Gå til innhold

Trening uten menisk

labr

Anbefalte innlegg

Jeg fikk fjernet menisken i begge knærne (innsiden + litt til) for ca. 5 år siden. I en alder av 35 ønsker jeg å komme i gang med trening men er usikker på hva jeg skal unngå i forhold til slitasje og andre komplikasjoner. Legen kommenterte etter operasjonene at jeg burde unngå alpint, fotball og lignende.

Er sykkel, jogging, langrenn aktuelle treningsformer? Annet?

Hva bør man ikke utsette knærne for (hopp, start-/stoppbevegelse, knebøy og lignende)?

Merk: En kollega fikk fjernet begge meniskene da han var 20 år men fortsatte med bl.a. fotball. I dag er han 40 år og har innlagt puter i begge knærne og håper på å unngå protese. Jeg ønsker ikke å komme i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-labr

Du er inne på det rette. Når meniskene er fjernet, er leddflatene med brusk mer sårbare enn tidligere. Slitasje forandringer som gjerne ellers kommer sent i livet, kan bli plagsomme allerede fra 40 års-alder slik det har skjedd med din venn.

All fysisk aktivitet som ikke direkte vektbelaster knærne er bra for deg. Sykkel, svømming, skigåing, padling, roing osv. er ideelt. Når du går i skog og mark, bruk myke hæler på skoene og hold til stier og mark istedet for harde veier.

Trener du med vekter, la ikke dette bli for tungt for knærne. Liker du "å ta i skikkelig", belast heller overkroppen med øvelser hvor du sitter eller ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på i hvilken forbindelse du måtte fjerne meniskene, og fjernet du hele menisken eller bare en liten del?

forhånd takk.

-jhh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...