Gå til innhold

frustrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest cerruti 1881

Hvordan skal man bli bedre når ingen kan hjelpe med å ordne med trygdekontor osv.. Forstår ikke behandlere at selv om man ikke "lever" må man faktisk ha noe å leve av?? Jeg må jo låne av mine nærmeste, for i det hele tatt ha mat.. Det er jo kjempe depressivt i seg selv. Kan jo ikke fokusere på bedring, når alt dreier seg om å i det hele tatt fysisk klare seg...?!

Jeg er overfrustrert nå. Føler jeg ikke får den hjelpen jeg så sårt trenger. Orker ikke mer. Makter ikke tråle gjennom trygdejungelens irrganger.. Bli sett skjevt og mistroisk på..

Jeg befinner meg i helt jævlig tilstand, slipper ikke unna.. Jeg er fanget, ser ikke håp, muligheter..

En terapitime hjelper fint lite, når den er alt for sjelden. Jeg blir "overlatt" til meg selv i flere uker. Uker hvor hver jævla dag er et mareritt, og hvor man ikke har noe å leve av..

Jeg legger meg snart utenfor akutten og sier HJELP...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

happy1365380345

Hei :)

Synes du skal ta en tlf til legen din og forklare situasjonen jeg. Slik at han virkelig forstår at du ikke makter dette på egenhånd.

Jeg gjorde det selv - da jeg skulle over på med. rehab, for jeg orker ikke møter, fylle ut papirer eller tenke økonomi i det hele tatt.

Legen min hadde stor forståelse for dette og hjalp meg, det ble til og med fortgang i papirmølla :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-628201
Del på andre sider

Be legen din om å hjelpe deg, og be om en kontaktperson som kan hjelpe deg. Forvent ikke at det dermed skjer.....men det er jo lov å prøve. Jeg skal jo ha slik hjelp, jeg også, men jeg får det heller ikke. Bare en haug med folk som sier de skal hjelpe, men ingen som faktisk gjør noe.

Så jeg skjønner godt frustrasjonen din, det skal jo ikke være sånn, men det er jo ikke dermed noen trøst, når det faktisk er slik.

Husk at dersom du ikke har rettigheter ved trygdekontoret, så har du rettigheter ved sos. kontoret, og der kan du til og med kanskje få hjelp til å forholde deg til trygdekontoret også.

Be om å få opprettet ansvarsgruppe, der både legen din, psykologen din, saksbehandler ved trygdekontor og andre involverte i saken din, er tilstede. Fordelen da, er at det er en (og kun en) person som står som ansvarlig for at tiltakene som det blir enighet om, blir gjennomført.

Jeg er heldig stilt, som blir forsørget av min mann, og også tjener penger selv, i det attføringsopplegget jeg er inne i.

Nå påstår trygdekontoret, at den attføringen jeg er inne i, ikke er noen attføring, pga at det ikke er gjennom aetat og trygdekontor, så da kan jeg ikke søke uføretrygd, fordi attføring ikke er tilstrekkelig gjennomført og utprøvd.

Legen min ble også endel frustrert over den tankegangen, fordi attføring skulle jo bety å føre meg tilbake til ordinær jobb, og jeg har jo legeerklæring og psykologerklæring på at jeg ALLTID må ha en spesielt tilrettelagt arbeidsplass.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-628249
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Hei :)

Synes du skal ta en tlf til legen din og forklare situasjonen jeg. Slik at han virkelig forstår at du ikke makter dette på egenhånd.

Jeg gjorde det selv - da jeg skulle over på med. rehab, for jeg orker ikke møter, fylle ut papirer eller tenke økonomi i det hele tatt.

Legen min hadde stor forståelse for dette og hjalp meg, det ble til og med fortgang i papirmølla :)

Jeg bad for en tid siden om hjelp av legen min til å ta en telefon som jeg ikke klarte. Han stresset selv fælt med å få meg tilbake i jobb, så det var en viktig telefon.

Gruet meg til å spørre, og fikk dessverre til svar at slikt kunne de ikke påta seg. Det måtte jeg ordne selv. Snakk om skuffelse.

Synd at leger er så forskjellige. Du høres ut som om du er heldig med din!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-628384
Del på andre sider

Som sagt av andre her så har du alltid retter hos sos. kontoret. Har du kanskje noen i din nærmeste familie som i en periode kan ta ett ansvar ovenfor off. kontorer og andre? Er ute for akkurat det samme som deg, heldigvis har jeg en helt fantasisk samboer som har insett alvoret og tar et kjempeansvar (og jobb). Når jeg ble sykemeldt så nektet trygdekontoret meg sykepenger med begrunnelse i at jeg skyldte restskatt fra i fjor så ingen sykepenger før det er betalt i sin helhet!! Vet ikke engang om dette er rett, men orker ikke å forholde meg til det så saken ligger hos en advokat. Inntil videre så er sos. kontoret det eneste stedet som jeg har økonomiske rettigheter.

