Gjest lis@bet Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Lurer bare på om jeg har skjønt dette riktig.. :-) 1- man begynner ikke å brenne fett før etter ca 20 min, det er da likegyldig om man løper eller går i denne perioden. Bare man blir varm? 2- fettbrenning gjøres best på relativt lav intensitet? 3- for å få strammere kropp uten store muskler bør man ikke ta mer vekt på apparatene enn at man klarer å ta 20x3 repetisjoner? 4- For ikke å få for store muskler bør man også trene styrke reativt tidlig, for så å trene fettbrenning etterpå? 5- man bør ikke trene styrke to dager på rad slik at musklene får tid til å restituere seg. Gjelder også når man ikke vil ha større muskler? 6- Uttøyning forebygger ikke stølhet da man blir støl pga avrevne muskelfibre. Men man blir mykere av det, og forebygger dermed skader? Håper noen evt kan korrigere meg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 1- Vet ikke. 2- Vet ikke. 3- Hm, du er jente og det skal mye trening til før musklene blir 'store'. Jeg trener styrke og gjør aldri mer enn 6-8-10 reps i 2-3 sett. Kan ikke si at jeg er stor, akkurat. 4- Trener du styrke først og oppvarming etterpå er det lurt. Fordi: Styrketrening fordrer friske muskler for å være effektiv, trener du kondis først er glyokenet i muskelne brukt opp. Etter styrketreninga har du påenmåte brukt opp musklene og da vil du gå rett over på fettforbrenning hvis du trener kondis (sykling, løping, step osv.). 5- Ut fra det jeg har lært er det ikke så lurt å trene samme muskler to dager på rad. Musklaturen trenge å hvile, dvs. under styrketrening slites fibrene av og det tar en viss tid før de 'repareres' og bygges opp igjen. 6- Jeg ser at mange av gutta på studioet knapt tøyer ut. Alle jenter tøyer ut fordi vi vet at vi blir smidige av det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubreuilh Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 1- man begynner ikke å brenne fett før etter ca 20 min, det er da likegyldig om man løper eller går i denne perioden. Bare man blir varm? Mange er av denne oppfatning. Noen mener 15 minutter, andre mener 30. Personlig kunne jeg ikke gitt mer blanke. Men uansett: når du et visst intensitetsnivå, er det slett ikke sikkert at karbohydrater aleine holder, og fett må forbrennes. 2- fettbrenning gjøres best på relativt lav intensitet? Mange hevder så, mens andre igjen hevder at dette hører den gamle skolen til, og at det er pulsnivået som gjelder. Dette gir seg utslag i bl.a. en "ny" intervallform, som jeg har hørt gå under tilnavnet "geriljakardio". Dvs. at man trener meget intensive kortintervaller - med oppvarming og nedtrapping inkludert skal denne økta visstnok vare under 30 minutter. Jeg ville ikke basere treninga mi på dette, men det kan jo alltids være verdt å prøve.. Sjøl om selve treningsprinsippene, altså ikke det som har med metabolisme å gjøre, ikke er særlig nye. 3- for å få strammere kropp uten store muskler bør man ikke ta mer vekt på apparatene enn at man klarer å ta 20x3 repetisjoner? Du mener nok 3x20? Det er vanlig å se gutter presse serier med 6-10 reps, mens jenter ligger på 15-20. Som favn sier, trenger du ikke bekymre deg for å trene med et lavere volum enn 20 reps. Heller ikke hvis du er ute etter fettforbrenning. 