Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har for noen uker siden truffet en gutt som jeg har etterhvert fått endel følelser for... og det fungerer bra. Men så er det dette med overgrepene, og det at jeg i mange år bodd på barnehjem. Dette vet ikke han noe om, og jeg er usikker på om når jeg skal fortelle det til han, om jeg bare skal vente med det eller om jeg skal ta det nå helt i begynnelsen av forholdet.

Jeg fungerer bra i hverdagen, har nå i en periode fått overgrepene litt på armlengdes avstand... Jeg fortrenger mange av opplevelsene og prøver å ikke tenke på det...

Er det noen som har erfaring fra en slik situasjon, når det er best å fortelle om det, eller om det ikke er nødvendig å si noe i det hele tatt?

Håper på svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105805-fortelle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville også ha ventet litt, men ikke vent for lenge for det kan også bli værre jo lengre du venter for da er du mer glad i han og da er det vanskeligere og ikke bli veldig såret hvis han skulle avvise deg. Men ta det når du føler at det er naturlig for deg, men kanskje ikke fortell alt med en gang....

Det er i allefall slik jeg ville ha gjort det i din situasjon, men vi er jo alle forskjellige...

Håper i allefall at det vil gå bra med deg og forholdet ditt når du kommer så langt!

klem fra Dussa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105805-fortelle/#findComment-616267
Del på andre sider

Hei, taus.

Jeg syns ikke du skal fortelle noe til han før det har gått en lang stund.

Hold ting for deg selv, ikke 'gi han hele deg'...

Du kan bli så skuffet!

Jeg mener ikke at du skal holde alt for deg selv resten av livet. Dette kommer av seg selv etterhvert.

Lykke til!

Hei! Jeg synes du skal vente med å fortelle det til dere er blitt godt kjent og trygg på hverandre. Hvis ikke er jeg redd at du skremmer han bort. Det har jeg opplevd. Det er jo ikke sikkert at han vil trekke seg unna, gutter er jo forskjellige. Men jeg ville ha ventet. Han jeg fortalte det til sa rett ut at han ble skremt, og innrømte at han var feig men sånn var det. Jeg tror ikke det skjer så lett når en kjenner hverandre godt og vet hvor en har hverandre. Lykke til:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105805-fortelle/#findComment-616458
Del på andre sider

Hei Taus,

Det er selvsagt ikke noe man forteller "den første kvelden", men jeg vil påstå at de aller aller fleste takler det greit, og hvis han er "en real gutt" så kan han også bli din beste venn og støttespiller.

Mange som har vært utsatt for overgrep tror at kjæresten synes de er "ekle" eller "skitne", men jeg har aldri hørt om noen som har fått den reaksjonen.

Noen (veldig få, tror jeg) av kjærestene blir nok litt skremt, fordi de ikke aner hvordan de skal takle det. Dette skyldes bare at de er unge/uerfarne.

Et par jeg har hørt om, skulle "banke" overgriperen.

Men de aller fleste lytter bare til hva du forteller, og gir deg en klem etterpå. De vet at det ikke er din feil, og de tenker garantert ikke på "skam" eller "skitten" eller noe som helst som ligner det.

===

Et lite tips: ikke "ta deg nær av" den første setningen som ramler ut av munnen på fyren når du forteller ham. Husk at du har hatt mange år på å "bli vant med" det som har skjedd. Han får 30 sekunder på seg, og da uttrykker de fleste seg klønet!

==

Glad for at det går bra med deg.

Alt godt!

*klem*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105805-fortelle/#findComment-616629
Del på andre sider

Hei Taus,

Det er selvsagt ikke noe man forteller "den første kvelden", men jeg vil påstå at de aller aller fleste takler det greit, og hvis han er "en real gutt" så kan han også bli din beste venn og støttespiller.

Mange som har vært utsatt for overgrep tror at kjæresten synes de er "ekle" eller "skitne", men jeg har aldri hørt om noen som har fått den reaksjonen.

Noen (veldig få, tror jeg) av kjærestene blir nok litt skremt, fordi de ikke aner hvordan de skal takle det. Dette skyldes bare at de er unge/uerfarne.

Et par jeg har hørt om, skulle "banke" overgriperen.

Men de aller fleste lytter bare til hva du forteller, og gir deg en klem etterpå. De vet at det ikke er din feil, og de tenker garantert ikke på "skam" eller "skitten" eller noe som helst som ligner det.

===

Et lite tips: ikke "ta deg nær av" den første setningen som ramler ut av munnen på fyren når du forteller ham. Husk at du har hatt mange år på å "bli vant med" det som har skjedd. Han får 30 sekunder på seg, og da uttrykker de fleste seg klønet!

==

Glad for at det går bra med deg.

Alt godt!

*klem*

Slutter meg til et (som vanlig) veldig godt svar fra Sør!

Jeg valgte å fortelle om voldtekten veldig tidlig i forholdet, og ble møtt svært positivt - selv om han nok aldri helt fatter hva det virkelig handler om.

Har snakket med jenter som har fått kritikk fordi de ikke fortalte det før. Kjærestene følte seg tilsidesatt og litt lurt, for de ville gjerne stille opp og være en god støtte, men fikk ikke mulighet til det så lenge de ikke visste noe om hva som hadde skjedd.

Ærlighet varer lengst, samma søren!

Jeg synes du skal fortelle det til kjæresten din. Sørg for å være alene, ha god tid (ikke rett før tippekampen, sporten på TV2 etc!!), skru av mobilen, lag en god kopp te og SNAKK MED HAM!

Lykke til!

Beste hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105805-fortelle/#findComment-616881
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...