Gå til innhold

Juss: arvetakst og salg til underpris

Anbefalte innlegg

Gjest arve seg fra gård og grunn

Et hus ble etter arv taksert av skattefogden til kr 875.000 og ble nå et år etter solgt for kr 800.000, etter mye strev. Skattefogden nekter å redusere taksten til 800.000 da dette vil resultere i at arving skal ha tilbake 22.500 i arveskatt. De henviser til forskrifter som jeg ikke finner.

Jeg tror de mistenker at det er gått penger under bordet eller at det er noe annet lureri som selvsagt kunne ha skjedd.

En annen er kommet i samme suppa, har ikke penger til arveavgift og må selge til underpris til ugunstig tid og med ugunstige betingelser som fører til stort tap. Fogden truer med tvangssalg.

Renter på avgiften er det også blitt betalt, men det er vel fradragsbetettiget ?

Når huset ble solgt til underpris, bør vel tapet på 75.000 komme til fradrag ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104116-juss-arvetakst-og-salg-til-underpris/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Ikke bare taper du penger, men du betaler skatt på tapet også ?

Da kan man si at man er dobbelt uheldig. Jeg tror det er slik, men arveavgiftslovens § 46 2. ledd gir jo mulighet for ettergivelse ?

Er det ikke mer vanlig med skatt på gevinst ? :-)

Det fins en forskrift fra skattedirektoratet fra 11.12.1998? om dette, men jeg finner den ikke på lovdata, kanskje noen andre finner noe ?

alabama1365380502

Ikke bare taper du penger, men du betaler skatt på tapet også ?

Da kan man si at man er dobbelt uheldig. Jeg tror det er slik, men arveavgiftslovens § 46 2. ledd gir jo mulighet for ettergivelse ?

Er det ikke mer vanlig med skatt på gevinst ? :-)

Det fins en forskrift fra skattedirektoratet fra 11.12.1998? om dette, men jeg finner den ikke på lovdata, kanskje noen andre finner noe ?

Arveavgiftsgrunnlaget fastsettes ut i fra omsetningsverdien på arvetidspunktet. Når du da selger et år senere har du ikke rett til å få tilbake betalt arveavgift fordi verdien på eiendommen har sunket. Skattefogden har derfor retten på sin side. Hvis det skulle vært slik du mener ville du også måtte akseptert at skattefogden hadde krevet inn mer arevavgift hvis du hadde fått solgt eiendommen for høyere pris enn det opprinnelige arveavgiftsgrunnlaget. Det har de ikke hjemmel for.

Men, det kan være en mulighet å få fradrag på skatten for tapet. Hvis arvetaker har bodd i boligen under 12 mnd i løpet av de siste 24 mnd før salget gjøres er tapet fradragsberettiget ved ligningen. Inngangsverdien skal da nemlig settes lik arveavgiftsgrunnlaget, og tapet blir da differansen mellom arveavgiftsgrunnlaget og salgsverdien. I tillegg kan du kreve fradrag for salgsomkostninger. Det hyggelige her er at skatten går ned med 28 % av tapet, mens arveavgiften maksimalt kan ha vært 20 % (tror jeg). Du vil således få mer tilbake ved å kreve fradraget over ligningen enn å evt. fått en tilbakebetaling av arveavgiften. Men har du bodd i huset over 12 mnd av de siste 24 før huset selges oppfyller du heller ikke kravet til fradrag ved ligningen..

Gjest arve seg fra gård og grunn

Arveavgiftsgrunnlaget fastsettes ut i fra omsetningsverdien på arvetidspunktet. Når du da selger et år senere har du ikke rett til å få tilbake betalt arveavgift fordi verdien på eiendommen har sunket. Skattefogden har derfor retten på sin side. Hvis det skulle vært slik du mener ville du også måtte akseptert at skattefogden hadde krevet inn mer arevavgift hvis du hadde fått solgt eiendommen for høyere pris enn det opprinnelige arveavgiftsgrunnlaget. Det har de ikke hjemmel for.

Men, det kan være en mulighet å få fradrag på skatten for tapet. Hvis arvetaker har bodd i boligen under 12 mnd i løpet av de siste 24 mnd før salget gjøres er tapet fradragsberettiget ved ligningen. Inngangsverdien skal da nemlig settes lik arveavgiftsgrunnlaget, og tapet blir da differansen mellom arveavgiftsgrunnlaget og salgsverdien. I tillegg kan du kreve fradrag for salgsomkostninger. Det hyggelige her er at skatten går ned med 28 % av tapet, mens arveavgiften maksimalt kan ha vært 20 % (tror jeg). Du vil således få mer tilbake ved å kreve fradraget over ligningen enn å evt. fått en tilbakebetaling av arveavgiften. Men har du bodd i huset over 12 mnd av de siste 24 før huset selges oppfyller du heller ikke kravet til fradrag ved ligningen..

Takk.

Det er intressant, huset har vært ubebodd over et år før salget, ingen har bodd der etter arvelater døde.

Renter er påløpt og betalt 12% på arveavgiften, det er vel også fradragsberettiget ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...