Gå til innhold

helt ok eller litt utnyttelse av systemet?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke sign

En ung uerfaren jente ferdig utdannet får sjefsstilling i 1 års vikariat. Før året er omme føder hun et barn og får god erfaring samt gode penger når hun har permisjon. Hva synes dere? Godt planlagt...? Jeg synes det var for henne personlig supert, men synes det var litt feil også...

Fortsetter under...

Gjest janteloven

HUn ville vel ikke fått stillingen hvis hun ikke var kvalifisert for den?

Og man skal vel ikke la være å ta en stilling med tanke på at man kanskje skal ha barn?

Ser absolutt ikke noe feil ved dette, uansett om man er kvinne eller mann som fikk stillingen (på min arbeidsplass tar nesten alle gutta minst tre - fire måneders pappaperm, så forskjellen mellom å ansette en ung kvinne eller en ung mann er minimal i så henseende.)

Hva mener du er galt med dette? Burde hun tatt en jobb hun var underkvalifisert for eller en dårligere betalt jobb, fordi hun kanskje skulle ha barn?

Hvorfor i alle dager mener du det?

Dette var jo det mest riktige å gjøre! Man opparbeider seg retten til permisjonspenger når man betaler skatt. Det er da et fett om det er fast jobb eller vikariat! Retten har hun på sin side uansett.

Jeg synes jenta var smart og brukte sine muligheter. Hun har ikke lurt noen, det var bare et 1-årig vikariat, og hun er fri til å gå ut i permisjon. Hun svikter ingen ny, fast arbeidsgiver, de hadde avtale om bare ett års vikariat uansett.

Alt er i skjønneste orden, såvidt jeg kan se.

Gjest ikke sign

HUn ville vel ikke fått stillingen hvis hun ikke var kvalifisert for den?

Og man skal vel ikke la være å ta en stilling med tanke på at man kanskje skal ha barn?

Ser absolutt ikke noe feil ved dette, uansett om man er kvinne eller mann som fikk stillingen (på min arbeidsplass tar nesten alle gutta minst tre - fire måneders pappaperm, så forskjellen mellom å ansette en ung kvinne eller en ung mann er minimal i så henseende.)

Hva mener du er galt med dette? Burde hun tatt en jobb hun var underkvalifisert for eller en dårligere betalt jobb, fordi hun kanskje skulle ha barn?

Hun manglet erfaring innen ***, og har vist ingen interesse for en viktig del av arbeidet. Som forresten har med mennesker å gjøre, uten at jeg vil si mer.

Annonse

Gjest medsøster

Hun fikk nok jobben fordi hun var kvalifisert for den, ikke noe galt i det.

Hvordan skulle det gått med kvinners karriere hvis vi skulle ta slike hensyn? Hvis du er kvinne bør du tenke deg grundig om hvilke holdninger du har til kvinner i arbeidslivet.

Hvis det f.eks. var mannnen hennes som fikk en godt betalt jobb bare to måneder før han skulle ut i permisjon, ville du reagert likedan da?

Gjest slik skal det gjøres

Begynn på utdanning, bli _tilfeldigvis gravid_, nææh så koselig, få garantert hjelp og all mulig støtte fordi du har barn under utdanningen. Sett ungen i barnehage fra morgen til kveld så ungen ikke kjenner mor, for far han går jo skole en annen plass, slik at mor får det hun har krav på fra det offentlige. Få deg arbeid og bli _tilfeldigvis gravid_ så får du penger for å gå hjemme. Send så ungen på SFO ettersom du selv og din nye mann har valgt å arbeide full dag på tross av at du har i utgangspunktet valgt å få barn. Dette mener jeg er utnyttelse av systemet for å få i pose og sekk.

Gjest janteloven

Hun manglet erfaring innen ***, og har vist ingen interesse for en viktig del av arbeidet. Som forresten har med mennesker å gjøre, uten at jeg vil si mer.

Du blander sammen helt ulike problemstillinger.

Har hennes arbeidsgiver ansatt en feil person til en stilling er dette kune arbeidsgivers ansvar, ikke den som fikk stllingen.

Har hun gjort en dårlig jobb (på bakgrunn av den kompetansen hun hadde da hun ble ansatt) er det er egen sak,men hvis hun har gjort en dårlig jobb fordi hun manglet kompetanse, er det igjen den som ansatte hennes feil, ikke søkeren på jobben.