4- For ikke å få for store muskler bør man også trene styrke reativt tidlig, for så å trene fettbrenning etterpå? Hva mener du med "tidlig"? Kl. 09.00? Hvis du har tid og lyst, vil jeg absolutt anbefale deg å kjøre visse dager med styrke og andre med kondisjon (eller fettforbrenning..). Treningseffekten blir da bedre. Bedre treningseffekt --> bedre form --> høyere forbrenning generelt. Ellers stemmer det vel at aerobe aktiviteter etter styrketrening gjør godt for fettforbrenninga. Store muskler behøver du ikke være redd for. 5- man bør ikke trene styrke to dager på rad slik at musklene får tid til å restituere seg. Gjelder også når man ikke vil ha større muskler? Å trene styrke to dager på rad trenger ikke nødvendigvis være dumt.. Kommer an på hva du trener, hvor tungt du trener, etc.. Men om du er på et treningssenter og trener styrke med vekter eller apparater, så kan det være kjekt å sørge for skikkelig hvile mellom belastningene, ja. Dette gjelder uansett hvilke volummessige ambisjoner du har. 6- Uttøyning forebygger ikke stølhet da man blir støl pga avrevne muskelfibre. Men man blir mykere av det, og forebygger dermed skader? Ved vanlig trening kan du fint tøye ut etter økta, og kjenne deg lett i kroppen dagen derpå. Min empiri tilsier at dette er tilfelle. Mange andres også. Om du vil bli tøyere, så må du tøye såpass at det som strekkes, strekkes til å bli lengre enn det var før forkortelsen begynte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 "1- man begynner ikke å brenne fett før etter ca 20 min, det er da likegyldig om man løper eller går i denne perioden. Bare man blir varm?" Du begynner å brenne fett når du har brukt opp dine energilagre - for å si det enkelt. Det hadde vært hyggelig hvis dette bare tok 20 minutter, men det tar nok lengre tid enn som så. Det har noe å si hva slags aktivitet du driver med, ja, og en 30 minutters vanlig gåtur vil knapt sørge for at du har brukt opp det du har av engergi og så begynner å brenne fett. Du må slite litt i disse minuttene. F.eks. er det smart å legge forbrenningsøkta etter vekttreninga. F.eks.: Mange mener at en aerobiktime på 45 minutter er meniningsløst i forhold til å brenne fett (kondisen har det derimot mye å si for). Ser man for øvrig på aerobikkvinnfolka som år ut og år inn, uke etter uke, trener et par-tre økter i sal og ikke forandrer kroppen sin overhodet, så kan mye tyde på at dette stemmer. Teoretisk skal det ihvertfall stemme, men en 45 minuttersøkt er selvsagt bedre enn ingenting. "2- fettbrenning gjøres best på relativt lav intensitet?" Nei, det stemmer ikke. Fettforbrenning i forhold til å slippe å "brenne" bort muskler, fungerer best på forholdsvis lav intensitet, men du forbrenner selvsagt mer fett med høy intensitet enn ved lav intensitet. Problemet med dette er at du ved f.eks. rask løping i lang tid også vil sørge for at musklene dine blir mindre, noe som ikke er ønskelig. Så prosentvis i forhold til hva du brenner, og i forhold til å skåne musklene dine, så er det forholdsvis lav intensitet som gjelder. Men selvsagt ikke så lavt at du knapt blir svett. Litt må man ta i. "3- for å få strammere kropp uten store muskler bør man ikke ta mer vekt på apparatene enn at man klarer å ta 20x3 repetisjoner?" Dette er helt feil. For det første skal du ikke være redd for å få store muskler. Det skjer ikke over natta og krever lang tid med trening og et strikt kosthold, spesielt for deg som jente. Du kan trene så hardt og tungt du bare vil uten å være redd for å bli en kvinnelig versjon av The Terminator. Du bør trene som gutta for å komme noen vei, altså hardt og tung. 3 * 20 grenser til meningsløst med mindre du har en eller annen skade som hindrer deg fra å trene tyngre. "4- For ikke å få for store muskler bør man også trene styrke reativt tidlig, for så å trene fettbrenning etterpå?" Som sagt: Dette med store muskler skal du ikke tenke på. Når det gjelder fettforbrenningen er det to tider på døgnet dette funker best: 1. På morgenen før frokost (energilagrene er på 0). 