Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da bør du vite litt mer om glasstak, og lignende....

Norge har Europas nest mest kjønnssegregerte arbeidsmarked, og fremdeles tjener kvinner (i samme stilling) kun 80% av det menn gjør.

Med vennlig hilsen

Jeg tjener faktisk like mye som mine mannlige kolleger...

arbeidserfaringen bestemmer det på min arbeidsplass:-)

Jeg er klar over at mange andre har det anderledes på det punktet men jeg har heller aldri sagt at menn bør tjene mer en kvinner..

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

37

• SierDuDet

24

• sheba

12

• laguna1365380434

11

Mest aktive i denne tråden

Hei,

Jo, det er jo nettopp den forskjellen man vil komme til livs, ved å kvotere. Og ikke bare på høyeste nivå.

Husk at kvoteringen skal *kompensere* for ulike utgangspunkt. Det skal ikke være noen "hevn", men fordi man skal rette på at forholdene ikke er like.

Med vennlig hilsen

Dette synes jeg er galt. ved å kvotere inn kvinner i en jobb de ikke er best kvalifisert til er jo det samme som og si at det er rett med kameratkjøring samt benytte seg av famile til å karre til seg en jobb... det blir feil..

Jeg mener søkere må tilfredstille kravene og den beste får den uansett mann eller kvinne..

laguna1365380434

Hei Laguna,

Men hvem er ansvarlige for å gi OTTAR "plass" i media?

At "de reaksjonære" vil fremheve dem, ser vi jo (også i denne tråden).

Men her sitter du og jeg, ellers oppegående mennesker begge to, og bruker tid på å diskutere en gruppe på 200 mennesker.

Og årsaken til at vi gjør det er at "de reaksjonære" har klart å gjøre OTTAR noe som vi (tilsynelatende) må forsvare oss mot - slik at vi ikke bruker tid på å fremsette egne argumenter, eller rive "de reaksjonæres" argumenter i fillebiter.

Ved å diskutere OTTAR så lar vi "de reaksjonære" sette agendaen.

Med vennlig hilsen

Jeg ser poenget ditt(tror jeg)..

Og ser selvfølgelig hva slags holdninger som ligger, ikke så veldig implisitt engang, bak at grupperinger som Ottar alltid blir profilert når det skal snakkes likestilling..

Men dette er jo gjerne miljøer som IKKE er interessert i at begrepene får sitt innhold tilbake, snarere tvert om. Og ergo skiller de seg kraftig fra de omtalte feminist miljøer som i større grad burde inneha denne intenten. Ergo har de ett større ansvar..

En kan ikke pålegge mennesker som ikke synes om reell likestilling å gjøre vekstgrunnlaget for dette større..

De som mener seg å forfekte likestillingssynspunkter har derimot ansvar for å gjøre agendaen bredere, spør du meg..

Ellers er jeg enig med deg i at det er forsmedelig at det fortsatt er grunnlag for å måtte forsvare likeverd mellom kjønnene i 2003.

Riktignok møter jeg svært sjelden på holdniger av reaksjonær, kvinnefiendelig natur..

Men fra tid til annen skjer jo akurat det alikevel..

Her kan nevnes enkelte tvilsomme skyldforflyttninger i voldektsaker mot lettkledde piker, seksualmoral som har forskjellig anvendelse etter hvilket kjønn en tilhører o.l

Ikke for å snakke om at man i enkelte kvinneyrker fortsatt tjener latterlig mye mindre en om en jobber like mye i en "mannejobb"

Alt dette er av viktighet, og jeg mener Ottar gjør en betydelig jobb i å fjerne fokus fra dette, opptatte som de er av å lynsje medsøstre som setter pris på en ny lebestift, glatte legger og ikke minst maskulint selskap..

Jeg tror forøvrig vi er ganske enige her, men jeg klarer ikke å dy meg for å prøve å tvinge dette poenget igjennom.. Synes det er så viktig..:o)

Hva med nynazisme? De er vel ca 200 stk de også, men denne bermen kan åpenbart diskuteres fritt.

Hva er forskjellen?

Hei,

Ja, hva med dem?

Jeg ser ikke mye diskusjon av nynazister her. Jeg husker knapt når de ble nevnt sist på DOL.

Derimot finnes et langt større (og farligere) antall "folk med skjorter i mørke farger", som ikke er så åpenbare som nynazistene, sverger at "jeg er ikke rasist" men som ikke vil ansette folk med mørk hudfarge.

Med vennlig hilsen

Hei,

Ja, hva med dem?

Jeg ser ikke mye diskusjon av nynazister her. Jeg husker knapt når de ble nevnt sist på DOL.

Derimot finnes et langt større (og farligere) antall "folk med skjorter i mørke farger", som ikke er så åpenbare som nynazistene, sverger at "jeg er ikke rasist" men som ikke vil ansette folk med mørk hudfarge.

