Gå til innhold

Dagpenger og lønn - fødselspenger

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og arbeidsledig.

Dvs. jeg jobber for tiden, men sender inn meldekort hvor jeg krysser ut antall timer. Nå har jeg snart jobbet i fire mnd., men etter jul har jeg ikke noe sikre oppdrag.

Jeg regner med at jeg kommer til å få jobbet noe mer utover våren, og tilsammen vil jeg helt sikkert ha jobbet i minst seks av de ti siste mnd. før termin.

I de periodene jeg ikke jobber får jeg dagpenger.

Jeg lurer på hvordan fødselspengene vil regnes ut, vil det velges ut en seksmånedersperiode, i ett strekk, eller vil det tas et gjennomsnitt av de seks beste månedene?

Det er stor forskjell på de månedene jeg har lønn og de jeg har dagpenger.

Jeg har prøvd å finne ut av dette i lovdatas sider, trygdeetatens og andre, men skjønner det ikke helt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10442-dagpenger-og-l%C3%B8nn-f%C3%B8dselspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gravid og arbeidsledig.

Dvs. jeg jobber for tiden, men sender inn meldekort hvor jeg krysser ut antall timer. Nå har jeg snart jobbet i fire mnd., men etter jul har jeg ikke noe sikre oppdrag.

Jeg regner med at jeg kommer til å få jobbet noe mer utover våren, og tilsammen vil jeg helt sikkert ha jobbet i minst seks av de ti siste mnd. før termin.

I de periodene jeg ikke jobber får jeg dagpenger.

Jeg lurer på hvordan fødselspengene vil regnes ut, vil det velges ut en seksmånedersperiode, i ett strekk, eller vil det tas et gjennomsnitt av de seks beste månedene?

Det er stor forskjell på de månedene jeg har lønn og de jeg har dagpenger.

Jeg har prøvd å finne ut av dette i lovdatas sider, trygdeetatens og andre, men skjønner det ikke helt.

Irene Grøneng

Når du har hel eller delvis utbetaling av dagpenger frem til permisjon, regnes fødselspengene ut fra de _beste_ 6 mndr av de siste 10 mndr før permisjon. Her plukker man altså ut enkeltmåneder.

Og for ordens skyld: Dagpenger teller likt med arbeid ved vurdering av om du har jobbet 6 mndr, slik at du ikke er nødt å fysisk være på jobb i 6 mndr. Du kan med andre ord få rett til fødselspenger ved bare å motta dagpenger - og utregningen er den samme som nevnt over.

Irene Grøneng

Når du har hel eller delvis utbetaling av dagpenger frem til permisjon, regnes fødselspengene ut fra de _beste_ 6 mndr av de siste 10 mndr før permisjon. Her plukker man altså ut enkeltmåneder.

Og for ordens skyld: Dagpenger teller likt med arbeid ved vurdering av om du har jobbet 6 mndr, slik at du ikke er nødt å fysisk være på jobb i 6 mndr. Du kan med andre ord få rett til fødselspenger ved bare å motta dagpenger - og utregningen er den samme som nevnt over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...