Gjest Hurr Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Noen som har greie på om en styrkeøkt på bena reduserer effekten av kondisjonstreningen jeg tok på forhånd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IngenLurerDenneGutten Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Jeg tror du får mer igjen av dette om du har en hvile mellom øktene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Svaret er nei. Men du trener veldig ineffektivt hvis du først trener kondis og deretter styrke. Du bør gjøre motsatt fordi: Kondistreninga tapper musklene dine for glyoken slik at styrketreninga får dårligere effekt. Å trene styrke når du er sliten er rimelig meningsløst. Kondistreninga kan du ta etter styrketreninga fordi da har du 'tømt' musklene og går over på fettforbrenning (hvis det er et poeng for deg å fettforbrenne selvsagt). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubreuilh Skrevet 17. mai 2003 Del Skrevet 17. mai 2003 Svaret er nei. Men du trener veldig ineffektivt hvis du først trener kondis og deretter styrke. Du bør gjøre motsatt fordi: Kondistreninga tapper musklene dine for glyoken slik at styrketreninga får dårligere effekt. Å trene styrke når du er sliten er rimelig meningsløst. Kondistreninga kan du ta etter styrketreninga fordi da har du 'tømt' musklene og går over på fettforbrenning (hvis det er et poeng for deg å fettforbrenne selvsagt). I VISSE tilfeller kan svaret faktisk være ja. Men svaret ditt var likevel kurant.flis> 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hurr Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Svaret er nei. Men du trener veldig ineffektivt hvis du først trener kondis og deretter styrke. Du bør gjøre motsatt fordi: Kondistreninga tapper musklene dine for glyoken slik at styrketreninga får dårligere effekt. Å trene styrke når du er sliten er rimelig meningsløst. Kondistreninga kan du ta etter styrketreninga fordi da har du 'tømt' musklene og går over på fettforbrenning (hvis det er et poeng for deg å fettforbrenne selvsagt). OK. Takk for svar. Men jeg må tilføye at det primære målet er å bedre kondisjonen min ved å bedre oksygenopptak og anaerob terskel. Derfor trener jeg utholdenhet før jeg stresser musklene og fyller dem med melkesyre. Styrketreningen er primært for "bedre løpsøkonomien" som det sies... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dubreuilh Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 OK. Takk for svar. Men jeg må tilføye at det primære målet er å bedre kondisjonen min ved å bedre oksygenopptak og anaerob terskel. Derfor trener jeg utholdenhet før jeg stresser musklene og fyller dem med melkesyre. Styrketreningen er primært for "bedre løpsøkonomien" som det sies... Kjære herr Hurr. Termen "styrketrening" er ikke alltid like lett å presisere/spesifisere/gud veit hva. Du sier du trener for å forhøye ditt maksimale oksygenopptak og AT. Da bør du, som du sjøl sier, trene for bedra løpsøkonomi. Styrketreninga i så måte skiller seg jo en hel del fra det folk flest (de bor vel egentlig i Kina) forbinder med termen "styrketrening". Hvilke øvelser kjører du? Hofteøvelser? Vristhopp? Mage/rygg? Jeg tror du trenger hvile mellom øktene. Om du er godt trent, kan du godt kjøre styrke og løp samme dag, i to økter, men da helst under den forutsetning at styrketreninga retter seg mot løpsøkonomien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Hei, dette temaet er stadig oppe andre steder også, bl.a. i DNL sitt forum. Styrketrening kan ofte ødelegge heller enn å gi deg bedre løpsøkonomi og kondisjon. Se siste utgave av Kondis hvor orienteringsløperne orienteres! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Svaret er nei. Men du trener veldig ineffektivt hvis du først trener kondis og deretter styrke. Du bør gjøre motsatt fordi: Kondistreninga tapper musklene dine for glyoken slik at styrketreninga får dårligere effekt. Å trene styrke når du er sliten er rimelig meningsløst. Kondistreninga kan du ta etter styrketreninga fordi da har du 'tømt' musklene og går over på fettforbrenning (hvis det er et poeng for deg å fettforbrenne selvsagt). Det er jo egentlig litt merksnodig det der at man skal trene styrke først og kondis etterpå. Dette må jo såfall Elixia hvor jeg trener ha misforstått totalt. De har blant annet ro timer mikset med styrke - roing først og styrke etterpå. Det er ganske vanlig å trene spinning først og så en body pump (= syrke i sal) etterpå. Sikker på at det ikke er for de som virkelig skal bygge seg opp eller noe ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Det er jo egentlig litt merksnodig det der at man skal trene styrke først og kondis etterpå. Dette må jo såfall Elixia hvor jeg trener ha misforstått totalt. De har blant annet ro timer mikset med styrke - roing først og styrke etterpå. Det er ganske vanlig å trene spinning først og så en body pump (= syrke i sal) etterpå. Sikker på at det ikke er for de som virkelig skal bygge seg opp eller noe ? Hvorfor er det merksnodig? For meg er det 100% logisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 4. juni 2003 Del Skrevet 4. juni 2003 Hvorfor er det merksnodig? For meg er det 100% logisk. Men hvorfor setter Elixia opp akkurat det motsatte ? Jeg synes selv at det passer best med kondis først og styrke etterpå også. Man vlir god og varm etter kondis - og så tar man ut de siste kreftene i styrke. Hadde jeg trent styrke først så hadde jeg jo vært helt død når jeg skulle trene kondis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.