steink Skrevet 21. november 2000 Del Skrevet 21. november 2000 I 1973 fikk jeg en i hø. kne. Dette ble den gangen avfeid som "løs menisk" og jeg fikk beskjed om å ta det med ro. Det gjorde jeg men kneet ble ikke bedre. Året etter ble det fastslått at jeg hadde hatt en avrivning i leddbåndet og at dette nå hadde festet seg. Jeg hadde imidlertid en instabilitet i kneet og fikk beskjed om å trene styrke. I 1982 ble jeg så skadet og operert første gang for fremre korsbånd hø. kne. Dette ble etter det jeg forstår sydd på plass. Ett år senere lå jeg på benken igjen. Samme korsbånd var nå borte, kun rester kunne ses. Så fulgte to meniskoperasjoner i samme kne med et halvt - ett års mellomrom, der menisken/løse deler ble fjernet. Dette som fen direkte følge av skaden i 1982. Jeg legger til at jeg i perioden etter skaden i -82 kun drev fysikalsk opptrening og ikke hadde uhell/skader som kunne påvirke kneet. I 1986 ble måtte jeg så inn for å få fjernet en stift el. lignende etter min andre operasjon av korsbåndet fordi det nå var blitt en betenelse/irritasjon. Så ble jeg i 1987 operert siste gang. Denne gangen gikk de inn i det samme kneet og foretok en rekonstruksjon av leddbåndet på innsiden av kneet. Siden den gang har jeg hatt konstante smerter i knet og det har utviklet seg til det verre. Nå føler jeg at leddet sklir fra hverandre spesielt når jeg ligger eller sitter. Jeg er klar over at et operativt inngrep nå vil frarådes fra fleste leger. Hva skal jeg gjøre? Idag er jeg sykmeldt, går på smertestillende og er avhengig av tabletter for å kunne sove. Håper på råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steink Skrevet 21. november 2000 Forfatter Del Skrevet 21. november 2000 I 1973 fikk jeg en i hø. kne. Dette ble den gangen avfeid som "løs menisk" og jeg fikk beskjed om å ta det med ro. Det gjorde jeg men kneet ble ikke bedre. Året etter ble det fastslått at jeg hadde hatt en avrivning i leddbåndet og at dette nå hadde festet seg. Jeg hadde imidlertid en instabilitet i kneet og fikk beskjed om å trene styrke. I 1982 ble jeg så skadet og operert første gang for fremre korsbånd hø. kne. Dette ble etter det jeg forstår sydd på plass. Ett år senere lå jeg på benken igjen. Samme korsbånd var nå borte, kun rester kunne ses. Så fulgte to meniskoperasjoner i samme kne med et halvt - ett års mellomrom, der menisken/løse deler ble fjernet. Dette som fen direkte følge av skaden i 1982. Jeg legger til at jeg i perioden etter skaden i -82 kun drev fysikalsk opptrening og ikke hadde uhell/skader som kunne påvirke kneet. I 1986 ble måtte jeg så inn for å få fjernet en stift el. lignende etter min andre operasjon av korsbåndet fordi det nå var blitt en betenelse/irritasjon. Så ble jeg i 1987 operert siste gang. Denne gangen gikk de inn i det samme kneet og foretok en rekonstruksjon av leddbåndet på innsiden av kneet. Siden den gang har jeg hatt konstante smerter i knet og det har utviklet seg til det verre. Nå føler jeg at leddet sklir fra hverandre spesielt når jeg ligger eller sitter. Jeg er klar over at et operativt inngrep nå vil frarådes fra fleste leger. Hva skal jeg gjøre? Idag er jeg sykmeldt, går på smertestillende og er avhengig av tabletter for å kunne sove. Håper på råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 som jeg forstår har du nu ikke forreste korsbånd og ej heller en indre menisk. Men du bør have den ydre menisk endnu? Er det korrekt, er der den mulighed at man kan hjælpe dig med en valgiserende OA bandage. den gør dig kalveknæet og stabiliserer knæet. Du skal anskaffe dig den fra Donjoy!!! Den koster i danmark ca. 5000. kr, men er rimelig effektiv! Dit arbejde bør fremover være stillesiddende, eller ihvertfald meget lidt knæbelastende. I danmark kan man omskoles om nødvendigt. mvh jvbruun, ortopædkirurg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jvb Skrevet 22. november 2000 Del Skrevet 22. november 2000 som jeg forstår har du nu ikke forreste korsbånd og ej heller en indre menisk. Men du bør have den ydre menisk endnu? Er det korrekt, er der den mulighed at man kan hjælpe dig med en valgiserende OA bandage. den gør dig kalveknæet og stabiliserer knæet. Du skal anskaffe dig den fra Donjoy!!! Den koster i danmark ca. 5000. kr, men er