Gå til innhold

noen som har greie på dette?(uttøying)

Gjest gurepurre

Anbefalte innlegg

Gjest gurepurre

jeg har et ønske om å bli mykere, pleier derfor alltid tøye godt ut etter styrkeøvelser og evt.dansing. men det jeg lurer på er at etter jeg har trent f.eks innsidene av lårene, skal jeg tøye dem ut rett etter jeg er ferdig med den muskelgruppa eller skal jeg vente til jeg har gjort alle styrkeøvelsene?viss jeg bruker ca.en halv time til sammen...jeg er litt usikker,for jeg trodde man skulle ta utstrekkinga helt til slutt,etter oppvarming, alltid...men viss jeg først trener inns.lår og deretter trener andre muskler i 20-30 min til, da er det vel nytteløst å begynne å strekke ut inns.lår etter så lenge? da er det vel allerede for sent å forebygge evt.gangsperr også? derfor lurer jeg på om det er riktig av meg å tøye ut rett etter jeg er ferdig med en og en runde?? og så vil jeg gjerne ha forslag til hvordan man mest mulig strekker ut bakside lår:) på forhånd takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

En tøyeøvelse for bakside lår som jeg synes funker bra er følgende:

Stå oppreist. Sett foten du skal tøye opppå en krakk/benk eller tilsvarende så høyt at vinkelen i kneet blir 90 grader. Så bøyer du deg forover, legger rett og slett magen ned på låret (hold ryggen rett). For å tøye drar du deg bakover, altså prøver å strekke ut den foten som er i 90 grader _med_ magen nedpå.

Du klarer sikkert ikke strekke den helt ut -i såfall er du veldig myk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hei! Har gått på turn for 100 år siden. Og når jeg skulle tøye for å bli mykere (spagaten osv.) så var det tren tren og så tøy tøy på et spesielt punkt. Også viktig å "riste løs" inni mellom.

Så hvis meningen er å bloi mykere bør du tøye rett etter øvelsene, press deg mer og emr for hver gang, men ikke for mye for da kan det gå gæli! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Hei! Har gått på turn for 100 år siden. Og når jeg skulle tøye for å bli mykere (spagaten osv.) så var det tren tren og så tøy tøy på et spesielt punkt. Også viktig å "riste løs" inni mellom.

Så hvis meningen er å bloi mykere bør du tøye rett etter øvelsene, press deg mer og emr for hver gang, men ikke for mye for da kan det gå gæli! : )

Så hvis meningen er å bloi mykere bør du tøye rett etter øvelsene, press deg mer og emr for hver gang, men ikke for mye for da kan det gå gæli! :

Hei.

En del praktiserer denne metoden, ja. Det er ikke nytt, men ennå oppdager mange at det er godt prinsipp.

Det jeg derimot ville anbefale en vanlig mosjonist å gjøre, en som ikke driver med turn, dans e.l., er å spenne muskulaturen i noen titalls sekunder før tøyninga. Dette er meget effektivt hvis det gjøres riktig.

Om han/hun derimot trener styrke i apparater eller med vekter, og tøyer mellom hver øvelse, kan vedkommende i teorien risikere å belaste den aktuelle muskulaturen seinere ved bruk av andre øvelser. F.eks. aktiviseres gjerne triceps når man trener bryst, bakside skuldre når man trener deler av ryggen, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...