Gå til innhold

Bedriften min vil flytte meg, har jeg noen rett til å nekte ?

Anbefalte innlegg

Gjest AntiNomade

Jeg jobber i en bedrift som har kontorer i tre landsdeler, nå vil de flytte meg til en annen landsdel. Jeg har mistanke om at de har andre og rettslig ugyldige årsaker enn at det er mer praktisk å ha meg 100 mil unna der jeg jobber nå.

Jeg har barn og det vil bli svært vanskelig å flytte.

Jobben betinger ikke at jeg befinner meg der borte, etter min mening.

Jeg har bedt om grunnen skriftlig, men hvordan skal jeg håndtere dette uten å flytte eller slutte ?

Fortsetter under...

Hva står i arbeidsavtalen da ? Hvor lenge har arbeidsforholdet vart ?

I følge Arbeidsmiljølovens §55C første ledd B) skal arbeidsavtalen inneholde opplysning om arbeidssted (forutsatt at arbeidstaker har fast arbeidplass). Arbeidsavtalen kan f.eks. si at arbeidssted er i Trondheimsområdet.

Dersom ikke arbeidsavtalen inneholder dette, er den mangelfull. I følge §55D skal endringer i arbeidsforhold gjenspeiles i arbeidsavtalen.

Dersom arbeidssted står nevnt i arbeidsavtalen, og du nekter å flytte med firmaet, bryter arbeidsgiver avtalen.

(Ta også en kikk på avtaleloven. Med brudd på avtaler følger ulovfestet rett til erstatning. )

Arbeidsgiveren vil ikke få medhold i eventuell arbeidsrettsak.

Rettforholdet uten arbeidsavtale eller arbeidsavtale uten angivelse av arbeidssted, er mer uklart for meg.

Men arbeidsgiver kan likevel ikke fravike bestemmelsene i arbeidsmijøloven. Har du arbeidet der lenger

enn vanlig prøvetid, står du sterkere. Arbeidsgiver er pliktig til å ha skriftlig arbeidsavtale.

(§55B).

Du har full rett til å nekte å bli med på flyttingen i alle fall. Blir du oppsagt på grunn av det, taper du ingen

rettigheter etter lovene. Oppsigelser i slike tilfeller fører så langt jeg vet ikke til annet at arbeidsgiver

må ut med eventuell erstatning til deg og at arbeidsforholdet opphører. Det fører aldri til noe mer for arbeidsgiver.

Dersom han står på sitt, kan du bli nødt til å prøve det rettslig. En god advokat kan hjelpe deg til å få nødvendig erstatning som følge av inntektstap. Det kan skje f.eks. skje ved at dere inngår et forlik. Arbeidsforholdet vil da opphøre uten at du har vært skyldig i det. Da har du rett til dagpenger fra Aetat tidligere enn om det var din feil

arbeidsforholdet opphørte.

Gjest AntiNomade

Hva står i arbeidsavtalen da ? Hvor lenge har arbeidsforholdet vart ?

I følge Arbeidsmiljølovens §55C første ledd B) skal arbeidsavtalen inneholde opplysning om arbeidssted (forutsatt at arbeidstaker har fast arbeidplass). Arbeidsavtalen kan f.eks. si at arbeidssted er i Trondheimsområdet.

Dersom ikke arbeidsavtalen inneholder dette, er den mangelfull. I følge §55D skal endringer i arbeidsforhold gjenspeiles i arbeidsavtalen.

Dersom arbeidssted står nevnt i arbeidsavtalen, og du nekter å flytte med firmaet, bryter arbeidsgiver avtalen.

(Ta også en kikk på avtaleloven. Med brudd på avtaler følger ulovfestet rett til erstatning. )

Arbeidsgiveren vil ikke få medhold i eventuell arbeidsrettsak.

Rettforholdet uten arbeidsavtale eller arbeidsavtale uten angivelse av arbeidssted, er mer uklart for meg.

Men arbeidsgiver kan likevel ikke fravike bestemmelsene i arbeidsmijøloven. Har du arbeidet der lenger

enn vanlig prøvetid, står du sterkere. Arbeidsgiver er pliktig til å ha skriftlig arbeidsavtale.

(§55B).

Du har full rett til å nekte å bli med på flyttingen i alle fall. Blir du oppsagt på grunn av det, taper du ingen

rettigheter etter lovene. Oppsigelser i slike tilfeller fører så langt jeg vet ikke til annet at arbeidsgiver

må ut med eventuell erstatning til deg og at arbeidsforholdet opphører. Det fører aldri til noe mer for arbeidsgiver.

Dersom han står på sitt, kan du bli nødt til å prøve det rettslig. En god advokat kan hjelpe deg til å få nødvendig erstatning som følge av inntektstap. Det kan skje f.eks. skje ved at dere inngår et forlik. Arbeidsforholdet vil da opphøre uten at du har vært skyldig i det. Da har du rett til dagpenger fra Aetat tidligere enn om det var din feil

arbeidsforholdet opphørte.

Takk for svar, dette hjelper godt :-)

Jeg har jobba her i 2 år, og kontrakten inneholder ikke arbeidssted. Det har aldri vært nevnt noen flytting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...