rimelig effektiv! Dit arbejde bør fremover være stillesiddende, eller ihvertfald meget lidt knæbelastende. I danmark kan man omskoles om nødvendigt. mvh jvbruun, ortopædkirurg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steink Skrevet 22. november 2000 Forfatter Del Skrevet 22. november 2000 som jeg forstår har du nu ikke forreste korsbånd og ej heller en indre menisk. Men du bør have den ydre menisk endnu? Er det korrekt, er der den mulighed at man kan hjælpe dig med en valgiserende OA bandage. den gør dig kalveknæet og stabiliserer knæet. Du skal anskaffe dig den fra Donjoy!!! Den koster i danmark ca. 5000. kr, men er rimelig effektiv! Dit arbejde bør fremover være stillesiddende, eller ihvertfald meget lidt knæbelastende. I danmark kan man omskoles om nødvendigt. mvh jvbruun, ortopædkirurg Takker jvb for svar men, - jeg har et "rekonstruert fremre korsbånd" 1/3 av knesenen er spaltet og lagt til innsiden av kneet. Dessuten er det den ytre menisken som er fjernet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steink Skrevet 22. november 2000 Forfatter Del Skrevet 22. november 2000 som jeg forstår har du nu ikke forreste korsbånd og ej heller en indre menisk. Men du bør have den ydre menisk endnu? Er det korrekt, er der den mulighed at man kan hjælpe dig med en valgiserende OA bandage. den gør dig kalveknæet og stabiliserer knæet. Du skal anskaffe dig den fra Donjoy!!! Den koster i danmark ca. 5000. kr, men er rimelig effektiv! Dit arbejde bør fremover være stillesiddende, eller ihvertfald meget lidt knæbelastende. I danmark kan man omskoles om nødvendigt. mvh jvbruun, ortopædkirurg Takker jvb for svar men, - jeg har et "rekonstruert fremre korsbånd" 1/3 av knesenen er spaltet og lagt til innsiden av kneet. Dessuten er det den ytre menisken som er fjernet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 26. november 2000 Del Skrevet 26. november 2000 steink. En slik "kronisk knehistorie" er en skillelig trist historie. Smerter til stadighet og nedsatt funksjonsevne. Mitt råd er temmelig klart. Her må en erfaren "knelege" samle trådene, gjøre opp en status pr. idag for så å gi råd videre. Hva med nettopp kollega Mæhlum på Norsk Idr. med. inst. på Ullevål Stadion ??. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steink Skrevet 26. november 2000 Forfatter Del Skrevet 26. november 2000 steink. En slik "kronisk knehistorie" er en skillelig trist historie. Smerter til stadighet og nedsatt funksjonsevne. Mitt råd er temmelig klart. Her må en erfaren "knelege" samle trådene, gjøre opp en status pr. idag for så å gi råd videre. Hva med nettopp kollega Mæhlum på Norsk Idr. med. inst. på Ullevål Stadion ??. Takker for svaret fra T.Ø. Ensjø. Spørsmålet mitt er da om jeg må gå via min primærleg og hva en konsultasjon el. hos Mæhlum vil koste. Jeg kan jo også si at etter å ha vært sykmeldt i 6 mnd. så fikk jeg innkallelse til det jeg trodde var spesialist på kneskader på mitt lokale sykehus i forrige uke. Når jeg kom inn viste det seg at spesialisten var en ortopedisk overlege av den meget eldre garde. Han er sikkert flink nok. Men når jeg har blitt henvist til undersøkelse med forklaring om min knehistorie, og med kopier av alle epikriser medsendt fra min primærlege, så venter jeg at den som skal undersøke meg har lest dette. Det viste seg at han ikke hadde sett disse papirene og ikke ante at jeg var tidligere operert. Nå er jeg blitt henvist til "belastnings-røntgen" for deretter å bli undersøkt pånytt av den samme legen. Svaret tror jeg er gitt på forhånd. Han uttrykte allerede etter å ha undersøkt meg i mindre enn et minutt den første gangen at dette var det ingenting å gjøre med. Så med andre ord - jeg håper at jeg får svar på mitt innledende spørsmål om hvordan og til hvilke kostnad. Min kneskade fra -82 har allerede kostet meg flere hundre tusen kroner i sykefravær, attføring, arbeidsløshet og periodevis arbeidsuførhet. Steink 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
John Gunnar Oppheim, Instruktør Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Hei, ta en titt på disse: http://www.trim.no/artikler/belastningsskader.htm http://www.trim.no/skader.htm http://www.trim.no/tema_kneene.htm 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.