Med vennlig hilsen

"Derimot finnes et langt større (og farligere) antall "folk med skjorter i mørke farger", som ikke er så åpenbare som nynazistene, sverger at "jeg er ikke rasist" men som ikke vil ansette folk med mørk hudfarge."

Det samme kan jo sies om kvinnfolk i forhold til Ottar. Mange har rimelig forkastelige holdninger til menn.

Hehe, men forskjellen er selvsagt at disse ikke så så jævla farlige :)

Jeg ser poenget ditt(tror jeg)..

Og ser selvfølgelig hva slags holdninger som ligger, ikke så veldig implisitt engang, bak at grupperinger som Ottar alltid blir profilert når det skal snakkes likestilling..

Men dette er jo gjerne miljøer som IKKE er interessert i at begrepene får sitt innhold tilbake, snarere tvert om. Og ergo skiller de seg kraftig fra de omtalte feminist miljøer som i større grad burde inneha denne intenten. Ergo har de ett større ansvar..

En kan ikke pålegge mennesker som ikke synes om reell likestilling å gjøre vekstgrunnlaget for dette større..

De som mener seg å forfekte likestillingssynspunkter har derimot ansvar for å gjøre agendaen bredere, spør du meg..

Ellers er jeg enig med deg i at det er forsmedelig at det fortsatt er grunnlag for å måtte forsvare likeverd mellom kjønnene i 2003.

Riktignok møter jeg svært sjelden på holdniger av reaksjonær, kvinnefiendelig natur..

Men fra tid til annen skjer jo akurat det alikevel..

Her kan nevnes enkelte tvilsomme skyldforflyttninger i voldektsaker mot lettkledde piker, seksualmoral som har forskjellig anvendelse etter hvilket kjønn en tilhører o.l

Ikke for å snakke om at man i enkelte kvinneyrker fortsatt tjener latterlig mye mindre en om en jobber like mye i en "mannejobb"

Alt dette er av viktighet, og jeg mener Ottar gjør en betydelig jobb i å fjerne fokus fra dette, opptatte som de er av å lynsje medsøstre som setter pris på en ny lebestift, glatte legger og ikke minst maskulint selskap..

Jeg tror forøvrig vi er ganske enige her, men jeg klarer ikke å dy meg for å prøve å tvinge dette poenget igjennom.. Synes det er så viktig..:o)

Hei,

Du skriver: "De som mener seg å forfekte likestillingssynspunkter har derimot ansvar for å gjøre agendaen bredere, spør du meg.."

Helt enig. Selvsagt er det vårt ansvar, fordi vi lar "de reaksjonære" få lov til å definere agendaen, istedet for å "jage dem opp i et tre og dette fyr på det"! :-)

===

Men, grupper som OTTAR osv, har faktisk en funksjon, på samme måte som nynazistene har for Frp. De utvider det området som Noam Chomsky kaller "thinkable thought", altså "hva det er mulig å tenke på".

Hvis "moderate feminister" eller Frp var det mest "ekstreme", kunne motstanderene kalle dem "ekstremister". Men nå kan Frp peke på nynazistene og si "vi er ikke ekstremister, de er ekstremister".

De "moderate feministene" burde ha klart å sette agendaen såpass at det samme ble gjort.

Noam Chomsky skriver, for øvrig, mye godt.

Med vennlig hilsen

Annonse

"Derimot finnes et langt større (og farligere) antall "folk med skjorter i mørke farger", som ikke er så åpenbare som nynazistene, sverger at "jeg er ikke rasist" men som ikke vil ansette folk med mørk hudfarge."

Det samme kan jo sies om kvinnfolk i forhold til Ottar. Mange har rimelig forkastelige holdninger til menn.

Hehe, men forskjellen er selvsagt at disse ikke så så jævla farlige :)

Hei,

Nynazistene er fra et miljø som drepte 6 millioner jøder, og millioner av andre de ikke likte.

For hver nynazist finnes det mange som støtter (i større eller mindre grad) dypt rasistiske idéer.

OTTAR gjør neppe større skade enn å få folk til å sette kaffen i halsen!

Med vennlig hilsen

Hei,

Nynazistene er fra et miljø som drepte 6 millioner jøder, og millioner av andre de ikke likte.

For hver nynazist finnes det mange som støtter (i større eller mindre grad) dypt rasistiske idéer.

OTTAR gjør neppe større skade enn å få folk til å sette kaffen i halsen!

Med vennlig hilsen

"Nynazistene er fra et miljø som drepte 6 millioner jøder, og millioner av andre de ikke likte."

Dette er vel egentlig noe vi også kan si om de fleste religioner.

Kizza1365380506

Dette synes jeg er galt. ved å kvotere inn kvinner i en jobb de ikke er best kvalifisert til er jo det samme som og si at det er rett med kameratkjøring samt benytte seg av famile til å karre til seg en jobb... det blir feil..

Jeg mener søkere må tilfredstille kravene og den beste får den uansett mann eller kvinne..