Uansett har det ingenting med kjønn,graviditet osv å gjøre.

Du høres ut som en misunnelig person som blander sammen ledelsens feil avgjørelse eller din egen misunnelse, med faktum at hun gikk ut i permisjon med en god erfaring og god lønn.

Ulv I Faarikaal

Hele DOL er full av folk som får masse penger av det offentlige, og utnytter arbeidsgivere og og andre pengekilder, så hva tror du du får til svar ?

Da jeg satt på lønn, og telefonen ringte, spurte halvparten hvor mange sykedager de hadde igjen på kvoten og når de "måtte" ta dem for å utnytte systemet fullt ut. _Mistenkelig mange_ var kvinner.

Gjest ikke sign

Hele DOL er full av folk som får masse penger av det offentlige, og utnytter arbeidsgivere og og andre pengekilder, så hva tror du du får til svar ?

Da jeg satt på lønn, og telefonen ringte, spurte halvparten hvor mange sykedager de hadde igjen på kvoten og når de "måtte" ta dem for å utnytte systemet fullt ut. _Mistenkelig mange_ var kvinner.

Jeg mener hun burde tenke litt på jobben også, siden den omhandler mennesker. Hun skal jo gjøre en god jobb, og gjør det på kontoret sitt. Men hun skal også være synlig for de ansatte/eldre og syke. Når hun så ender året før det er omme pga at hun skal ha barn, må hun selvsagt det. Men hun er også mye sykemeldt, og kjenner jobben egentlig lite. Jeg måtte bare høre hva dere syntes. Jeg er altså jente selv.

Annonse

Gjest ikke sign

Jeg mener at om man tar alle sykedagene fordi man har dem, blir det altfor lett etter hvert å være borte en dag man bare har lyst... Jeg er stolt over å kun ha en sykedag. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bli hjemme en dag jeg egentlig var frisk.. Så jeg er imot slit utnyttelse.

Ulv I Faarikaal

Jeg mener hun burde tenke litt på jobben også, siden den omhandler mennesker. Hun skal jo gjøre en god jobb, og gjør det på kontoret sitt. Men hun skal også være synlig for de ansatte/eldre og syke. Når hun så ender året før det er omme pga at hun skal ha barn, må hun selvsagt det. Men hun er også mye sykemeldt, og kjenner jobben egentlig lite. Jeg måtte bare høre hva dere syntes. Jeg er altså jente selv.

Hvorfor tror du personalavdlinger nøler med å ansette unge kvinner uten barn ?

Mitt inntrykk er generelt at de blir gravide akkurat når det passer arbeidsgiver dårligst. Opplæring er uhyre kostbart og ansettelser tar mye ressurser og lang tid. Menn blir ikke gravide.

Ulv I Faarikaal

Jeg mener at om man tar alle sykedagene fordi man har dem, blir det altfor lett etter hvert å være borte en dag man bare har lyst... Jeg er stolt over å kun ha en sykedag. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bli hjemme en dag jeg egentlig var frisk.. Så jeg er imot slit utnyttelse.

Da jeg ansatte folk, ringte jeg referanser. Det første jeg spurte om var hvor mange sykedager de hadde. Meget viktig opplysning.

Gjest ChiengMai

Så lenge man følger loven, så er det ikke utnyttelse av systemet å bruke de mulighetene man har. At folk planlegger livet sitt sånn at de selv skal komme best mulig ut er smart gjort, skulle ellers bare mangle om man ikke tenker slik. Det er jo en grunn til at regelverket finnes. Det er en del av velferdssystemet i landet vårt at vi har slike rettigheter.

Det er en helt annen situasjon når folk på død og liv skal bruke opp egenmeldingene sine enten de er syke eller ikke sånn som faarikaalen sier. Da har de ikke skjønt regelverket særlig godt og benytter seg av en rettighet de faktisk ikke har.

Ulv I Faarikaal

Enig. Man kan lett komme i feil "tralt" om man først begynner å bli borte (av små grunner)..

Litt surt om man ikke får ny jobb på grunn av at man har tatt ut for mye av de "obligatoriske" sykedagene. Får en ny arb giver vite at du har tatt ut f eks akkurat kvoten de siste åra eller mer, så nytter det ikke med forklaringer. Du kan ha hatt de beste grunner, men klarer aldri å rette opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...