Gå til innhold

Dagens innvandringsforskning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

37

• Sør

27

• Mistera

17

• pip

7

Mest aktive i denne tråden

Ja, for en pizza-sjåfør behøver jo ikke snakke med kunden når han leverer pizzaen... Eh... hva med betaling, det hender faktisk man trenger å kommunisere i en slik situasjon, fortrinnsvis med et felles talespråk...

Hei,

Du trenger ikke norsk på førerkort teori-prøve nivå for å forklare en kunde at de skal betale 150 kr.

Jeg foreslår du ser på en kopi av teori-prøven. Norsk nivået som fordres er faktisk høyt.

===

Kan du snakke engelsk til å levere pizza?

Er du god nok i engelsk til å bestå en engelsk teori-prøve?

Med vennlig hilsen

Er du

Ulv I Faarikaal

Ja det er ille.

Noe av det største problemet er at det ikke er norskundervisning i mottakene -da har folk tid, og har lyst og er vanligvis ikke så motløse som mange blir senere.

I gamle oslo har de også hatt et prosjekt med gratis kortidsbarnehage, slik at mødrene kunne lære seg norsk -resultatene er bra, men det legges ned fra høsten.

Et tredje stort problem er at det rett og slett ikke er nok norskkurs, go at køene for å komme inn er lange.

Jeg vet det, og det er trist, for å kunne språket er inngangsporten til samfunnet.

Uten språket er porten stengt.

Prøv å spørre noen om veien på punjabi når du skal levere pizza.

Men du kan ta i mot kjefta for feil pizza uten å bry deg om det, du skjønner ikke hva de sier likevel.

Hva så?

Det er da ikke verre i Norge enn for nordmenn i Hellas.

Uansett er det åpenbart ingen begrunnelse for å nekte folk teoriprøven.

Annonse

Jeg vet det, og det er trist, for å kunne språket er inngangsporten til samfunnet.

Uten språket er porten stengt.

Og uten førerkort er svært mange arbeidsmuligheter stengt.

Men det ser jo du på som en mulighet for å kritisere innvandrere for å være "sosialklienter".

Ulv I Faarikaal

Alikevel prioriterer ikke vi nordmenn dette, det er flaut.

Flaut ja, og en stor urett mot de som vi har her og ikke får kunnskapene som trengs for å fungere i samfunnet vårt.

Som jeg sier: en kvinne som må ta med seg sin tenåringsønn til gynekologen som tolk fordi hun ikke får lov av mannen å lære norsk, har ingen verdighet.

Flaut ja, og en stor urett mot de som vi har her og ikke får kunnskapene som trengs for å fungere i samfunnet vårt.

Som jeg sier: en kvinne som må ta med seg sin tenåringsønn til gynekologen som tolk fordi hun ikke får lov av mannen å lære norsk, har ingen verdighet.

Og det er akkurat kvinner som dette som du lager livet vanskelig for.

Nå skal hun ikke få lov til å ta førerkortet heller.

Som alltid angriper du de som har det vanskeligst i samfunnet.

Ulv I Faarikaal

Og uten førerkort er svært mange arbeidsmuligheter stengt.

Men det ser jo du på som en mulighet for å kritisere innvandrere for å være "sosialklienter".

Å måtte kunne norsk for å få statsborgerskap og få førerkort kunne motivert mange til å lære språket som er inngangsporten til det norske samfunnet.

Ulv I Faarikaal

Og det er akkurat kvinner som dette som du lager livet vanskelig for.

Nå skal hun ikke få lov til å ta førerkortet heller.

Som alltid angriper du de som har det vanskeligst i samfunnet.

Jeg vil at hun skal få anledning til å lære språket, så hun kan få tilbake verdigheten og ha mulighet til å fungere selvstendig i samfunnet hun bor i.

Hva som er galt med den meningen skjønner ikke jeg.

Annonse

Å måtte kunne norsk for å få statsborgerskap og få førerkort kunne motivert mange til å lære språket som er inngangsporten til det norske samfunnet.

Å måtte lære seg spansk før Carl I Hagen fikk kjøre i Spania, kunne kanskje fått ham til å lære seg spansk.

===

Det eneste du oppnår med kravet ditt er å ekskludere utlendinger fra samfunnet. Akkurat som du ønsker.

Jeg vil at hun skal få anledning til å lære språket, så hun kan få tilbake verdigheten og ha mulighet til å fungere selvstendig i samfunnet hun bor i.

Hva som er galt med den meningen skjønner ikke jeg.

Hun får ikke mer anledning til å lære seg norsk fordi om du vil forhindre henne i å ta førerkort.

Ulv I Faarikaal

Å måtte lære seg spansk før Carl I Hagen fikk kjøre i Spania, kunne kanskje fått ham til å lære seg spansk.

===

Det eneste du oppnår med kravet ditt er å ekskludere utlendinger fra samfunnet. Akkurat som du ønsker.

Det vil være en stor fordel for CIH å lære spansk hvis han har tenkt å fungere der.

Mitt ønske om at alle nordmenn skal lære norsk er ikke ekluderende, men inkluderende.

Hvis det var som du skriver, så burde jag mene det motsatte: at ingen nye nordmenn skal få lære norsk.

Ulv I Faarikaal

Hun får ikke mer anledning til å lære seg norsk fordi om du vil forhindre henne i å ta førerkort.

Nei det er riktig, og spørsmålet er om vi burde mobilisere mer undervisning. Men jeg vet at motivasjonen mangler i stor grad, og at det er svært vanskelig å få nye nordmenn til å fullføre kursene som settes opp. Nær 70% slutter før de har fullført 200 timer. De er fornøyd når de kan betale i butikken og lese bussruta med nød og neppe. Avisene har f eks null interesse stort sett.

Nei det er riktig, og spørsmålet er om vi burde mobilisere mer undervisning. Men jeg vet at motivasjonen mangler i stor grad, og at det er svært vanskelig å få nye nordmenn til å fullføre kursene som settes opp. Nær 70% slutter før de har fullført 200 timer. De er fornøyd når de kan betale i butikken og lese bussruta med nød og neppe. Avisene har f eks null interesse stort sett.

Har du noe statistikk på at det er dette som er grunnen til at de slutter? Den eneste jeg kjenner som jeg vet sluttet, gjorde det fordi det var helt feil nivå for henne -hun ahdde universitetsutdannelse fra før, og kom sammen med analfabeter. Hun venter nå på å ta norsk på universitetet i steden.

Det vil være en stor fordel for CIH å lære spansk hvis han har tenkt å fungere der.

Mitt ønske om at alle nordmenn skal lære norsk er ikke ekluderende, men inkluderende.

Hvis det var som du skriver, så burde jag mene det motsatte: at ingen nye nordmenn skal få lære norsk.

Alle dine "tiltak" går imot integrasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...