Men dersom en mann og en kvinne står likt da. Bør det kjønn foretrekkes som er i mindretall på arbeidsplassen.

Kjønnskvotering gjelder jo ikke bare kvinner da. Dere har glemt menn i kvinnedominerte yrker.

Ville bare nevne det.

laguna1365380434

Hei,

Du skriver: "De som mener seg å forfekte likestillingssynspunkter har derimot ansvar for å gjøre agendaen bredere, spør du meg.."

Helt enig. Selvsagt er det vårt ansvar, fordi vi lar "de reaksjonære" få lov til å definere agendaen, istedet for å "jage dem opp i et tre og dette fyr på det"! :-)

===

Men, grupper som OTTAR osv, har faktisk en funksjon, på samme måte som nynazistene har for Frp. De utvider det området som Noam Chomsky kaller "thinkable thought", altså "hva det er mulig å tenke på".

Hvis "moderate feminister" eller Frp var det mest "ekstreme", kunne motstanderene kalle dem "ekstremister". Men nå kan Frp peke på nynazistene og si "vi er ikke ekstremister, de er ekstremister".

De "moderate feministene" burde ha klart å sette agendaen såpass at det samme ble gjort.

Noam Chomsky skriver, for øvrig, mye godt.

Med vennlig hilsen

Du skriver mye interessant her, som jeg skal bruke litt tid på å fordøye..

Og du har gitt meg et tips som skal sjekkes ut neste gang jeg stikker innom biblioteket..

Takk for morsom debatt, denne gangen synes jeg den var både morsom og utfordrende..:o)

Du skriver mye interessant her, som jeg skal bruke litt tid på å fordøye..

Og du har gitt meg et tips som skal sjekkes ut neste gang jeg stikker innom biblioteket..

Takk for morsom debatt, denne gangen synes jeg den var både morsom og utfordrende..:o)

Hei,

Selv takk!

Her er en interessant link:

http://www.zmag.org/chomsky/index.cfm

Du finner noen artikler av ham på denne siden:

http://www.zmag.org/weluser.htm

(langt nede, på høyre side).

Fyren er uhyggelig skarp. Men behøver ikke være enig med ham i alt, men han argumenterer knivskarpt.

Med vennlig hilsen

laguna1365380434

Hei,

Selv takk!

Her er en interessant link:

http://www.zmag.org/chomsky/index.cfm

Du finner noen artikler av ham på denne siden:

http://www.zmag.org/weluser.htm

(langt nede, på høyre side).

Fyren er uhyggelig skarp. Men behøver ikke være enig med ham i alt, men han argumenterer knivskarpt.

Med vennlig hilsen

Takker!

Skal sjekkes ut..

Har hørt ham omtalt en del, men har ikke noe særlig greie på hva han mener, så dette blir spennende.. :o)

Annonse

Gjest Morsk

Dei fleste tolkar det vel slik at du meiner at å vera svart kvinne må vera det verste ein kan vera. - Ikkje overraskande når det kjem frå deg.

Det kan til vanskelig tolkes på så forskrudd måte selv med politisk rødsprengte øyne.

Med teskje: Jeg omtaler en person som selvhater pga. frenetisk aktivitet for å smusskaste det land, den kultur og den religion og det folk han er en del av.

Ditto om hans eget kjønn.

Forstår du fortsatt ikke velger jeg å gi opp idag, og ta det en gang til når du har blitt edru.

Det kan til vanskelig tolkes på så forskrudd måte selv med politisk rødsprengte øyne.

Med teskje: Jeg omtaler en person som selvhater pga. frenetisk aktivitet for å smusskaste det land, den kultur og den religion og det folk han er en del av.

Forstår du fortsatt ikke velger jeg å gi opp idag, og ta det en gang til når du har blitt edru.

Gamle mann. Du framstår som ein reinspikka rasist med dine kommentarar til alt og alle og referansar til brunkanta internettsider. Rasen din er i ferd med å døy ut. Sorry mann. Eg kjem ikkje til å sørge.

*ler meg skakk*

Du blir like utdødd som dinosaurene, og alle andre som nekter å leve i nåtiden!

Gjest Morsk

Gamle mann. Du framstår som ein reinspikka rasist med dine kommentarar til alt og alle og referansar til brunkanta internettsider. Rasen din er i ferd med å døy ut. Sorry mann. Eg kjem ikkje til å sørge.

Slutt og ro deg bort din rødsprengte fjomenisse.

Siden jeg regner med at du fortsatt ikke skjønte en møkk av hva jeg skre kommer siste teskje her: De omtalte operasjoner har til hensikt å bli KVITT selvhatet.

Først driter du på draget for deretter å finne på noen fjasete Blitz-slagord uten mening.

De høyreekstreme linkene du babler om var en link til en artikkel i den venstrevridde avisa Dagbladet, som også finne si deres avis. Det vet du forbasket godt, samme pokker hva du later som.

Har du røyka sokka dine idag ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...