Gå til innhold

helt ok eller litt utnyttelse av systemet?

Anbefalte innlegg

Da jeg ansatte folk, ringte jeg referanser. Det første jeg spurte om var hvor mange sykedager de hadde. Meget viktig opplysning.

Hva da om personen hadde vært mye sykmeldt? Null sjanse til å få jobb da eller?

hehe - blir nesten nervøs for neste gang jeg skal søke jobb nå jeg siden jeg var langtidssykmeldt fra forrige jobben min

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Hva da om personen hadde vært mye sykmeldt? Null sjanse til å få jobb da eller?

hehe - blir nesten nervøs for neste gang jeg skal søke jobb nå jeg siden jeg var langtidssykmeldt fra forrige jobben min

Du vil ikke møte medfølelse når lønnsomhet skal regnes ut. Fravær koster penger i en hver bedrift. Sympati skaper ikke noen kroner liksom. En liten butikk med tre ansatte tåler ikke så godt at en er borte, og arbeidsgiver liker ikke å måtte leie inn en vikar og I TILLEGG gi den syke lønn i 16 dager. Det er jævlig mye penger for en slik bedrift. I store bedrifter er det samme leksa, hvis i samme målestokk, 25% av arbeidsstokken er syke, så koster det svært mye penger, og kan bety konkurs.

Du vil ikke møte medfølelse når lønnsomhet skal regnes ut. Fravær koster penger i en hver bedrift. Sympati skaper ikke noen kroner liksom. En liten butikk med tre ansatte tåler ikke så godt at en er borte, og arbeidsgiver liker ikke å måtte leie inn en vikar og I TILLEGG gi den syke lønn i 16 dager. Det er jævlig mye penger for en slik bedrift. I store bedrifter er det samme leksa, hvis i samme målestokk, 25% av arbeidsstokken er syke, så koster det svært mye penger, og kan bety konkurs.

Nei da, skjønner det :) Heldigvis slapp jobben å betale for de 16 første dagene også i mitt tilfelle da, så jeg burde ha sluppet sure miner sånn sett for at jeg var langtidssykmeldt :)

Jeg trodde ikke det var lov å gi ut informasjon om hvor mange dager folk var syke.

Jeg mener hun burde tenke litt på jobben også, siden den omhandler mennesker. Hun skal jo gjøre en god jobb, og gjør det på kontoret sitt. Men hun skal også være synlig for de ansatte/eldre og syke. Når hun så ender året før det er omme pga at hun skal ha barn, må hun selvsagt det. Men hun er også mye sykemeldt, og kjenner jobben egentlig lite. Jeg måtte bare høre hva dere syntes. Jeg er altså jente selv.

hun skal være synlig?

Er det noe problem da?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg trodde ikke det var lov å gi ut informasjon om hvor mange dager folk var syke.

Hva som er lov er en ting, og hva en arbeidsgiver gjør er en annen ting. Får han ikke svar av den forrige, eller ikke får tilatelse av søker til å spørre, så er jo også det et svar man kan trekke konklusjoner av.

Finnes en søker hvor man vet at vedkommende ikke har hatt en sykedag på 10 år, så vil denne foretrekkes foran en som nekter oppgi, ikke sant ?

Det er en hard verden, og så lenge en arbeidsgiver kan velge fritt, så blir det valgt fritt.

Da jeg var ung og sykdomsfri, fikk jeg ført på attesten min at jeg ikke hadde vært syk på tre år.

Hvorfor tror du personalavdlinger nøler med å ansette unge kvinner uten barn ?

Mitt inntrykk er generelt at de blir gravide akkurat når det passer arbeidsgiver dårligst. Opplæring er uhyre kostbart og ansettelser tar mye ressurser og lang tid. Menn blir ikke gravide.

Vet du hva jeg tror? Jeg tror at når du og jeg er nitti og ligger på aldershjemmet med bleie på, så vil vi være innmari happy for at Norge i 2003 hadde bra nok sosiale goder til at norske kvinner fødte i snitt 1.8 barn hver.

