Gå til innhold

Vedlikehold av psyken.

Anbefalte innlegg

Gjest Nyter livet nå

Jeg har slitt mye med angst og depresjon. Har gått et halvt år på cipramil 20 mg om dagen, og regelmessig psykologsamtaler i to til tre år. Jeg har vært sykemeldt i åtte måneder og håper nå på en friskmelding. Jeg har greid å studere på vårsemestret og tatt 10 vekttall, etterhvert har konsentrasjonen økt som gjorde at jeg skrev to oppgaver på engang. Jeg leverte dem i går og ruslet rundt i sentrum i dag og livet var helt topp. Jeg har mange gode venner som har hjulpet meg, og traff en av dem på en kafe i dag. Jeg har mye å glede meg over. Skal snart reise hjem og møte venner fra gymnastida, jeg kjøpte meg en leilighet i fjor, nå pusser jeg opp stua. Har shoppet litt i dag, og skal sette igang å strikke igjen. Gleder meg til lange sommerkvelder på verandaen med god drikke og strikking. Til neste år pusser jeg opp kjøkkenet og da har jeg en alle tiders leilighet. Jeg har to friske, kjekke jenter som gjør det bra.

Jeg er midt i førtiårene og håper å kunne nyte livet videre sånn som jeg har gjort i dag. Jeg har hatt problemer på jobben, og der er mye usikkerheter fortsatt. Jeg trenger å være sterk, hvis ikke jeg greier å jobbe mister jeg leiligheten og alt det jeg har bygget opp rundt meg etter skilsmisse.

Det jeg er ute etter er gode råd til å beholde det motet og viljen jeg har nå. Hvordan skal jeg møte vinteren igjen, jeg sliter mer i mørket enn om lyse sommeren. Jeg skal diskutere med legen å bli friskmeldt, og da må jeg være klar for arbeid igjen. Jeg engster meg fortsatt litt for ikke å være sterk nok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107023-vedlikehold-av-psyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Hei :)

Så hyggelig at du kan nyte.....

Jeg håper du fortsetter å gjøre det i lange drag.

Hvis jeg skulle gi deg noen råd - så må det være å ikke fokusere på hva som KAN komme til å skje til høsten. Det er jo slettes ikke sikkert det blir det samme denne høsten/mørketiden som tidligere år.

Når det gjelder jobben, så vil vel rådet mitt være å starte litt forsiktig - så får du også tid til å nyte de hverdagslige gledene som du nå igjen ser og verdsetter :)

Ha en fantastisk sommer. Kos deg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107023-vedlikehold-av-psyken/#findComment-626951
Del på andre sider

elise-linnea

Så fint å høre, at noen virkelig har hjelp av medisiner og psykologsamtaler.

Legen vil nok ikke friskemelde deg om han ikke tror at du klarer det. Stol på legen og stol mer på deg selv.

Lykke til videre med livet og ny leilighet! :o))

Prøv å ha sett deg realistiske mål for fremtiden. Når det går oppover etter psykdom, er det veldig lett å bli "overmodig". Det viktigste du kan gjøre for deg selv, er å sette grenser. Ikke ta på deg for mye, bruk feks. halv sykemeldig i starten.

Ikke glem å ta godt vare på deg selv! Når høstmørket kommer og du kanskje blir i dårligere form, er det ekstra viktig å gjøre ting du liker. Trening hjelper godt på tristhet og angst, det gir mer overskudd til barna også.

På Sats, der jeg trener, har de lyslamper som medlemmer kan bruke i vinterhalvåret. Kanskje det finnes et liknende tilbud der du bor? (Evt. kan du spørre på psykiatrisk poliklinikk.)

Ønsker deg lykke til! Nyt sommeren! :))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107023-vedlikehold-av-psyken/#findComment-627670
Del på andre sider

Kizza1365380506

Prøv å ha sett deg realistiske mål for fremtiden. Når det går oppover etter psykdom, er det veldig lett å bli "overmodig". Det viktigste du kan gjøre for deg selv, er å sette grenser. Ikke ta på deg for mye, bruk feks. halv sykemeldig i starten.

Ikke glem å ta godt vare på deg selv! Når høstmørket kommer og du kanskje blir i dårligere form, er det ekstra viktig å gjøre ting du liker. Trening hjelper godt på tristhet og angst, det gir mer overskudd til barna også.

På Sats, der jeg trener, har de lyslamper som medlemmer kan bruke i vinterhalvåret. Kanskje det finnes et liknende tilbud der du bor? (Evt. kan du spørre på psykiatrisk poliklinikk.)

Ønsker deg lykke til! Nyt sommeren! :))

Takk for lykkeønsker. Jeg har brukt lyslampe og lurte meg selv til å tro at jeg kunne klare vårdepresjonene mine, boy tok jeg feil. Nei vet ikke helt om jeg tror på det. Burde tatt signalene da jeg ville hoppe på sjøen i fjor.

Men jeg skal ta ditt råd og begynne å trene, ikke på Sats for det har jeg prøvd. Har ikke helt bestemt meg ennå for hva jeg vil satse på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107023-vedlikehold-av-psyken/#findComment-627735
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...