lavendelolje eller annet søvndyssende rett før leggetid. _Ikke_ drikk kaffi eller te fra ettermiddagen av! Legg deg til å sove på magen. Under magen (litt langt nede så du ikke får "knekk" i korsryggen) legger du hodeputa di. Jeg pleier gjerne å lese på senga før jeg sovner også.

Nå har ikke jeg søvnproblemer, men når jeg en sjelden gang våkner i løpet av natta og ikke får sove, hjelper det alltid å sove i mageleie med puta under magen!

Går jo alltids an å prøve:o)

Hvorfor hjelper det å legge puta under magen egentlig?

Fikk resept på sovepiller i dag, men rakk selvsagt ikke apoteket før det stengte. Så det blir sikkert ei søvnløs natt denne natta også.

Gjest togli
Skrevet

Hvorfor hjelper det å legge puta under magen egentlig?

Fikk resept på sovepiller i dag, men rakk selvsagt ikke apoteket før det stengte. Så det blir sikkert ei søvnløs natt denne natta også.

Hehe, aner ikke:o)

Vet bare at det er det eneste som hjelper for meg når jeg en sjelden gang ikke får sove. Venninna mi har det på samme måten. Det koster jo ingenting å prøve, så sett i gang ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...