2. Rett etter trening (energilagrene bør være så godt som på 0). Altså pga det jeg nevnte i spørsmål 1. "5- man bør ikke trene styrke to dager på rad slik at musklene får tid til å restituere seg. Gjelder også når man ikke vil ha større muskler?" Dette er også feil. Det er ingenting i veien for å trene styrke to, tre og fire dager på rad, men dete er forutsatt at du ikke trener de samme musklene pr økt. Du skal ikke, dersom du vil ha noen resultater og det vil de fleste, trene samme muskelgrupper 2 dager på rad. Ei heller hver tredje eller fjerde dag. 1 gang per muskelgruppe i uka er det ultimate for de som har trent litt og vet og presse seg. 2 ganger for deg som sikkert er nybegynner. Da snakker jeg om hver muskelgruppe, ikke om styrketrening generelt. "6- Uttøyning forebygger ikke stølhet da man blir støl pga avrevne muskelfibre. Men man blir mykere av det, og forebygger dermed skader?" Her skal jeg egentlig ikke uttale meg så mye. Noe forskning mener at man ikke bør tøye ut etter økta, mens annen forskning viser det motsatte. Personlig ville jeg her prøvd meg fram litt. Funnet ut hva som funker for deg. Jeg er forholdsvis stiv og dårlig til å tøye ut (selv om jeg strekker litt etter så godt som hver øvelse av gammel vane og fordi jeg føler at det gir sørger for at jeg henter meg bedre mellom settene) så jeg skal holde kjeft 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 "1- man begynner ikke å brenne fett før etter ca 20 min, det er da likegyldig om man løper eller går i denne perioden. Bare man blir varm?" Du begynner å brenne fett når du har brukt opp dine energilagre - for å si det enkelt. Det hadde vært hyggelig hvis dette bare tok 20 minutter, men det tar nok lengre tid enn som så. Det har noe å si hva slags aktivitet du driver med, ja, og en 30 minutters vanlig gåtur vil knapt sørge for at du har brukt opp det du har av engergi og så begynner å brenne fett. Du må slite litt i disse minuttene. F.eks. er det smart å legge forbrenningsøkta etter vekttreninga. F.eks.: Mange mener at en aerobiktime på 45 minutter er meniningsløst i forhold til å brenne fett (kondisen har det derimot mye å si for). Ser man for øvrig på aerobikkvinnfolka som år ut og år inn, uke etter uke, trener et par-tre økter i sal og ikke forandrer kroppen sin overhodet, så kan mye tyde på at dette stemmer. Teoretisk skal det ihvertfall stemme, men en 45 minuttersøkt er selvsagt bedre enn ingenting. "2- fettbrenning gjøres best på relativt lav intensitet?" Nei, det stemmer ikke. Fettforbrenning i forhold til å slippe å "brenne" bort muskler, fungerer best på forholdsvis lav intensitet, men du forbrenner selvsagt mer fett med høy intensitet enn ved lav intensitet. Problemet med dette er at du ved f.eks. rask løping i lang tid også vil sørge for at musklene dine blir mindre, noe som ikke er ønskelig. Så prosentvis i forhold til hva du brenner, og i forhold til å skåne musklene dine, så er det forholdsvis lav intensitet som gjelder. Men selvsagt ikke så lavt at du knapt blir svett. Litt må man ta i. "3- for å få strammere kropp uten store muskler bør man ikke ta mer vekt på apparatene enn at man klarer å ta 20x3 repetisjoner?" Dette er helt feil. For det første skal du ikke være redd for å få store muskler. Det skjer ikke over natta og krever lang tid med trening og et strikt kosthold, spesielt for deg som jente. Du kan trene så hardt og tungt du bare vil uten å være redd for å bli en kvinnelig versjon av The Terminator. Du bør trene som gutta for å komme noen vei, altså hardt og tung. 3 * 20 grenser til meningsløst med mindre du har en eller annen skade som hindrer deg fra å trene tyngre. "4- For ikke å få for store muskler bør man også trene styrke reativt tidlig, for så å trene fettbrenning etterpå?" Som sagt: Dette med store muskler skal du ikke tenke på. Når det gjelder fettforbrenningen er det to tider på døgnet dette funker best: 1. På morgenen før frokost (energilagrene er på 0). 