Beste hilsner

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-628410
Del på andre sider

Annonse

happy1365380345

Jeg bad for en tid siden om hjelp av legen min til å ta en telefon som jeg ikke klarte. Han stresset selv fælt med å få meg tilbake i jobb, så det var en viktig telefon.

Gruet meg til å spørre, og fikk dessverre til svar at slikt kunne de ikke påta seg. Det måtte jeg ordne selv. Snakk om skuffelse.

Synd at leger er så forskjellige. Du høres ut som om du er heldig med din!

Ja jeg er veldig heldig. Jeg har en lege som forstår :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-628559
Del på andre sider

Gjest cerruti 1881

Ja jeg er veldig heldig. Jeg har en lege som forstår :)

Hei, og takk igjen for alle svar. Det er så godt å høre om andres erfaringer/råd.

SKAL gå på sosialkontoret på mandag og kreve å få snakke med en kurator. Kanskje de er villig til å hjelpe meg, så lenge det er trygdehjelp jeg håper å ha rett på.

Jeg makter ikke gå til fastlegen min med dette en gang til, for bare å bli henvendt videre.

Må gjøre alt jeg kan på egenhånd nå, så neste time hos psykiateren min forhåpentligvis blir brukt konstruktivt...

Føler at bare det kan bli en ordning på det økonomiske og kartlegging av planer videre, vil jeg i større grad få utbytte av terapien. Nå blir det dessverre å ty til en del beroligende..

Vi skulle alle hatt en lege som deg, Happy.. Her å nå er jeg liksom klar for å kjempe, men vet at det snur veldig raskt. Prøver å la meg inspirere av deg Mimmy. Virker som du virkelig må gjennom mye..Ikke gi opp! (det er lett å si til andre, men å overbevise seg selv er verre..)

Jeg er iallefall kjempe glad for å ha dette forumet, så slipper man å føle seg helt alene med frustrasjon og leie følelser. (vil holde familie utenfor)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-629002
Del på andre sider

Hei, og takk igjen for alle svar. Det er så godt å høre om andres erfaringer/råd.

SKAL gå på sosialkontoret på mandag og kreve å få snakke med en kurator. Kanskje de er villig til å hjelpe meg, så lenge det er trygdehjelp jeg håper å ha rett på.

Jeg makter ikke gå til fastlegen min med dette en gang til, for bare å bli henvendt videre.

Må gjøre alt jeg kan på egenhånd nå, så neste time hos psykiateren min forhåpentligvis blir brukt konstruktivt...

Føler at bare det kan bli en ordning på det økonomiske og kartlegging av planer videre, vil jeg i større grad få utbytte av terapien. Nå blir det dessverre å ty til en del beroligende..

Vi skulle alle hatt en lege som deg, Happy.. Her å nå er jeg liksom klar for å kjempe, men vet at det snur veldig raskt. Prøver å la meg inspirere av deg Mimmy. Virker som du virkelig må gjennom mye..Ikke gi opp! (det er lett å si til andre, men å overbevise seg selv er verre..)

Jeg er iallefall kjempe glad for å ha dette forumet, så slipper man å føle seg helt alene med frustrasjon og leie følelser. (vil holde familie utenfor)

Jeg tror vel at ca. 80% av mine frustrasjoner er rundt ting som egentlig kanskje ikke er så ille, men at ca. 20% er reelle.....det vil nok ordne seg for meg, en gang, tross alt. Selv har jeg forholdsvis god økonomi, blant annet, det hjelper tross alt en god del.

Det er ikke så morsomt å gå på sosialkontoret, jeg skjønner det, men de er der for å hjelpe til, tross alt. Og jeg synes fremdeles at du kan be om at det blir dannet ansvarsgruppe rundt deg, det vil hjelpe deg atskillig, tror jeg.

Da kan man få en handlingsplan over de tiltak som skal settes i gang, som er både av økonomisk art og sett i forhold til din psykiske helse. Og så er det en annen enn deg selv, som er ansvarlig for at tiltakene blir satt i gang.

En av de tjenester som tilbys på sosialtjenesten, er økonomisk rådgivning, og at du kan få hjelp i forhold til trygdesystemet for øvrig. Så det skal du be om, og ikke automatisk godta å bare få økonomisk sosialhjelp. Det er bedre for deg, på sikt, at du kan få utnyttet de rettigheter du har innenfor det øvrige trygdesystemet.

Til blant annet sykepenger, eller hvis retten til sykepenger har frafalt: retten til rehabiliteringspenger eller yrkesmessig attføring.

Alt dette er ting som en sosialkurator eller økonomisk rådgiver ved sosialkontoret kan hjelpe deg med. Og de kan hjelpe deg med gjeldsrådgivning og gjeldsforhandlinger, dersom dette er noe du skulle trenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/107169-frustrasjon/#findComment-629015
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...