OJK Skrevet 19. mai 2003 Del Skrevet 19. mai 2003 Hei, jeg er en mann, 57 år, med alminnelig god helse og en sjelden gjest hos helsepersonell. Følgende problem er likevel av en slik karakter, at jeg vegrer meg for å starte hos min kvinnleige fastlege. Om det har noen betydning: Etter en 3 dagers tur i Frankfurt i månedesskiftet februar/mars -hvor jeg fikk influensaliknende symtoner/oppsøkte legevakt - og fikk pencellinkur som gjorde meg frisk i løpet av et par dager. Men parallel med rekonevalesensen oppstod FØLGENDE problem:Antall ganger pr. dag jeg fikk behov for å gå på toilettet for avvføring økte fra 2,kanskje 3 til 6-10 ganger pr. dag.Behovet meldte seg kankje allerede før frukost; i alle tilfeller rett etter frukost,mengden avføring var kanskje 50-60 % av normal...men så meldte behovet seg igjen kanskje etter en time eller to; innimellom oftere - uten at jeg fikk ut noe særlig noen av disse gangene.(Mot slutten av dagen kom det ingen ting selv om trykket/symptomene for å gå på do var tydelige.) Enkelte dager - hvis jeg ikke motsto behovet for å gå en ny runde -en liten time etter forrige besøk - kunne jeg være sår i endetarmsåpningen; jeg hadde/(har fått) ganske mye luft som må ut - og dette "letter på trykket". Problemet har fortsatt; enkelte dager er det ganske bra og i nærheten av normalt, men så øker det på igjen. Gjennomfører særdeles god tørking med fuktet toilettpair hele tiden, men registrer også at enkelte ganger når jeg slipper ut luft, så synes det som om jeg har sluppet en "fuktig ballong"; litt veske følger med luften, og hvis jeg ikke er snar og gjør rent som best jeg kan, så forsterkes svie og noe kløe i endetarmsåpningen. De vanlige signalene om at det er behov for å gå på toilettet kjenner jeg i 90 % av den tiden jeg er våken,(ingen problemer om natten selv om jeg ofte legger meg med de samme signalene). Ved å "undertrykke" dem i flere timer ad gangen på dagtid,klarer jeg å få ut noe de fleste gangene jeg "gir etter",Det har liten eller ingen hensikt å prøve oftere enn hver 3-4de time; jeg har erfart at jo oftere jeg gjør forsøk - jo oftere og sterkere kommer behovet igjen, og dette medfører i neste omgang sårhet og svie i endetarmsåpningen. Etter å ha gått i nærmere tre måneder uten at problemet synes å bli borte, trenger jeg nå et råd. Håper på et svar denne uka da jeg er alene på jobb - og min kollega derfor ikke vil kunne se besvarelsen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105610-hva-kan-dette-v%C3%A6re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Dette KAN være en tarmskade etter antibiotika-kur ( viktig at du får vite hvilken type som ble gitt). Antibiotika hjelper forøvrig ikke på virus-infeksjoner. Dette kan også være særskilte tarmbakterier, salmonella, shigella, yersinia mfl. Synes at en avføringsprøve bør taes mtp dette og eventuelt blod. Du vil få et lite reagensrør av legen din; prosedyren er enkel. Prøv å ikke tørke for mye rundt endetarmen, bruk heller f.eks zinksalve som beskytter huden. Prøv Biola-melk. Vedvarende plager bør kanskje undersøkes med røntgenbilder av tarmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/105610-hva-kan-dette-v%C3%A6re/#findComment-616287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.