2. Rett etter trening (energilagrene bør være så godt som på 0). Altså pga det jeg nevnte i spørsmål 1. "5- man bør ikke trene styrke to dager på rad slik at musklene får tid til å restituere seg. Gjelder også når man ikke vil ha større muskler?" Dette er også feil. Det er ingenting i veien for å trene styrke to, tre og fire dager på rad, men dete er forutsatt at du ikke trener de samme musklene pr økt. Du skal ikke, dersom du vil ha noen resultater og det vil de fleste, trene samme muskelgrupper 2 dager på rad. Ei heller hver tredje eller fjerde dag. 1 gang per muskelgruppe i uka er det ultimate for de som har trent litt og vet og presse seg. 2 ganger for deg som sikkert er nybegynner. Da snakker jeg om hver muskelgruppe, ikke om styrketrening generelt. "6- Uttøyning forebygger ikke stølhet da man blir støl pga avrevne muskelfibre. Men man blir mykere av det, og forebygger dermed skader?" Her skal jeg egentlig ikke uttale meg så mye. Noe forskning mener at man ikke bør tøye ut etter økta, mens annen forskning viser det motsatte. Personlig ville jeg her prøvd meg fram litt. Funnet ut hva som funker for deg. Jeg er forholdsvis stiv og dårlig til å tøye ut (selv om jeg strekker litt etter så godt som hver øvelse av gammel vane og fordi jeg føler at det gir sørger for at jeg henter meg bedre mellom settene) så jeg skal holde kjeft Her er en monumental artikkel om treningsformen HST, som jeg skjønner er det _nye_. 95% av det som står her er for meg uinteressant blabla. Det jeg derimot finner interessant er det som står under avsnittet 'Treningsfrekvens - hvor ofte skal en muskel trenes?'. Kommentar? http://www.iform.no/phpbb2/viewtopic.php?t=144 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lis@bet Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 "1- man begynner ikke å brenne fett før etter ca 20 min, det er da likegyldig om man løper eller går i denne perioden. Bare man blir varm?" Du begynner å brenne fett når du har brukt opp dine energilagre - for å si det enkelt. Det hadde vært hyggelig hvis dette bare tok 20 minutter, men det tar nok lengre tid enn som så. Det har noe å si hva slags aktivitet du driver med, ja, og en 30 minutters vanlig gåtur vil knapt sørge for at du har brukt opp det du har av engergi og så begynner å brenne fett. Du må slite litt i disse minuttene. F.eks. er det smart å legge forbrenningsøkta etter vekttreninga. F.eks.: Mange mener at en aerobiktime på 45 minutter er meniningsløst i forhold til å brenne fett (kondisen har det derimot mye å si for). Ser man for øvrig på aerobikkvinnfolka som år ut og år inn, uke etter uke, trener et par-tre økter i sal og ikke forandrer kroppen sin overhodet, så kan mye tyde på at dette stemmer. Teoretisk skal det ihvertfall stemme, men en 45 minuttersøkt er selvsagt bedre enn ingenting. "2- fettbrenning gjøres best på relativt lav intensitet?" Nei, det stemmer ikke. Fettforbrenning i forhold til å slippe å "brenne" bort muskler, fungerer best på forholdsvis lav intensitet, men du forbrenner selvsagt mer fett med høy intensitet enn ved lav intensitet. Problemet med dette er at du ved f.eks. rask løping i lang tid også vil sørge for at musklene dine blir mindre, noe som ikke er ønskelig. Så prosentvis i forhold til hva du brenner, og i forhold til å skåne musklene dine, så er det forholdsvis lav intensitet som gjelder. Men selvsagt ikke så lavt at du knapt blir svett. Litt må man ta i. "3- for å få strammere kropp uten store muskler bør man ikke ta mer vekt på apparatene enn at man klarer å ta 20x3 repetisjoner?" Dette er helt feil. For det første skal du ikke være redd for å få store muskler. Det skjer ikke over natta og krever lang tid med trening og et strikt kosthold, spesielt for deg som jente. Du kan trene så hardt og tungt du bare vil uten å være redd for å bli en kvinnelig versjon av The Terminator. Du bør trene som gutta for å komme noen vei, altså hardt og tung. 3 * 20 grenser til meningsløst med mindre du har en eller annen skade som hindrer deg fra å trene tyngre. "4- For ikke å få for store muskler bør man også trene styrke reativt tidlig, for så å trene fettbrenning etterpå?" Som sagt: Dette med store muskler skal du ikke tenke på. Når det gjelder fettforbrenningen er det to tider på døgnet dette funker best: 1. På morgenen før frokost (energilagrene er på 0). 