Hvis diskriminering av gravide fortsetter, så går kanskje fødselstallene ned og det blir stadig færre yrkesaktive som skal fø på en stadig større andel eldre.

Da blir vi liggende der, du og jeg, med bæsjebleie der avføringen rekker å stivne på huden før noen har anledning til å forbarme seg over de såre rompene våre.

Og jeg synes de som i dag ikke ansetter kvinner fordi de "kanskje blir gravide" bør plasseres sist i køen over de på aldersheimen som blir snudd om natten slik at liggesårene får puste litt.

Hva er feil med det? Hva burde hun ha gjort? Tatt abort siden det kunne være upraktisk for arbeidsgiver eller fordi du syntes det var urettferdig? Eller burde hun vært "anstendig nok" til å skaffe seg en jobb med dårligere lønn før hun ble gravid?

Djisøss! Jeg tror faen meg det er sant at i Norge er misunnelsen sterkere enn kjønnsdriften!

Ulv I Faarikaal

Vet du hva jeg tror? Jeg tror at når du og jeg er nitti og ligger på aldershjemmet med bleie på, så vil vi være innmari happy for at Norge i 2003 hadde bra nok sosiale goder til at norske kvinner fødte i snitt 1.8 barn hver.

Hvis diskriminering av gravide fortsetter, så går kanskje fødselstallene ned og det blir stadig færre yrkesaktive som skal fø på en stadig større andel eldre.

Da blir vi liggende der, du og jeg, med bæsjebleie der avføringen rekker å stivne på huden før noen har anledning til å forbarme seg over de såre rompene våre.

Og jeg synes de som i dag ikke ansetter kvinner fordi de "kanskje blir gravide" bør plasseres sist i køen over de på aldersheimen som blir snudd om natten slik at liggesårene får puste litt.

Det er nok slik ja.

Men for å få "rettferdighet for alle" må vi innføre Stalinmetoder og staten overta alt.

Inntil det er det markedskreftene som styrer, og resultater settes før omsorg. Arbeidskraft er handelsvare, dvs en arbeidstaker selger seg selv. Arbeidsgiver investerer i opplæring som ofte er svært kostbar i form av ressursbruk, dvs lærere som lærer opp, og lønn til vedkommende i opplæringstida. Arb giver vil søke å sikre at investeringen ikke går rett i dass.

En herværende liten kolonialhandler sier han har ansatt mange kvinner, men de får barn og forsvinner etter et år eller to. Han rekker ikke lære dem opp. Derfor rekker de heller ikke å få opparbeidet bra lønn. Det kan ta ti år å bli god i den bransjen.

Det er nok slik ja.

Men for å få "rettferdighet for alle" må vi innføre Stalinmetoder og staten overta alt.

Inntil det er det markedskreftene som styrer, og resultater settes før omsorg. Arbeidskraft er handelsvare, dvs en arbeidstaker selger seg selv. Arbeidsgiver investerer i opplæring som ofte er svært kostbar i form av ressursbruk, dvs lærere som lærer opp, og lønn til vedkommende i opplæringstida. Arb giver vil søke å sikre at investeringen ikke går rett i dass.

En herværende liten kolonialhandler sier han har ansatt mange kvinner, men de får barn og forsvinner etter et år eller to. Han rekker ikke lære dem opp. Derfor rekker de heller ikke å få opparbeidet bra lønn. Det kan ta ti år å bli god i den bransjen.

Men det er synd at det er slik.

Ellers regnes vel småbarnsmødre som den mest stabile arbeidskraften.

Selv har jeg tenkt å fortsette som statsansatt jaffal til jeg er ferdig med barneproduksjon og amming. Ok, ikke topplønn, men jeg får 100% opptjening av feriepenger under permisjon, ammefri med lønn etc, noe som jeg tror utjevner en god del av lønnsforskjellen.

