TTKK Skrevet 23. mai 2003 Del Skrevet 23. mai 2003 Jeg er i utlandet for tiden uten "noen å snakke med". Håper derfor på svar fra legen via denne kanalen. Folk med lignende erfaringer må også gjerne svare. Det hender at jeg får vondt i korsryggen i etterkant av fysisk aktivitet (spiller volleyball). Dette varer som regel i 2-3 dager, verst om morgenen, bedre når oppvarmet. Ingen smertestråling til andre steder. Men nylig skjedde følgende: mandag aktivitet uten problemer, tirsdag ingenting, onsdag tendenser til smerter, torsdag akutt vondt og rett ut i horisontalen. Smerten kom mens jeg stod oppreist, altså ikke som direkte følge av en anstrengelse. Ryggliggende kjente jeg ikke smerter, men alle bevegelser som involverte ryggen var vonde. Jeg følte ikke at noe var "låst", bare vondt. Etterhvert ble det umulig å endre posisjon (f.eks. over på siden) på grunn av smertene som fulgte. Etter 10 timer på ryggen var kroppen lei, jeg klarte ikke lenger å slappe av i ryggen, og ble utsatt for altoppslukende smerterier som kunne vare i noen sekunder. En lege kom, sa det var lumbago, og gav meg en sprøyte og resept på betennelsesdempende, muskelavslappende og smertestillende medisiner. Disse tok jeg i 5 dager. Dette var altså torsdag, lørdag klarte jeg å reise meg fra sengen og tasse litt rundt. Stødig fremgang fulgte, og i dag, 15 dager etter, er ryggen fremdeles stiv, og enkelte bevegelser er vonde (spesielt bøye seg framover). Jeg har aldri hatt denne vonde og langvarig varianten før, men jeg kjenner at smerten er den samme som for den kortvarige, og slik sett ikke noe "nytt". Jeg tror nok jeg har en standard form for lumbago, og ikke noe sært. Spørsmål - Er mitt problem trolig muskler/sener snarere enn nerver/bein? - Er det mulig at problemene onsdag/torsdag kan skyldes aktiviteten mandag? - Har jeg en betennelse? Kan betennelser etteranmelde seg på denne måten? Etterbehandling - Er svømming og andre støtfrie aktiviteter spesielt bra i etterkant? - Er massasje nyttig? Hvorfor? - Bør jeg ta røntgen? - Bør jeg ta fysioterapi? Hva kan en fys.ter. gjøre? - Bør jeg gå til kiropraktor? Hva kan en kir. gjøre? - 2 uker har gått uten at ryggen er bra. Når bør jeg begynne å bekymre meg? Hilsen Tony 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/106317-lumbago-utlandet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.