2. Rett etter trening (energilagrene bør være så godt som på 0). Altså pga det jeg nevnte i spørsmål 1. "5- man bør ikke trene styrke to dager på rad slik at musklene får tid til å restituere seg. Gjelder også når man ikke vil ha større muskler?" Dette er også feil. Det er ingenting i veien for å trene styrke to, tre og fire dager på rad, men dete er forutsatt at du ikke trener de samme musklene pr økt. Du skal ikke, dersom du vil ha noen resultater og det vil de fleste, trene samme muskelgrupper 2 dager på rad. Ei heller hver tredje eller fjerde dag. 1 gang per muskelgruppe i uka er det ultimate for de som har trent litt og vet og presse seg. 2 ganger for deg som sikkert er nybegynner. Da snakker jeg om hver muskelgruppe, ikke om styrketrening generelt. "6- Uttøyning forebygger ikke stølhet da man blir støl pga avrevne muskelfibre. Men man blir mykere av det, og forebygger dermed skader?" Her skal jeg egentlig ikke uttale meg så mye. Noe forskning mener at man ikke bør tøye ut etter økta, mens annen forskning viser det motsatte. Personlig ville jeg her prøvd meg fram litt. Funnet ut hva som funker for deg. Jeg er forholdsvis stiv og dårlig til å tøye ut (selv om jeg strekker litt etter så godt som hver øvelse av gammel vane og fordi jeg føler at det gir sørger for at jeg henter meg bedre mellom settene) så jeg skal holde kjeft .. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lis@bet Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 1- man begynner ikke å brenne fett før etter ca 20 min, det er da likegyldig om man løper eller går i denne perioden. Bare man blir varm? Mange er av denne oppfatning. Noen mener 15 minutter, andre mener 30. Personlig kunne jeg ikke gitt mer blanke. Men uansett: når du et visst intensitetsnivå, er det slett ikke sikkert at karbohydrater aleine holder, og fett må forbrennes. 2- fettbrenning gjøres best på relativt lav intensitet? Mange hevder så, mens andre igjen hevder at dette hører den gamle skolen til, og at det er pulsnivået som gjelder. Dette gir seg utslag i bl.a. en "ny" intervallform, som jeg har hørt gå under tilnavnet "geriljakardio". Dvs. at man trener meget intensive kortintervaller - med oppvarming og nedtrapping inkludert skal denne økta visstnok vare under 30 minutter. Jeg ville ikke basere treninga mi på dette, men det kan jo alltids være verdt å prøve.. Sjøl om selve treningsprinsippene, altså ikke det som har med metabolisme å gjøre, ikke er særlig nye. 3- for å få strammere kropp uten store muskler bør man ikke ta mer vekt på apparatene enn at man klarer å ta 20x3 repetisjoner? Du mener nok 3x20? Det er vanlig å se gutter presse serier med 6-10 reps, mens jenter ligger på 15-20. Som favn sier, trenger du ikke bekymre deg for å trene med et lavere volum enn 20 reps. Heller ikke hvis du er ute etter fettforbrenning. 4- For ikke å få for store muskler bør man også trene styrke reativt tidlig, for så å trene fettbrenning etterpå? Hva mener du med "tidlig"? Kl. 09.00? Hvis du har tid og lyst, vil jeg absolutt anbefale deg å kjøre visse dager med styrke og andre med kondisjon (eller fettforbrenning..). Treningseffekten blir da bedre. Bedre treningseffekt --> bedre form --> høyere forbrenning generelt. Ellers stemmer det vel at aerobe aktiviteter etter styrketrening gjør godt for fettforbrenninga. Store muskler behøver du ikke være redd for. 5- man bør ikke trene styrke to dager på rad slik at musklene får tid til å restituere seg. Gjelder også når man ikke vil ha større muskler? Å trene styrke to dager på rad trenger ikke nødvendigvis være dumt.. Kommer an på hva du