Gå til innhold

maltodextrin og kosthold

Soria

Anbefalte innlegg

Er det det samme som maltekstrakt? Hvordan bruker man det, rent praktisk mener jeg, blander det i vann eller hva? Hvor får man kjøpt det om det ikke er det samme som maltekstrakt?

Jeg trenger egentlig ikke å gå ned i vekt, men jeg vil gjerne ha flatere mage etterhvert. Jeg vil gjerne gjøre dette riktigst mulig for best mulig resultat.

Får man nok proteiner i seg om man spiser kjøtt eller fisk til middag og proteinrike påleggsorter som tunfisk og laks? Om ikke, er det en idé med proteintilskudd før man er kommet opp i skikkelig treningsmengde? Legger man på seg av for mye proteiner? Antagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man i seg mer kalorier enn man forbrenner så legger man på seg.

Det er mer kalorier i fett enn i karbohydrater og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man i seg mer kalorier enn man forbrenner så legger man på seg.

Det er mer kalorier i fett enn i karbohydrater og proteiner.

Jeg vet jo det, men jeg blir litt på jordet nå når jeg har begynt å trene. Har spist sunt og holdt vekten stabil omtrent det siste året, men det har vært med et stillesittende liv. Har ingen erfaring med kosthold når man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det, men jeg blir litt på jordet nå når jeg har begynt å trene. Har spist sunt og holdt vekten stabil omtrent det siste året, men det har vært med et stillesittende liv. Har ingen erfaring med kosthold når man trener.

Et normalt sunt kosthold er sikkert nok, Soria :)

Er ikke dumt å kutte ned på raske karbohydrater slik som boller, brus og søte ting.

Lurt å få i seg nok proteiner, men det gjør du nok om du spiser litt kjøtt/fisk til middag og litt til pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et normalt sunt kosthold er sikkert nok, Soria :)

Er ikke dumt å kutte ned på raske karbohydrater slik som boller, brus og søte ting.

Lurt å få i seg nok proteiner, men det gjør du nok om du spiser litt kjøtt/fisk til middag og litt til pålegg.

Jeg håper det. Jeg har vel heller en tendens til å spise for lite enn for mye. Usunne ting spiser jeg en gang i uka for ikke å bli helt desperat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du spiser fornuftig trenger du ikke proteintilskudd, med mindre du skal bygge svære muskler.

Men nå har det seg sånn at jeg har problemer med å få i meg nok mat i løpet av dagen. Ba om hjelp på mat- og ernæring til å regne ut kaloriinnholdet i det jeg syntes var mye mat på en dg. Det lå på 12-1300 kalorier, altså ikke nok. Da er det greit med kosttilskudd, og så vidt jeg har skjønt så trenger man proteiner om man vil at musklene skal utvikle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskeldamen

Jeg håper det. Jeg har vel heller en tendens til å spise for lite enn for mye. Usunne ting spiser jeg en gang i uka for ikke å bli helt desperat :-)

Maltodekstrin er raske karbohydrater (nesten som sukker) men smaker ikke søtt. Du kjøper det fra treningsutstyrsbutikker o.l. Og det kan hete f.eks. carbo fuel eller gainer og den kan være blandet med proteinpulver. Blandes i vann. Hvis man ønsker mer kroppsmasse ("bygger" eller "bulker"), tar man dette etter trening, sammen med protein, f.eks. 30 g proteinpulver og 60 g maltodekstrin. Slankekost er det ikke, og tas opp i blodet akkurat som sukker (høy glykemisk indeks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Maltodekstrin er raske karbohydrater (nesten som sukker) men smaker ikke søtt. Du kjøper det fra treningsutstyrsbutikker o.l. Og det kan hete f.eks. carbo fuel eller gainer og den kan være blandet med proteinpulver. Blandes i vann. Hvis man ønsker mer kroppsmasse ("bygger" eller "bulker"), tar man dette etter trening, sammen med protein, f.eks. 30 g proteinpulver og 60 g maltodekstrin. Slankekost er det ikke, og tas opp i blodet akkurat som sukker (høy glykemisk indeks).

Kan du forklare forskjellen på f.eks Carbo Fuel og vanlig sukker? Jeg regner med at det er en grunn til at folk bruker dette tilskuddet istedetfor sukker, men jeg har ennå ikke funnet ut helt hva.

"................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...