Men det med lønnsomhet går jo på konkurranse med andre i bransjen, ikke sant? Så hvis alle hadde vett til å ansette etter kvalifikasjoner i stedet for kjønn og fertilitet, så ville kvinner i fertil alder bli spredd (relativt) likt blant konkurrentene, og ingen ville få konkurransemessige ulemper av det.

Og når de samme arbeidsgiverne havner på gamlehjem vil de kanskje slippe å ligge til klokken 14.00 fordi ingen har tid til å ta dem opp.

Ulv I Faarikaal

Men det er synd at det er slik.

Ellers regnes vel småbarnsmødre som den mest stabile arbeidskraften.

Selv har jeg tenkt å fortsette som statsansatt jaffal til jeg er ferdig med barneproduksjon og amming. Ok, ikke topplønn, men jeg får 100% opptjening av feriepenger under permisjon, ammefri med lønn etc, noe som jeg tror utjevner en god del av lønnsforskjellen.

Men det med lønnsomhet går jo på konkurranse med andre i bransjen, ikke sant? Så hvis alle hadde vett til å ansette etter kvalifikasjoner i stedet for kjønn og fertilitet, så ville kvinner i fertil alder bli spredd (relativt) likt blant konkurrentene, og ingen ville få konkurransemessige ulemper av det.

Og når de samme arbeidsgiverne havner på gamlehjem vil de kanskje slippe å ligge til klokken 14.00 fordi ingen har tid til å ta dem opp.

Hver og en vil gjøre det som er best for sin bedrift.

Hvis det offentlige sponser så kraftig som du sier, koster det skjorta og trusa av skattebetalerne. Vi får leve på rikdommen til den tar slutt, og suge på tommern når kassa er tom, for det blir den før eller senere.

Jeg tror at våre nye landsmenns barn er de som skal forsørge oss gamlinger når den tida kommer, hvis de ikke er blitt innlemmet i mafiaen hele gjengen. Mafia betaler ikke skatt, så da blir det lite til velferd. De unndrar allerede 20-30 mrd i skatt i Norge, og vokser.

Hver og en vil gjøre det som er best for sin bedrift.

Hvis det offentlige sponser så kraftig som du sier, koster det skjorta og trusa av skattebetalerne. Vi får leve på rikdommen til den tar slutt, og suge på tommern når kassa er tom, for det blir den før eller senere.

Jeg tror at våre nye landsmenns barn er de som skal forsørge oss gamlinger når den tida kommer, hvis de ikke er blitt innlemmet i mafiaen hele gjengen. Mafia betaler ikke skatt, så da blir det lite til velferd. De unndrar allerede 20-30 mrd i skatt i Norge, og vokser.

Jeg tror det er en fordel for samfunnet som helhet at vi har så gode sosiale fordeler som vi har i dette landet. Hadde jeg ikke fått så gode vilkår, så spørs det om jeg ville produsert tre fremtidige skattebetalere på fire år.

En liten digresjon, barn som får morsmelkerstatning har 50% flere sykehusinnleggelser første leveår, og de er mer syke. En del av pengene som spises opp av ammefri med lønn-ordningen og svangerskapspermisjon får vi nok igjen på færre sykehusdøgn for barna og færre sykt barn-fravær på foreldrene.

Dessuten skal det sies at jeg betaler min skatt med glede. Jeg skulle gjerne hatt høyere bruttolønn, det er så, men jeg betaler gjerne skatt for at vi skal ha et samfunn som sikrer den tryggheten vi generelt har her i landet.

En eller annen her på forumet fnyste over at Kofi Annan mente at vi i Norge ikke vet hvor bra vi har det og henviste til korridorpasientene. Jeg tipper den store majoriteten i Afrika ville drømme om å få ligge på gangen på et norsk sykehus etter å ha blitt operert for blindtarmbetennelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...