trener, hvor tungt du trener, etc.. Men om du er på et treningssenter og trener styrke med vekter eller apparater, så kan det være kjekt å sørge for skikkelig hvile mellom belastningene, ja. Dette gjelder uansett hvilke volummessige ambisjoner du har. 6- Uttøyning forebygger ikke stølhet da man blir støl pga avrevne muskelfibre. Men man blir mykere av det, og forebygger dermed skader? Ved vanlig trening kan du fint tøye ut etter økta, og kjenne deg lett i kroppen dagen derpå. Min empiri tilsier at dette er tilfelle. Mange andres også. Om du vil bli tøyere, så må du tøye såpass at det som strekkes, strekkes til å bli lengre enn det var før forkortelsen begynte. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lis@bet Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 1- Vet ikke. 2- Vet ikke. 3- Hm, du er jente og det skal mye trening til før musklene blir 'store'. Jeg trener styrke og gjør aldri mer enn 6-8-10 reps i 2-3 sett. Kan ikke si at jeg er stor, akkurat. 4- Trener du styrke først og oppvarming etterpå er det lurt. Fordi: Styrketrening fordrer friske muskler for å være effektiv, trener du kondis først er glyokenet i muskelne brukt opp. Etter styrketreninga har du påenmåte brukt opp musklene og da vil du gå rett over på fettforbrenning hvis du trener kondis (sykling, løping, step osv.). 5- Ut fra det jeg har lært er det ikke så lurt å trene samme muskler to dager på rad. Musklaturen trenge å hvile, dvs. under styrketrening slites fibrene av og det tar en viss tid før de 'repareres' og bygges opp igjen. 6- Jeg ser at mange av gutta på studioet knapt tøyer ut. Alle jenter tøyer ut fordi vi vet at vi blir smidige av det. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Her er en monumental artikkel om treningsformen HST, som jeg skjønner er det _nye_. 95% av det som står her er for meg uinteressant blabla. Det jeg derimot finner interessant er det som står under avsnittet 'Treningsfrekvens - hvor ofte skal en muskel trenes?'. Kommentar? http://www.iform.no/phpbb2/viewtopic.php?t=144 Nei, jeg har egentlig ikke rare kommentaren her, utenom å si at man finner artikler som forteller de merkeligste greier. Det virker på meg også rimelig rart at han kaller dette med å trene muskelen en gang per uke som en "gammel myte", i og med at den "gamle myten", fra 80 tallet og tidligere er nettopp at oftere man trener muskelen, jo mer vokser den. Nå leste jeg bare akkurat dette avsnittet, men det ser for meg ut som om han har gjort dette litt vel teoretisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Nei, jeg har egentlig ikke rare kommentaren her, utenom å si at man finner artikler som forteller de merkeligste greier. Det virker på meg også rimelig rart at han kaller dette med å trene muskelen en gang per uke som en "gammel myte", i og med at den "gamle myten", fra 80 tallet og tidligere er nettopp at oftere man trener muskelen, jo mer vokser den. Nå leste jeg bare akkurat dette avsnittet, men det ser for meg ut som om han har gjort dette litt vel teoretisk. Vet ikke nok til å bedømme gehalten i det som sies, men jeg har til gjengjeld merket meg at 'mange' i diverse treningsforaer sverger til 'HST'. Nå har jeg forresten landet på følgende treningsopplegg (att og fram og på kryss og tvers er nesten like langt og bredt): Todelt splitt mandag og onsdag, og så tar jeg hele kroppen med de tyngste basisøvelsene på fredag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Vet ikke nok til å bedømme gehalten i det som sies, men jeg har til gjengjeld merket meg at 'mange' i diverse treningsforaer sverger til 'HST'. Nå har jeg forresten landet på følgende treningsopplegg (att og fram og på kryss og tvers er nesten like langt og bredt): Todelt splitt mandag og onsdag, og så tar jeg hele kroppen med de tyngste basisøvelsene på fredag. Nå må det sies at jeg ikke har greie på HSD. Dette er for nytt for min del. Men folk i ulike treningsforaer stoler på alt som blir sagt så lenge den som sier det høres nogenlunde fornuftig ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bompa Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Jeg skjønner ikke helt der med "når man begynner å forbrenne fett" og sånn. Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg begynte for ca. en og en halv uke siden å jogge (kun 25-40min) hver dag, og samtidig passe på hva jeg spiser (0 brus, nesten ingenting snop), og jeg har allerede gått ned _mye_! Jeg gikk faktisk ned 5-6 kg de fire første dagene. Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å gå ned så mye på så kort tid, for jeg har jo ikke spist noe spesielt mye mindre enn ellers, bare bittelitt sunnere, og ikke småspist så mye innimellom. Glad for det er jeg iallefall Tre tips til dere som vil gå ned i vekt (dette funker i alle fall for meg): -> Spis _alltid_ frokost (frokostblanding, brød, frukt) -> Drikk _masse_ vann (minst to liter pr. dag) og sist men ikke minst -> Ikke spis etter kl. 20 om kvelden (i alle fall ikke noe mye. Litt frukt er helt okey), Man forbrenner faktisk fett når man sover også, og har man ikke spist noe spes. før man legger seg, forbrennes "reservefettet", eller hva jeg skal kalle det. Gla'-hilsen fra meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lis@bet Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Jeg skjønner ikke helt der med "når man begynner å forbrenne fett" og sånn. Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg begynte for ca. en og en halv uke siden å jogge (kun 25-40min) hver dag, og samtidig passe på hva jeg spiser (0 brus, nesten ingenting snop), og jeg har allerede gått ned _mye_! Jeg gikk faktisk ned 5-6 kg de fire første dagene. Jeg skjønner ikke helt hvordan det går an å gå ned så mye på så kort tid, for jeg har jo ikke spist noe spesielt mye mindre enn ellers, bare bittelitt sunnere, og ikke småspist så mye innimellom. Glad for det er jeg iallefall Tre tips til dere som vil gå ned i vekt (dette funker i alle fall for meg): -> Spis _alltid_ frokost (frokostblanding, brød, frukt) -> Drikk _masse_ vann (minst to liter pr. dag) og sist men ikke minst -> Ikke spis etter kl. 20 om kvelden (i alle fall ikke noe mye. Litt frukt er helt okey), Man forbrenner faktisk fett når man sover også, og har man ikke spist noe spes. før man legger seg, forbrennes "reservefettet", eller hva jeg skal kalle det. Gla'-hilsen fra meg! Gått ned 5-6 kg de første fire dagene???? Jeg gikk ned 6 kg på ca en uke en gang, men da lå jeg (på et dårlig hotell i Vietnam) med feber langt oppi 40, halsbetennelse og en tøff antibiotikakur.. Skulle ikke tro det var mulig slik du beskiver.. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Hei lis@bet! Du har fått svar, men alt er visst ikke helt etter boka, likevel. Store og små (dvs. slanke) muskler: Få rep. med stor belastn. gir den første typen, mange rep. med liten bel. gir den andre. Men alle er forskjellige, noen har langfibret muskulatur, andre mer kortfibret. Fettforbrenning: Den pågår døgnet rundt! Mest ved lange økter hvor du gradvis øker tempoet, kanskje de første 20 minuttene. Det er en treningssak å få kroppen til å forbrenne fett mest og spare på karboen. Det er helt feil å trene i høy intensitet (80 %) inntil karbolageret er oppbrukt. Da er du tom og orker ingen ting. Skal du slanke deg uten å miste muskler må du trene mye og lenge, men ikke nødvendigvis så intenst. For å få lange nok økter kan du sykle eller løpe og gå om hverandre. Studiotrening blir ofte for kort og intens. Men det snodige er likevel at det ofte ikke er superidrettsjentene som er de flotteste, det er heller de daffete røykejentene som står på tribunen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.